رئیس اتاق بازرگانی ایران:

فساد اقتصادی با رشد درآمد نفتی افزایش یافته است/ سرمایه‌گذار با تورم مقررات مواجه است

غلامحسین شافعی گفت: رفتار فرصت طلبانه در کشور ما طی دهه اخیر با رشد درآمدهای نفتی به حدی افزایش یافته که براساس شاخص‌های جهانی فساد در سال گذشته از لحاظ گستردگی فساد ما در یک چهارم پایانی فساد قرار گرفته‌ایم.
کد خبر: ۸۹۶۰۹۶۹
|
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامحسین شافعی امروز در سومین همایش مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی تهران، گفت: امیدوارم این اقدام داوطلبانه اتاق بازرگانی تهران در مبارزه به فساد در آینده نتایج مطلوبی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: رفتارهای فرصت آلود، فرصت طلبانه و رانتی در کشور ما طی دهه اخیر با رشد درامدهای نفتی به حدی افزایش یافته که براساس شاخص های جهانی فساد در سال گذشته از لحاظ گستردگی فساد ما در یک چهارم پایانی فساد قرار گرفته ایم.

شافعی اظهار داشت: بنابراین باید این معضل اساسی حل شود زیرا فساد پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و مسیر رشد اقتصادی را می تواند منحرف کند.

وی افزود: افزایش فعالیت های زیرزمینی، اختلال در سرمایه گذاری، انحراف استعداد ها تنها بخش کوچکی از آثار زیانبار فساد است.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد که فساد اداری می تواند رشد سرانه تولید ناخالص یک کشور را بین یک تا 7 درصد کاهش دهد. و نتایج یک مطالعه در مورد اثر فساد بر روی تجارت دو جانبه کشورها در منطقه خاورمیانه که بین سال های 2002 تا 2006 نشان می‌دهد که کاهش یک درصدی فساد می تواند باعث افزایش 3.53 درصد شود و ما متاسفانه شاهد هستیم که هزینه ها و پیامدهای رفتارهای فساد آلود به طرق مختلف به جامعه و مخصوصا به بازیگران اقتصادی و فعالان بخش خصوصی و واقعی و سالم تحمیل می شود.

وی افزود: در چنین محیطی فعالیت های غیر مولد به مولد ارجحیت می یابد و تمایل برای ورود به فعالیت های تولیدی کاهش می یابد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در چنین شرایطی بنگاه های اقتصادی معمولا به جای اینکه در صدد بهبود بهره وری باشند در تلاش برای دستیابی به مجوزهای خاص و دستیابی به موقعیت های انسانی هستند و انگیزه کافی برای ارتقا بهره وری به وجود نمی آید و ما می بینیم بسیاری از بنگاه هایی که وارد میدان می شوند، الزاما کارآمدترین افراد بنگاه ها نیستند و بیشتر آنهایی هستند که بر بال پرواز رانت و فساد سوار می شوند.

وی افزود: وقتی قوانینی برای همه یکسان اجرا نشود و راه های فرار از قانون وجود داشته باشد، راه خوشامدگویی برای فساد در کشور فراهم می شود و متاسفانه رانت و فساد در کشور ما سیستمی شده و نیازمند کار اساسی است.

شافعی اظهار داشت: با کمال تاسف ما در برابر یک بحران خطرناک قرار گرفته ایم که حتی از مشکلات اقتصادی ما فراتر است و ما متاسفانه در برابر سقوط اخلاقی قرار گرفته ایم و این مشکل بسیار بزرگی است که کسی به آن توجه ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در بخش خصوصی باید توجه جدی و متفاوت داشت و باید رعایت کدهای اخلاق حرفه ای را حکم‌فرما کرد و اگر کدهای اخلاقی رعایت شود در بخش خصوصی حتما اعتماد حاکمیت هم به بخش خصوصی بالاتر خواهد رفت.

شافعی بیان داشت: ما باید آئین نامه اخلاق حرفه ای کسب و کار را در بخش خصوصی تدوین کنیم و افراد را در این بخش موظف به رعایت آن کنیم.

وی افزود: آنچه در مورد مبارزه با فساد شاهد آن هستیم مبارزه با مفسد است و اگر مفسدی پیدا شد اقدام می کنیم.

شافعی با بیان اینکه ریشه ها و عوامل بوجود آمدن فساد کدام است؟ گفت: شفاف سازی درآمدهای نفتی و نحوه توزیع منابع بانکی باید شفاف شود و خصوصی سازی و واگذاری دارایی دولتی باید شفاف شود و همچنین استقلال قوه قضائیه و اعمال بی طرفانه قانون و برخورد قاطع با عاملان فساد در هر پست و جایگاهی باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما تورم مقررات کشور است، گفت: در هر جایی هر مجوز و امضا کم شود، به ازای هر کدام دیواری از فساد می تواند فرو بریزد.

شافعی گفت: تعمیق پدیده فساد در کنار تهدیدهایی که به تازگی ایجاد شده و مسائل و مشکلاتی که ما با آن طرف هستیم می تواند امنیت کشور را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین اولویت اول کشور باید رفع کانون های فساد باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اتاق بازرگانی تهران در مبارزه با فساد موقعیت خوبی را برای پیوند دولت و بخش خصوصی برای مبارزه با این پدیده شوم فراهم آورده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار