معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا نیمه دی ماه

طبق برنامه ریزی های انجام گرفته 168 مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان ، 12 پایگاه دائمی و 360 پایگاه غیر دائمی در استان زنجان از اول آبان تا نیمه اول دی ماه آماده غربال و سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال هستند.
کد خبر: ۸۹۶۱۸۸۷
|
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا نیمه دی ماه ادامه دارد گفت : تا کنون نزدیک به 35 هزار کودک زنجانی تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند.

گل نساء آقا محمدی افزود : تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از یک یا هر 2 چشم بسیار کم بینا و نابینا خواهد کرد اما با تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان است.

وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته 168 مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان ، 12 پایگاه دائمی و 360 پایگاه غیر دائمی در استان زنجان از اول آبان تا نیمه اول دی ماه آماده غربال و سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال هستند.

آقا محمدی تصریح کرد: برنامه غربالگری تنبلی چشم در روستاهای استان و برای کودکان توسط تیم های سیار و بصورت رایگان اجرا می شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، عیوب انکساری، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و لوچی از عوامل مهم ایجاد کننده تنبلی چشم است.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه برنامه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح به اجرا در می آید تصریح کرد : در سطح اول ،غربال توسط افرادی انجام می شود که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه برای غربال کودکان اقدام می نمایند ، در سطح دوم کودک مشکوک شناسایی شده در سطح اول، توسط اپتو متریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می گیرد. و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده شده وتوسط چشم پزشک معاینات دقیق تری بر روی کودک انجام می گیرد.

وی گفت : سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان تحت غربال قرار گرفتند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شده ، 460 نفر آمبلیوپ ، 857 نفر دارای عیوب انکساری ، 119 نفر استرابیسم و20 نفر سایر بیماری های چشمی را داشته اند و تعداد 4 هزار و 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شدند.

گفتنی است، برنامه غربالگری تنبلی چشم همه ساله و بصورت کشوری از اول آبان ماه به اجرا در می آید و والدینی که دارای فرزندان 3 تا 6 سال هستند می توانند برای غربال تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه های غربالگری تنبلی چشم در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه نموده و از بروز نابینایی و کم بینایی فرزندان خود پیشگیری نمایند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار