مدیرکل کمیته امداد استان زنجان:

کمیته امداد ترویج‌دهنده فرهنگ نوع‌دوستی در جامعه است

کمیته امداد با الهام از تعالیم دین مبین اسلام در حوزه کمک به نیازمندان و دستگیری از آن‌ها ترویج‌دهنده فرهنگ نوع‌دوستی در جامعه است.
کد خبر: ۸۹۶۰۸۷۴
|
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در جمع روحانیون مستقر در روستاهای استان با اشاره به اینکه از ویژگی حکومت صالحان در کنار رسیدگی به امور نیازمندان و فقرا، توسعه و ترویج سنت‌های حسنه اسلامی انفاق، احسان و نیکوکاری در جامعه اسلامی است، گفت: امروز کمیته امداد به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از بیت ولایت و معین دولت در حوزه محرومیت‌زدایی وظیفه رسیدگی به امور نیازمندان را در جامعه بر عهده دارد.

 هدایت صفری با اشاره به اینکه کمیته امداد با الهام از تعالیم دین مبین اسلام در حوزه کمک به نیازمندان و دستگیری از آن‌ها ترویج‌دهنده فرهنگ نوع‌دوستی در جامعه است، افزود: رویکرد کمیته امداد در حوزه مشارکت‌های مردمی گفتمان سازی فقرزدایی در جامعه به‌منظور شکل‌گیری مشارکت همگانی در فرآیند فقرزدایی از طریق سنت‌های حسنه اسلامی انفاق، احسان و نیکوکاری و زکات است.

وی به ویژگی‌های برجسته کمیته امداد نیز اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت‌های کمیته امداد در حوزه محرومیت‌زدایی به پشتوانه دو سرمایه بزرگ اجتماعی مردم و رهبری شکل‌گرفته و موجب بابرکت شدن خدمات این نهاد در بخش‌های مختلف می‌شود.

وی فعالیت نهادی و جهادی به‌دوراز تشریفات اداری را یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته کمیته امداد عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم امدادگری و گفتمان رسیدگی به امور نیازمندان را به‌عنوان زبان مشترک در جامعه اسلامی نهادینه کرده و همدلی را در حوزه کمک به نیازمندان گسترش دهیم.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه کارکردهای کمیته امداد در بخش‌های مختلف در حوزه رسیدگی به نیازمندان با تکیه‌بر ارزش‌های دینی و الهی شکل‌گرفته است، افزود: کارکردهای کمیته امداد در بخش‌های مختلف موجب تقویت همبستگی و تکافل اجتماعی شده و با این نگاه آسیب‌های اجتماعی در جامعه کم شده و سرمایه اجتماعی نظام افزایش می‌یابد.

وی بابیان اینکه یکی از پیامدهای ناخوشایند آسیب‌های اجتماعی انباشت فقر در جامعه و در ادامه آن گسست اجتماعی در خانواده و به‌تبع آن جامعه است، تأکید کرد: کم کردن آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از تولید فقر در جامعه نیازمند بسیج همگانی در این بخش است.

صفری با اشاره به اینکه اقشار نیازمند و دهک‌های پایین جامعه بیشترین آسیب را از چالش‌های اقتصادی و رکود در جامعه می‌بینند، ادامه داد: تلاش می‌کنیم با زمینه‌سازی برای مشارکت مردم در برنامه‌های اجرایی کمیته امداد و هم‌افزایی آن با منابع داخلی این نهاد، کارکردهای کمیته امداد در حوزه محرومیت‌زدایی موجب شیرین‌تر شدن ذائقه دهک‌های پایین جامعه از نظام ولایی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام شود.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در ادامه به رویکرد توانمندسازی این نهاد در حوزه خدمت‌رسانی به نیازمندان اشاره کرد و گفت: راهبرد کمیته امداد در حوزه خدمت‌رسانی به جامعه هدف زمینه‌سازی برای شکوفایی استعدادها و تلاش برای کسب معاش در بین خانوارهای تحت حمایت این نهاد و ترویج سبک زندگی دینی در بین گروه‌های مختلف مددجویی با استفاده از برنامه‌های فکری و فرهنگی در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه با همین رویکرد سالانه 10 درصد از جامعه هدف کمیته امداد توانمند شده و از چرخه حمایتی این نهاد خارج می‌شوند، افزود: سال گذشته هزار و 50 نفر از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان زنجان از طریق ایجاد اشتغال و مددکاری حرفه‌ای توانمند شده و از چرخه حمایتی این نهاد در استان زنجان خارج‌شده‌اند.

صفری ادامه داد: با ارائه مشاوره‌های دینی و اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با گروه‌های مختلف مددجویی تحت حمایت کمیته امداد ازجمله اجرای طرح شوق زیارت تلاش می‌کنیم مدیریت منابع و مصارف را در مددجویان تحت حمایت این نهاد را ایجاد کرده و آن‌ها را برای ورود به عرصه کار و تلاش آماده کنیم.

وی همچنین گفت: برنامه‌ریزی‌شده است جشن خودکفایی و توانمندی 2000 مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان زنجان در پایان سال جاری برگزار شود.

ارسال نظرات