خبرهای داغ:
آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف در شمال سوریه چیزی در حدود پنج پایگاه ایجاد کرده‌اند و قطعا تا زمانی که به اهدافی که می‌خواهند در آینده سوریه داشته باشند، نرسند قصد خروج از این کشور را ندارند.
کد خبر: ۸۹۶۰۹۹۰
|
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، امیررضا اسدی قائم‌مقام بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در یادداشتی نوشت: در اوضاع فعلی سوریه و با حذف داعش، حوادث در سوریه سرنوشت سازتر و تقابل‌ها شدیدتر خواهد شد، آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف من جمله حمایت از اکراد در شمال سوریه چیزی در حدود پنج پایگاه ایجاد کرده‌اند، و قطعا تا زمانی که به اهدافی که می‌خواهند در آینده سوریه داشته باشند، نرسند قصد خروج از این کشور را ندارند.

 
متن این یادداشت به شرح زیر است: 
« پایان عصر دولت داری و خلافت داعش که با آزادسازی شهر بوکمال، آخرین پایگاه رسمی آنها، صورت گرفت؛ این مهمان ناخوانده در تحولات منطقه را کنار زد تا از این پس بازیگران اصلی به طور بیشتری به ایفای نقش آن هم به شکل علنی تر بپردازند.

پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درشرایطی درشهر سوچی میزبان همتای سوری خود بود که ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است: « نیروهای آمریکایی تا زمانی که مذاکرات ژنو به نتیجه‌ای موفقیت آمیز نرسد، سوریه را ترک نخواهند کرد»، پوتین در این دیدار مدعی شد 98 درصد از خاک سوریه در اختیار دولت مرکزی و ارتش این کشور است.
در زمان حضور داعش در قسمت‌هایی از خاک سوریه، این گروه تروریستی به عنوان حدفاصل بین بازیگران اصلی و موثر در سوریه به ایفای نقش می‌پرداخت و بعضا توسط برخی بازیگران به عنوان ابزاری موقت برای اهداف نهایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما هم اکنون با پایان عصر حکومت این گروه، حدفاصل چندانی میان برخورد و رویایی بازیگران اصلی در سوریه وجود ندارد.

در شرایط فعلی آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف من جمله حمایت از اکراد در شمال سوریه چیزی در حدود پنج پایگاه ایجاد کرده اند، و قطعا تا زمانی که به نقش موثری که می‌خواهند در آینده سوریه داشته باشند، نرسند قصد خروج از این کشور را ندارند، این مطلب به راحتی از سخنان مطرح شده توسط وزیر دفاع ایالات متحده قابل فهم است.

از طرفی گرچه روس‌ها مدعی پایان عملیات نظامی در سوریه هستند اما با وجود حضور رقیب آمریکایی در خاک سوریه و داشتن دو پایگاه مهم نظامی "حمیمم" و "طرطوس" قصد خروج کلی از سوریه را ندارند.

با اوضاع فعلی شمال سوریه، ترکیه نگرانی‌های جدی از وضعیت این منطقه و تاثیر آن بر امنیت ملی خود دارد، لذا نمی‌توان انتظار داشت ترکیه حداقل در کوتاه مدت از سوریه خارج شود.

جمهوری اسلامی ایران هم به هیچ عنوان قصد ندارد متحد مهم و استراتژیک خود در دمشق را تنها بگذارد و راه پشتیبانی از حزب الله در لبنان را ببندد، لذا جمهوری اسلامی ایران هم تا پایان مشخص شدن نتایج مذاکرات ژنو و البته مشخص شدن طرحی مشترک در مذاکرات آستانه، به حضور مستشاری خود در سوریه که به دعوت دولت رسمی این کشور صورت گرفته ادامه خواهد داد، در این شرایط رژیم صهیونیستی نگرانی‌های جدی بابت امنیت خود بویژه از سوی جولان دارد و اعتقاد دارد نیروهای جمهوری اسلامی ایران (از نیروهای سه گانه ضامن آتش بس)نباید در نزدیکی بلندی‌های جولان حضور داشته باشند، موج جدید اشتراک نظرهای این رژیم با عربستان سعودی نیز در این است که نیروهای جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان باید هرچه سریع تر سوریه را ترک کنند و براساس این امر آنها در حال فشار آوردن به روسیه برای دستیابی به این هدف هستند.

لذا بنا به آنچه گفته شد در اوضاع فعلی سوریه و با حذف بازیگری ناخوانده، حوادث در سوریه سرنوشت سازتر و تقابل ها شدیدتر خواهد شد، البته همه این تقابل‌های سرنوشت ساز دست کم در کوتاه مدت در عرصه سیاسی و دیپلماتیک صورت خواهد گرفت که باید منتظر نتایج آن باشیم.»
ارسال نظرات
پر بیننده ها