خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: ساختار اخلاق کنونی همچنان یونانی است چرا که از آموزه‌های اخلاقی حدیث فاصله داریم و نتوانسته به صورت مجتهدانه در این حوزه وارد شویم در حالی که آموزه‌های دقیق و کاربردی بسیاری در احادیث وجود دارد.
کد خبر: ۸۹۶۱۹۷۳
|
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
همچنان از آموزه‌های اخلاقی حدیث فاصله داریم/موسوعه جامع احادیث شیعه و سنی تهیه شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی دارالحدیث برگزار شد، با بیان اینکه در پرتو انقلاب اسلامی حرکت پژوهش در عرصه‌های مختلف پیشرفت داشته است، اظهار کرد: ارائه ۵۰۰ اثر، تربیت جمعیت قابل توجهی از متخصصان در حوزه قرآن و حدیث و تولید نرم‌افزارها، دانش فنی و تجربه مطلوب در امور مربوطه بخشی از دستاورد‌های مؤسسه دارالحدیث است.

وی با تاکید بر اینکه باید از حرکت بزرگ و جامع مؤسسه دارالحدیث در عرصه‌های مختلف قرآن و حدیث تقدیر کنیم، اضافه کرد: اکنون در برخی از محور‌ها نیازمند ورود گسترده‌تر و هدایت تفکر حوزه به نقاط روشن‌تری هستیم که این محور‌ها می‌تواند به عنوان اولویت‌های دارالحدیث دنبال شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: بر اساس روایات دانش‌های مختلف در ظاهر و باطن قرآن کریم وجود دارد و این کتاب الهی آموزه‌های مختلفی را به خود اختصاص داده است که در شرایط کنونی باید از این آموزه‌ها به شیوه مطلوب در جامعه اسلامی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه در عرصه‌های جدید علوم قرآن و حدیث ورود داشته است، تصریح کرد: اکنون در مرحله تازه‌ای وارد شده‌ایم و به عنوان نمونه در حوزه تفسیر به مرحله تخصصی رسیده‌ایم و آماده هستیم که بتوانیم در حوزه‌های مختلف علمی به نقطه‌های مشترک برسیم تا بتوانیم از آموزه‌های دینی به صورت جامع استفاده کنیم.

اعرافی خاطرنشان کرد: ساختار اخلاق کنونی همچنان یونانی است چرا که از آموزه‌های اخلاقی حدیث فاصله داریم و نتوانسته به صورت مجتهدانه در این حوزه وارد شویم در حالی که آموزه‌های دقیق و کاربردی بسیاری در احادیث وجود دارد که اگر روش اجتهادی قوی حوزه‌ای را در این عرصه مورد استفاده قرار دهیم می‌توانیم به تحولات جدید و مهمی برسیم.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی می‌توانیم از آموزه‌های احادیث استفاده کنیم، مطرح کرد: باید با روش اجتهادی قرآن و سنت را در قلمرو‌های جدید فعال کنیم تا بتوانیم به نتایج مورد نظر برسیم.

وی با بیان اینکه در عرصه مدیریت حوزه با وجود مشکلات به دنبال برداشتن گام‌های جدید و رسیدن به افق‌های مورد نظر هستیم، تصریح کرد: برنامه پنج ساله حوزه‌های علمیه در حال تهیه است و مجموعه چشم‌انداز نیز با ۱۵ نظام جامع و ده‌ها پروژه و طرح در زیرساخت‌ها با سرعت قابل قبولی آماده شده است.

اعرافی از برنامه‌ریزی جامع حوزه برای استان‌های مختلف یاد کرد و ادامه داد: در عرصه‌های مختلف حوزه در حال تلاش هستیم تا بتوانیم با راهنمایی مراجع تقلید و رهبری و اهتمام طلاب حوزه را در جایگاه حوزه اجتماعی، پاسخگو به نیاز‌ها و آشنا به شرایط قرار دهیم، این مسیر بزرگ و طولانی با یک مجموعه انجام نمی‌شود به همین علت شورای عالی نهاد‌های حوزوی تشکیل شده است تا بتوانیم از ظرفیت مجموعه‌های مختلف استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به جایگاه علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: اکنون در حوزه علوم اسلامی ۴۵ رشته با ۷۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور فعال است که می‌تواند به عنوان یک فرصت بزرگ مورد استفاده قرار گیرد، اما تا کنون در حوزه نتوانسته نسبت به این پدیده به تحلیل مناسب برسیم.

وی با تاکید بر اینکه توجه به مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت موضوع مهمی است، گفت: ده‌ها موضوع در این حوزه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد، اکنون رقبا و دیگران در مورد حوزه‌های علمیه شیعی و روحانیت با دقت بالا در حال پژوهش هستند.

اعرافی با اشاره به اینکه آیین‌نامه امتحانات شفاهی و پایان‌نامه‌ها تغییرات مهمی داشته است، عنوان کرد: اکنون در مدارس و حوزه‌ها نظام گروه‌های علمی با نگاهی حوزوی طراحی و دنبال شده است و اکنون ۱۵ هزار درخواست‌کننده پایان‌نامه نویسی داریم که در آیین‌نامه جدید فضا برای استفاده از آن‌ها فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در نظام رشته‌ای حوزه به دنبال استفاده از ظرفیت دارالحدیث هستیم که امیدواریم مسؤولان این مجموعه اهتمام لازم را نسبت به این موضوع داشته باشند؛ باید طرح مشخصی برای افزایش اهتمام مجموعه‌ها به گفتمان حدیث وجود داشته باشد تا بتوانیم در حوزه‌های علمیه به این موضوع بپردازیم.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه با بیان اینکه حوزه و دارالحدیث باید به یک برنامه کاری مشترک جامع و واقع‌بینانه برسند، مطرح کرد: امیدواریم در این برنامه کاری و تفاهم مشترک بتوانیم خلا‌ها و نیاز‌های موجود را مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه نسبت حدیث با سیره رفتاری و گفتاری ائمه اطهار (ع) باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: بررسی نسبت حدیث و قرآن نیز می‌تواند در رسیدن به افق‌های مورد نظر تاثیر بسیاری داشته باشد به همین علت باید مورد توجه قرار گیرد.

اعرافی بر لزوم تهیه موسوعه جامعی با محوریت احادیث شیعه و سنی تاکید کرد و افزود: تا کنون اقداماتی در این حوزه انجام شده است که امیدواریم افزایش یابد، موسوعه معارف نیز دستاورد ارزشمندی بوده که مورد توجه قرار گرفته است.
ارسال نظرات