معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعیقابلیت کشت گیاهان دارویی در مراتع استان و آبخیز داری استان گفت: کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن گیاهی و دارویی است.
کد خبر: ۸۹۶۱۰۸۸
|
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
گودرز باقری فرد با بیان اینکه گیاهان دارویی در ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل‌کشت است افزود: کشت گیاه دارویی آنغوزه در مراتع کوه خامی، کوه لار، کوه سیاه، کوه سفید، تنگ سرخ، کاکان و دمیه سادات به‌صورت مشارکتی با بهره برداران انجام گرفته است.
وی ادامه داد: نظارت فنی، اجرای دوره‌های آموزشی و توزیع ۳۰ تن بذر از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای اجرای این طرح بوده است.
باقری با بیان اینکه طرح‌های کشت گیاهان دارویی پس از پنج تا هفت سال مراقبت برای بهره برداران درآمدزایی دارد اضافه کرد: از هر هکتار گیاه دارویی آنغوزه ۱۰۰ کیلوگرم شیرابه برداشت می‌شود که ۱۲۰ میلیون ریال درآمد برای بهره برداران دارد.
وی گفت: بخش اعظم شیره تولید شده به کشور‌های هند، حوزه خلیج فارس و اروپایی صادر می‌شود.
باقری فرد گفت: تاکنون ۳۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد در مناطق تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و کاکان و مناطق مستعد دیگر زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه رفته است.
وی ادامه داد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری برای رونق تولید گیاهان دارویی دراستان است.
باقری فرد از برنامه ریزی برای کشت بادام و بلوط در ۲ هزار هکتار از مراتع مناطق گرمسیری خبر داد و افزود: اجرای این طرح در اواخر آذر آغاز می‌شود.
وی اضافه کرد: سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسیده که توسعه در مراتع، کشت در مزارع و ایجاد صنایع تبدیلی در آن پیش بینی شده است.
وی به بالا بودن آمار ۲ و نیم برابری دام نسبت به مراتع کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: یکی از راهکار‌های تقویت مراتع افزایش کشت گیاهان دارویی است که در این زمینه از متقاضیان طرح کشت گیاهان دارویی حمایت می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است.
نبود صنایع بسته بندی، وجود دلالان و واسطه‌ها، نبود امکانات مناسب برای خرید تضمینی و بازاریابی، نبود فناوری تولید، تجهیزات فرآوری و تبدیل از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد است.
درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه است.
ارسال نظرات