گزارش بسیج از مناطق زلزله زده غرب کشور/5

حفظ امنیت روانی لازمه شرایط های بحرانی مثل زلزله زده است

عباس نژاد گفت: تا سر و سامان گرفتن اوضاع مناطق زلزله زده، حداقل ۶ الی ۹ ماه زمان لازم است و مردم باید همواره در این چادر‌ها زندگی کنند که در این ماه‌ها حضور طلبه‌ها و تیم‌های روانشناس از قبل مهمتر می‌شود
کد خبر: ۸۹۶۱۹۶۲
|
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
حفظ امنیت روانی لازمه شرایط های بحرانی مثل زلزله زده است
عبدالله عباس نژاد طلبه روانشناس اعزامی از حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بسیج به مناطق زلزله غرب کشور درباره کار‌های صورت گرفته از تیم‌های روانشاسی مستقر در مناطق زلزله زده اظهار داشت: در شرایط‌های بحرانی مثل رخ داد طبیعی زلزله، سلامت و آرامش روانی از اولویت‌های اصلی برای انجام کار‌های امدادی به مردم است که اگر صورت نگیرد در وهله اول مردم و در وهله دوم گروه‌های امدادی آسیب می‌بینند. به همین جهت وظیفه حفظ سلامت روانی مردم، به عهده تیم‌های روانشناسی خواهد بود.


حفظ امنیت روانی لازمه شرایط های بحرانی مثل زلزله زده است
وی افزود: اقدامات صورت گرفته در خصوص کار‌هایی که تیم طلبه‌ها انجام می‌دهد، علاوه بر حوزه‌های روانشناسی، به بعد اعتقادی هم پرداخته می‌شود. این فضا باعث ایجاد امید میان مردم و جلوگیری از خرافه گری و شایعه می‌شود چراکه حادثه زلزله کرمانشاه امریست الهی و در همه جای دنیا رخ می‌دهد.

این روانشناس دینی با بیان اینکه شایعات و خرافات در خصوص رخ داد‌های طبیعی یکی از عوامل اصلی فتنه است تصریح کرد: برخی‌ها تصور می‌کنند که زلزله برای مواقعی است که تنها گناه در آن شهر یا کشور رواج دارد، در صورتی که زلزله مانند یک آتشیست در جنگل که‌تر و خشک را باهم می‌سوزاند. این بدان معناست که اگر فردی گناهی داشته به واسطه عمل انجام داده خدا با او برخورد می‌کند و برخی هم با این عوامل طبیعی در امتحان الهی قرار می‌گیرند. این از اقدامات پلید شیطان است که از محرک‌هایی برای گمراهی انسان به سمت ناامیدی در شرایط حساس خصوصا زلزله است و مردم باید هوشیار باشند تا آرامش خود را از دست ندهند.
حفظ امنیت روانی لازمه شرایط های بحرانی مثل زلزله زده است

عباس نژاد در خصوص نحوه ارتباط گیری با مردم زلزله زده گفت: در چنین شرایط سخت و بحرانی ارتباط گرفتن با افراد آسیب دیده سخت است؛ لذا باید به ۳ اصل در ایجاد ارتباط رعایت شود؛ محبوبیت، مقبولیت و موفقیت است. در گام اول باید محبوبیت را از فرد مقابل که آسیب دیده است دریافت کنیم به شکلی که با تعریف و تمجید و امید دادن می‌توان رضایت فرد مقابل را جلب کرد. این در حالی است که اگر گام اولی یعنی محبوبیت را نداشته باشیم، در مرحله بعد که مقبولیت است نمی‌توانیم ورود کنیم و فرد زلزله زده ما را قبول و تایید نمی‌کند. اما وقتی هم محبوبیت باشد، مقبولیت کسب می‌شود و در نتبجه لاجرم موفقیت همراه خواهد بود و آن موقع می‌توان در دل آن‌ها نفوذ کرد و ترس و دلهره اش را از تن شان بیرون ریخت.
حفظ امنیت روانی لازمه شرایط های بحرانی مثل زلزله زده است

این طلبه جهادگر با بیان اینکه گا‌ها پیش می‌آید که، چون مردم با لباسه طلبه تیم‌ها را می‌بینند، ممکن است گارد بگیرند و شما را در جایگاه موعظه گر بجای روانشناس ببیند اظهار داشت: شاید برای بار اول مردم با طلبه‌ها راحت نباشند، اما به محض صحبت و لحن‌های متفاوت به سرعت با طلبه‌ها گرم و صمیمی می‌شوند و مبلغین هم هیچگاه با صورت موعظه گر برای ورود به چادر‌ها و دل‌های گرم آن‌ها عمل نمی‌کنند. حتی فرد زلزله زده متوجه نمی‌شود که ما در حوزه‌های اعتقادی یا روانشناسی وارد می‌شویم.
حفظ امنیت روانی لازمه شرایط های بحرانی مثل زلزله زده است

عباس نژاد با تاکید بر حضور همه جانبه تیم‌های فرهنگی مستقر در مناطق زلزله زده گفت: تا سر و سامان گرفتن اوضاع مناطق زلزله زده، حداقل ۶ الی ۹ ماه زمان لازم است و مردم باید همواره در این چادر‌ها زندگی کنند که در این ماه‌ها حضور طلبه‌ها و تیم‌های روانشناس از قبل مهمتر می‌شود و اگر این تیم‌ها برای کنترل و آرامش شرایط نباشند، با تنش‌های جبران ناپذیری خواهد بود؛ لذا لازم می‌دانیم که افراد ماهر را برای حضور در میان مردم خوانده شوند و نیرو‌ها و تیم‌های فرهنگی در این ۶ ماه ساخت و ساز به مناطق زلزله زده عزیمت کنند.
ارسال نظرات