خبرهای داغ:
یادداشت/زهرا باقری

از غربی ها غربی تر نباشیم!

در فضای مجازی که اکنون به نوعی پیشتاز در موج آفرینی حوادث روز است، گاهی به شکل حباب گونه برخی موضوعات را به شکل معضل جلوه می دهد که حضور زنان در ورزشگاه ها از این جمله است اما با نگاهی به دور از هیجان آفرینی ها می توان در مورد صحیح یا غلط بودن آن به قضاوت نشست.
کد خبر: ۸۹۶۱۲۵۳
|
۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،گسترش استفاده از فضای مجازی و در کنار آن سرعت انتشار اطلاعات در این فضا لزوم توجه و آموختن سواد رسانه ای بیش از پیش حس می شود.  در واقع سواد رسانه ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به عبارت دیگر سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شد.

اکثر موارد مشاهده شده در زمینه شایعه سازی است که نیاز به سواد رسانه ای دارد تا در گرداب سواستفاده گرها نیفتاد، این شایعه ها و موج آفرینی های به اصطلاح حبابی در مورد اتفاقات بیشتر در مورد شخصیت های سیاسی، هنرمندان، بلایای طبیعی مانند زلزله و برخی فجایع انسانی اتفاق می افتد اما یکی از موضوعاتی که باعث بهره گیری بسیاری از سودجویان شده است، در حوزه زنان است و بیشتر این موج آفرینی ها به منظور بهره گیری های سیاسی روی می دهد.

بی شک بحث حضور زنان در ورزشگاه ها از همین دست موارد است که موضوع بی اهمیت به عنوان یک حباب بزرگ شده است، ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ رییس فدراسیون فوتبال در جلسه کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی در این خصوص گفت: همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ام ساختار ورزشگاه‌های ما مناسب پذیرش بانوان نیست، ضمن اینکه این امر در حال حاضر اولویت بانوان و جامعه هم نیست.

مع الوصف در حال حاضر این موضوع به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات حوزه زنان تبدیل شده است و در صدر اخبار زنان قرار گرفته و افکار عمومی حساسیت های خود را در این باره مطرح می کنند و موافقان و مخالفان فراوانی مقابل هم قرار گرفته اند.

آخرین بار حضور زنان سوری در ورزشگاه آزادی و جلوگیری از ورود زنان ایرانی برای تماشای بازی فوتبال ایران و سوریه این بحث را داغ کرد و اخیرا ویدئو از سخنان سحر قریشی درباره حضور زنان در ورزشگاه ها در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن سحر قریشی می‌گوید: «دوست ندارم بروم استادیوم. از اینکه کنار تعداد زیادی آقا قرار بگیرم منقلب می‌شم، احساس امنیتم رو از دست می دهم. کاملاً موافقم که اجازه نمی دهند خانم ها به استادیوم بروند.»

بسیاری از مخالفان این نظر، با ادبیات ناشایست اتهاماتی را به وی وارد کرده اند و علت اصلی آن را حضور این بازیگر در تماشای بازی پرسپولیس – الهلال در ابوظبی دانستند که در استادیوم بن زاید اتفاق افتاد و عکس هایی از او در این استادیوم در فضای مجازی قرار گرفت و حتی این سفر موجب شده بود تا بحث ازدواج او با یکی از ستاره های فوتبال مطرح شود!

اما آیا نمی توان گفت که حضور وی در این فضا باعث کسب این تجربه شده باشد؟ و این انتقادها بیشتر این فکر را در ذهن تقویت می کند که روشنفکرنماها که با ادبیات خاص خود موج آفرینی های حباب گونه را ایجاد می کنند تنها به فکر منافع خود هستند و مخالفان خود را با توهین و تحقیر مجبور به سکوت می کنند.

 

فرشته دانشجوی فعالی است که پیگیر مسابقات مختلف ورزشی است اما وقتی در مورد حضور زنان در ورزشگاه از او سوال می کنم، با صراحت می گوید، من با حضور زنان کاملا مخالفم! فضای حاکم بر ورزشگاه ها مناسب حضور زنان نیست و اگر راه های جداگانه ای برای رفت و آمد تعبیه شود، شاید بتوان در مورد حضور زنان فکر کرد.

ربابه مربی پیش دبستانی با حرف فرشته مخالف است و می گوید: من در موقع ورود و خروج والدین این موضوع را به عینه می بینم، اختلاط زن و مرد در یک فضای کوچک مثل مدرسه چندان امکان پذیر نیست، چه برسد به ورزشگاه! حتی اگر راه های جداگانه ای برای ورود و خروج زنان و مردان در نظر گرفته شود باز هم این اختلاط به شکل تند و غیرقابل کنترل اتفاق خواهد افتاد و آسیب های خود را خواهد داشت.

مهسا معلم است و مشتاق حضور زنان در عرصه های مختلف است، اما در مقابل سوال حضور در ورزشگاه ها می گوید، ما مسلمان هستیم و تا جایی که امکان دارد باید از فضاهایی که زمینه ساز گناه است جلوگیری کنیم، این شکل از حضور زنان در ورزشگاه آسیب های فراوانی دارد که شرع هم اجازه ی امتحان کردن آن را نمی دهد!

امیر که خود فقط چند بار به ورزشگاه رفته است با صراحت می گوید: حضور در ورزشگاه ها با فرهنگی که در آن حاکم است، اصلا مناسب مردان نیست، چه برسد به زنان! کسانی که به ورزشگاه می روند فقط قصد خالی کردن انرژی و هیجان خود را دارند و چندان مراعات ادب را نمی کنند و فضای سالمی در ورزشگاه حاکم نیست.

از آیت الله مکارم شیرازی، به عنوان یک مرجع تقلید نیز در مورد حضور زنان در ورزشگاه ها، سوال شد؛ متن سؤال از ایشان این بود: مرجع عالی قدر سلام علیکم، نظر جنابعالی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها چیست؟

پاسخ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند بخصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببیند و حضور آنها ضرورتی ندارد.

اظهار نظرهای سابق در حالی اتفاق افتاد که پاسخ دهنده ها نظر مراجع را در این خصوص نمی دانستند، اما وقتی نظر آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه را شنیدند هم صدا با صحبت مینو اصلانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور بودند که سخن این مرجع تقلید فصل الخطاب این بحث هاست و دیگر نباید به بحث حضور زنان در ورزشگاه ها اهمیت داد و این حباب با بی توجهی از بین خواهد رفت.

اما راه حل دیگر در مقابل این جریان، مطالبه گری  زنان در حوزه های ورزشی است، مانند پیگیری استادیوم ویژه زنان که سال هاست کلنگ آن خورده شده اما ساخته نشده است یا حمایت از زنان ورزشکار یا ارائه خدمات ورزشی به زنان در ورزش های همگانی.

می توان مطالبه را از نوع دیگری نیز مطرح کرد، همان نگاه خاصی که کبری خزعلی، نماینده شورای عالی در شورای زنان انقلاب فرهنگی به آن دست یافته و در کانال تلگرامی خویش مطرح کرد: در مراسم قرعه کشی جام جهانی وقتی اسامی بزرگان فوتبال را اعلام کردند تا در تریبون قرار بگیرند یک زن بزک کرده هم همراه او وارد می شد و سپس می رفت. حکمت این عمل چه می تواند باشد؟ سالهاست در غرب و شرق زن یک ابزار تبلیغاتی و پیش و پا افتاده است. کسی سوال نکرد چرا جام جهانی زن و مرد تفکیک شده، چرا یک بازیکن زن فوتبال را برای قرعه کشی دعوت نکردند. این مسایل برای دنیا حل شده است که زن و مرد مساوی نیستند... حتی در قوانین فوتبال! یک عده روشنفکر کج فهم در ایران، از غربی ها هم غربی تر شده اند و فمنیست تر!!

 

ارسال نظرات