معاون پیشین مدیر امنیت ملی در دفتر ‏برنامه ریزی علم و فناوری کاخ سفید، تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس را شکست صلح نامید که در درجه اول ناشی از عدم تعادل سیاست داخلی رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۸۹۶۰۹۱۱
|
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج، فرانک وان هیپل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایالات متحده نمی تواند وضعیت قدس شرقی را تعیین کند. این مساله برای دو طرف باید با مذاکراتی حل شود که ایالات متحده و بعضی کشورها گاهی به آن کمک می کنند و گاهی هم آسیب می رسانند.
وی پیروزی قبیله گرایی بر عام گرایی را نقطه عدم تعادل سیاست داخلی رژیم صهیونیستی دانست و اظهار کرد امروزه در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا این مشکل وجود دارد و ما باید سعی کنیم بر آن فایق آییم.
استاد دانشگاه پرینستون تعیین آینده قدس را در گرو مذاکره دانست و ادامه داد: این وضعیت حتی با توجه به تصمیم رئیس جمهور ترامپ باقی می ماند تا در مذاکره نهایی شود.
هیپل که از سال 1993 تا 1995 عهده دار مسئولیت در کاخ سفید بوده، معتقد است قدس در نهایت باید بین دو طرف به اشتراک گذاشته شود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب (15 آذر) در اقدامی که سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دنیا آن را در تضاد با قطعنامه‌های بین‌المللی دانستند، شهر قدس را به عنوان پایتخت جدید رژیم صهیونیستی معرفی کرد و دستور داد سفارت کشورش به این شهر منتقل شود. کنگره آمریکا در سال 1995 میلادی قانونی مبنی بر «وجوب اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی»، تصویب کرد. در این قانون آمده است که «از سال 1950 میلادی، شهر قدس پایتخت اسرائیل بوده است».
با این حال، این قانون بندی دارد که به رئیسان جمهوری آمریکا اجازه می دهد «برای حمایت از منافع امنیت ملی»، انتقال سفارت را 6 ماه به تاخیر بیندازند. از همان سال تاکنون، «بیل کلینتون»، «جرج بوش»و «باراک اوباما» رئیسان جمهوری پیشین آمریکا به طور منظم، انتقال سفارتخانه این کشور به شهر قدس را دو بار در سال به تعویق انداختند.
اما این بار ترامپ، بر خلاف رئیسان جمهوری پیشین آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. این اقدام با واکنش های منطقه ای و جهانی گسترده ای روبه رو شده است.
در پی این رویداد، فلسطین اشغالی طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه تصمیم ترامپ است.
رژیم صهیونیستی در سال 1967 میلادی (1346 )، قدس شرقی را اشغال کرد و در سال 1980 ( 1359)در اقدامی که جامعه جهانی و از جمله آمریکا آن را به رسمیت نشناخت، قدس را پایتخت ابدی و یکپارچه خود اعلام کرد.

ارسال نظرات