از آنجایی که پیشرفت‌هایی در کنگره در زمینه وضع تحریم‌های جدید علیه ایران حاصل نشده است، مشاوران کاخ سفید می‌گویند احتمال می‌رود که دونالد ترامپ در 23 دی ماه، آمریکا را به طور کامل از برجام خارج کند.
کد خبر: ۸۹۶۱۴۶۱
|
۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در گزارشی نوشت که کنگره احتمالاً ضرب‌الاجل  رسیدگی به تقاضاهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای اتخاذ یک موضع سخت‌تر در قبال برجام را فراموش می‌کند و با تحریم‌های جدید علیه تهران موافقت نمی‌کند و تعیین آینده برجام را مجدداً به ترامپ محول می‌کند.

اقدام جمهوری‌خواهان برای ایجاد «عاملی» که بتواند تحریم‌های شدیدی را علیه ایران که طبق برجام لغو شده بود، مجدداً وضع کند، تا آستانه روز سه‌شنبه (امروز)، راه به جایی نبرد. روز سه‌شنبه، پایان ضرب‌الاجل غیررسمی 60 روزه‌ای است که دولت برای کنگره وضع کرده است تا وضعیت برجام را مورد ارزیابی قرار دهند و احتمال وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران را بررسی کنند.

این مهلت بعد از آن تعیین شد که علیرغم گزارشات متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر همکاری ایران در زمینه برجام، ترامپ اعلام کرد که دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تأیید قرار نمی‌دهد.

طبق گزارش واشنگتن تایمز، مشاوران کنگره می‌گویند که نمایندگان کنگره هنوز فرصت دارند قبل از آنکه ترامپ بار دیگر تصمیم‌گیری درباره برجام را برعهده بگیرد، پیشنهادی را ارائه کنند اما مشاوران کاخ سفید می‌گویند که «دونالد ترامپ» از عدم پیشرفت در کنگره در خصوص وضع تحریم‌های جدید علیه ایران دلخور است و احتمالاً در تاریخ 13 ژانویه (23 دی ماه)، زمانی که مهلت بازبینی برجام فرامی‌رسد، آمریکا را به طور کامل  از برجام خارج کند.

در ماه اکتبر، ترامپ از کنگره و دیگر اعضای گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) خواست تا راههایی را برای رسیدگی به آنچه که نقص‌های جدی برجام خواند، پیشنهاد کنند.

چندی پیش، اندیشکده استرالیایی «لوئی» در گزارشی درباره بررسی توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا تأکید کرده که احتمالا کنگره نه تحریم‌های قبلی علیه ایران را باز خواهد گرداند و نه متمم جدیدی به قانون تحریم‌ها خواهد افزود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا کنون علیه این توافق موضع‌گیری کرده است. در سخنرانی 13 اکتبر خود، ترامپ اعلام کرد که برجام یکی از بدترین و یکجانبه ترین توافقات تاریخ آمریکا بوده است.

«مارک دوبوویتس» تحلیلگر مسائل مربوط به تحریم‌های ایران و مدیراجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «احتمالاً با رسیدن ماه ژانویه (2018)، رئیس‌جمهور تا حد زیادی از اینکه نه کنگره و نه اروپا به درخواستش برای یافتن راههایی به منظور ترمیم برجام، پاسخ نداده‌اند، دلزده می‌شود. این احتمال کاملاً وجود دارد که در آن زمان، رئیس‌جمهور از توافق هسته‌ای خارج شود».

رئیس‌جمهور آمریکا باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به برجام را به کنگره اعلام کند، بنابراین، بیانیه ماه اکتبر ترامپ درباره اینکه نمی‌تواند این پایبندی را تأیید کند، آن هم با وجود ارزیابی‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بارها پایبندی ایران را تأیید کرده بود، آمریکا را بیش از پیش به خروج از برجام نزدیک کرد. با این وجود، ترامپ به جای اینکه شخصا خروج از برجام را اعلام کند، این مسئله را به کنگره واگذار کرد. تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط رئیس‌جمهور آمریکا تحت قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران (INARA) که در می ماه سال 2015 میلادی تصویب شده بود، یک ضرورت است.

ارسال نظرات