یک منبع نزدیک به نخست وزیر لبنان اعلام کرد، پس از آن‌که الحریری در عربستان با تهدیدهای سعودی‌ها علیه دولت و شهروندان لبنان مواجه شد، مجبور شد برای راضی ساختن ریاض، استعفای خود را اعلام کند.
کد خبر: ۸۹۶۰۳۲۱
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج  به نقل از  خبرگزاری دانشجو، یک منبع نزدیک به «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان جزئیات تهدیدهای عربستان سعودی علیه وی را، که مجبور به استعفای غیرمنتظره‌اش از ریاض در حدود یک ماه قبل شد، فاش کرد.

این منبع به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، بعد از گذشت یک‌سال از ریاست الحریری بر دولتی، که وزرای حزب‌الله نیز در آن حضور دارند، سعودی‌ها مشاهده کردند که نفوذ حزب‌الله در حال افزایش است و همین امر باعث خشم آن‌ها شد و بدین ترتیب آن‌ها تهدید به کاهش کمک‌های مالی به دولت لبنان کردند.

این منبع گفت: «زمانی‌که الحریری به عربستان سعودی رفت، بسیار شوک‌زده شد، او تصور می‌کرد که برای رایزنی درباره پروژه‌های اقتصادی می‌رود، ولی در آنجا با فهرستی از تحریم‌های اقتصادی، که سعودی‌ها علیه لبنان وضع کرده بودند، مواجه شد.»

وی افزود: «ریاض الحریری را تهدید کرد که بیش از ۱۶۰ هزار شهروند لبنانی را که در کشورهای عربی خلیج‌فارس کار می‌کنند، اخراج می‌کند و همچنین به سرمایه‌گذاران این کشور فشار وارد می‌کند تا سرمایه‌های‌شان را از لبنان خارج کنند. با این اوصاف، الحریری خودش را در موقعیت فاجعه‌بار برای اقتصاد لبنان دید و مجبور شد بیانیه استعفای خود را به شیوه‌ای که عربستان سعودی را راضی می‌کند، بنویسد.»

این منبع نزدیک به نخست‌وزیر لبنان متذکر شد: «الحریری زندانی نبود و به معنای کلمه آزاد بود، ولی آن‌ها به او گفته بودند: اگر به لبنان بازگردی ما تو را مانند حزب‌الله تصور می‌کنیم و دولت تو را یک دولت متخاصم می‌دانیم و لبنان را مانند قطر مجازات خواهیم کرد.»

عربستان سعودی با همراه کردن امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ماه‌ها پیش قطر را به اتهام حمایت آن از تروریسم محاصره اقتصادی و سیاسی کرده‌اند. دوحه این اتهام را رد کرده است.

این منبع در ادامه خاطرنشان کرد که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به الحریری متعهد نیست، او یک شاهزاده کاملا عجولی است که با امور و با لبنان به شکل احساساتی برخورد نمی‌کند و نزد او، بیروت مهم‌تر از ریاض نیست.»

از سوی دیگر، یک منبع دیپلماتیک در پاریس به خبرگزاری فرانسه گفت: «ولیعهد سعودی متوجه شد که پا را بسیار فراتر از حد گذاشته است و این اقدام (استعفای اجباری الحریری) محبوبیت الحریری را افزایش داده است.»

یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز گفت: «ریاض همچنان در حمایت از الحریری، که برای ریاست دولتی مرکب از حزب‌الله، به کشورش بازگشت، مردد است. آن‌ها تصور می‌کردند که او خواهد توانست با حزب‌الله مقابله کند، ولی بر عکس آن اتفاق افتاد.»

عربستان سعودی، چهارم اکتبر با فراخواندن سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان به ریاض و مجبور کردن وی به استعفا، بحران سیاسی در لبنان به‌وجود آورد. ولی در نهایت با پا درمیانی‌های فرانسه و برخی بازیگران بین‌المللی، عربستان سعودی تسلیم شد و الحریری استعفای خود را پس گرفت.

ارسال نظرات