مدیر مؤسسه بازیافت مازندران از ضرورت جدی طرح تفکیک زباله عفونی بیمارستانها از مبدا خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها سه درصد زباله‌های مازندران از مبدا تفکیک می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۱۵۵۶
|
۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، شیدالله مهدوی بعد از ظهر امروز در جلسه توجیهی و آموزشی طرح تفکیک زباله از مبدا که با حضور شهردار، بخشدار و دهیاران منطقه گلوگاه بابل و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی در سالن اجتماعات بخشداری گلوگاه بابل برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم و چالش بزرگ مازندران، مشکل زیست‎محیطی و مدیریت زباله است.

وی با اشاره به اینکه روزانه 3 هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود، افزود: با توجه به گردش‌پذیری مازندران در زمان تعطیلات، تولید زباله به دو یا سه برابر می‌رسد.

مدیر مؤسسه بازیافت مازندران از فعالیت 27 مرکز دفن زباله در مازندران خبر داد و تصریح کرد: برابر برنامه پنجم و ششم توسعه باید تعداد این مراکز کاهش می‌یافت اما با وجود این 27 مرکز هنوز مشکل دفن زباله داریم که تنها چاره همان اجرا طرح تفکیک زباله از مبدا است و پیگیر اجرا برنامه کاهش مراکز هستیم.

این مسؤول با اشاره به ضرورت و اهمیت طرح تفکیک زباله از مبدا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور زیر 10 درصد و در مازندران سه درصد تفکیک زباله انجام می‌شود.

مهدوی با اشاره به اینکه دراین حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش به نحو احسن انجام نشده است، یادآور شد: مشکل زباله تنها با شهرداری و دهیاری حل نمی‌شود همه دستگاه‌های اجرایی مسؤولند و باید اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه با دستور استاندار مازندران، معاون عمرانی استاندار برای اجرایی شدن طرح تفکیک زباله، 22 ناظر در 22 شهرستان مازندران حضور دارند و نظارت و پیگیری به شکل مستمر وجود دارد، ادامه داد: باید هر دو هفته گزارش لازم را ارائه دهند.

مدیر مؤسسه بازیافت مازندران با اعلام اینکه آمادگی لازم را داریم که دستگاه کمپوست زباله را در اختیار دهیاران فعال مازندران در حوزه تفکیک زباله، قرار دهیم، اظهار کرد: با تغییر الگوی مصرف در جامعه مواجه هستیم، زمانی تولید زباله در روستا نداشتیم و یا سرانه تولید زباله روستاها 100 گرم و در شهرها 400 گرم بود که اکنون تولید زباله در روستا به 750 گرم و در شهرها به یک کیلو رسید که نشان می‌دهد تولید زباله روستا با شهرها تقریبا برابری می‌کند.

این مسؤول افزود: باید طرح تفکیک زباله‌های عفونی بیمارستان از مبدا جدی گرفته شود که در این حوزه خوب عمل نکردیم و این سبب مشکلات عدیده برای مراکز تفکیک زباله می‌شود.

مهدوی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مزیت طرح تفکیک زباله از مبدا کاهش هزینه، درآمدزایی، اشتغال، فعال شدن چرخه اقتصاد و... است، ادامه داد: مراکز دفن زباله درمازندران در بهترین مکان استان قرار دارد.

وی افزود: برابر ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیران اجرایی پسماند در شهرداری با شهردار، در روستاها با دهیار و بین‌راهی با بخشداری است که باید مدیران به حوزه خود اهتمام جدی داشته باشند.

مدیر مؤسسه بازیافت مازندران با اشاره به اینکه به جد پیگیر اجرایی شدن ماده چهار، پنج و ششم آیین‌نامه قانون مدیریت پسماند در مازندران هستیم، گفت: براساس آیین نامه اجرایی ماده چهار، پنج و ششم قانون مدیریت پسماند باید مراکز استان‌ها و شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت تا پایان سال 90 و شهرها و روستاهای کوچک‌تر تا پایان سال 92 طرح تفکیک زباله را انجام دهند که هنوز تا سال 96 اجرایی نشد لذا پیگیر اجرایی شدن این قانون در مازندران هستیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها