اتفاق تأسف‌باری که در سال‌های اخیر با محوریت رژیم سعودی در خلق جریان تکفیری و افراطی‌ در قالب گروه‌های تندرو نظیر داعش به وقوع پیوست، فرصت و فراغتی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد تا از انزوا خارج شود.
کد خبر: ۸۹۶۱۶۳۲
|
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «عباس حاجی‌نجاری» نوشت:

بعداز مصوبه کنگره امریکا در سال 1995 میلادی که بر انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس تأکید شده بود، تاکنون نه تنها هیچ یک از رؤسای جمهور امریکا جسارت عملی کردن این مصوبه را نداشتند، بلکه به دلیل اوج‌گیری تحرکات نیروی مقاومت و شکست‌هایی که به ویژه صهیونیست‌ها در جنگ‌های 33روزه، 23 روزه و 51 روزه متحمل شده بودند، روز به روز این مصوبه به محاق رفته و صهیونیست‌ها منزوی‌تر و محصورتر شده بودند، اما اتفاق تأسف‌باری که در سال‌های اخیر در جهان اسلام با محوریت رژیم سعودی در خلق جریان تکفیری و افراطی‌ در قالب گروه‌های تندرو نظیر داعش به وقوع پیوست، نه تنها به فرسایش جهان اسلام و رودررو قرار دادن مسلمانان  در کشورهای مختلف اسلامی انجامید، بلکه فرصت و فراغتی را برای صهیونیست‌ها و به تبع آن امریکایی‌ها ایجاد کرد تا با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، عملاً صهیونیست‌ها را از انزوا خارج و جهان اسلام را درگیر چالشی جدید کنند. 
ریشه اصلی این راهبرد که بر جایگزین کردن ایران به عنوان دشمن اصلی اعراب، به جای رژیم صهیونیستی متکی است حتی فراتر از اعلام پایتختی قدس، که به دنبال کردن تحقق طرح خاورمیانه بزرگ است که از سال‌های دور محور اصلی راهبرد استکبار در منطقه غرب آسیا و در برابر جهان اسلام بوده است، خبرگزاری انگلیسی رویترز در توصیفی در ابعاد این طرح به نقل از چند مقام فلسطینی و به رغم بیانیه‌های ظاهراً تند مقامات آل‌سعود علیه تصمیم ترامپ می‌نویسد که: محمدسلمان ولیعهد سعودی و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره جزئیات «معامله‌ای جامع» که انتظار می‌رود در نیمه نخست سال 2018‌ از سوی امریکا رونمایی شود گفت‌وگو کرده‌اند. به گزارش رویترز یک مقام دیگر نیز گفته است که محمد سلمان به عباس گفته صبور باش به زودی خبرهای خوشی خواهید شنید.
سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، با هشداری جدی نسبت به ابعاد این طرح که آن را اعلامیه بالفور جدیدی قلمداد کرده است، می‌گوید: احساس می‌کنم که در برابر اعلامیه بالفور جدیدی قرار داریم و آگاهی از خطرهای تصمیم امریکا نقطه عطفی برای همگان است تا مسئولیت خود را درک کنند و از خود واکنش نشان دهند. او با تأکید بر اینکه تصمیم ترامپ به معنای پایان یافتن قضیه فلسطین از نظر امریکا است‌، می‌گوید سکوت در برابر تصمیم ترامپ خطرات بسیاری خواهد داشت که بارز‌‌ترین آنها این است که امریکا از این پس هر کاری را در کشور‌‌ها برای خود مجاز خواهد دانست.
عمق خطر تصمیم جدید امریکا برای منطقه حتی فراتر از موضوع فلسطین است و نشان می‌دهد که همراهی سران آل‌سعود و برخی دیگر از کشورهای منطقه در محکوم کردن این اقدام ترامپ، تنها برای لوث کردن ماجرا و کاهش مخالفت‌های واقعی ملت‌هاست. چراکه تحرکات اخیر جرد کوشنر، داماد ترامپ در منطقه و معامله گری آشکار میان سعودی‌‌ها و صهیونیست ها، بیانگر آن است که اینها هم بخشی از آن پروژه هستند.  اکنون به نظر می‌رسد که فراتر از اعتراضات اجتماعی و مردمی نسبت به تصمیم امریکا، منطقه نیازمند تحرک جدی نیروهای موثر برای بازداشتن و عقب نشاندن امریکایی‌‌ها و صهیونیست‌‌ها از این تصمیم و عملی‌سازی آن است چراکه در غیر این صورت هزینه‌های سنگین تری باید برای آن پرداخته شود، بخشی از این مهم اگرچه با انتقاضه جدید فلسطینی‌‌ها در اعتراض به این تصمیم آغاز شده است، ولی روند تحولات منطقه در افغانستان و عراق و...  نشان داده است که امریکا‌یی‌ها زمانی عقب‌نشینی می‌کند که هزینه‌های تصمیمات نابخردانه خود را از نزدیک لمس کنند. 
 

 

ارسال نظرات