ضد آفتی که آفت شد؛

شب پره مینوز بوته صیفی جات را به آتش می کشد!

شب پره مینوز که ابتدا بعنوان ضد آفت مورد استفاده کشاورزان قرار می گرفت هم اکنون مهم ترین آفت گوجه فرنگی محسوب می شود و بوته ها ی این گیاه را عقیم می کند.
کد خبر: ۸۹۶۲۱۲۴
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ پروانه مینوز یا شب پره مینوز با عناوین مختلفی از جمله بید گوجه فرهنگی، کرم مینوز برگ گوجه فرنگی و مینوز برگ و ساقه سیب زمینی در جامعه شناخته می شود.

این حشرات معمولا به طول ۱۰میلیمتر و دارای پولک های خاکستری مایل به نقره ای با لکه های سیاه بر روی بالهای جلو و شاخک های آن یک درمیان روشن و تیره هستند که تخم های خود را زیر سطح برگ ها می گذارد البته گفتنی است که تخم های این آفت بیضی شکل و در ابتدا به رنگ سفید یا کرمی بوده اما قبل از تفریخ تیره می شود.

 

 

 

 

 

 

 

منشاء شب پره مینوز  از آمریکای لاتین است که از طریق انتقال بقایای گیاهی خانواده سولاناسه  در مدت زمان کوتاهی این آفت توانست به کشورهای همسایه کشورمان مانند ترکیه ، بحرین و کویت وارد شود.

ابتدا لاروی این حشره بعنوان ضد آفت و برای از بین بردن سایر آفات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفت  تا بتوانند آفت های مخرب محصولات کشاورزی خود را از بین ببرند اما متاسفانه پس از مدتی که مورد استفاده قرار گرفت شاهد خسارت و زیان هایی از سوی خود  این ضد آفت شده اند و بعنوان آفت مخرب، کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را از بین می برد.

 

این آفت در تمام مراحل رشدی خود به بوته های گوجه فرنگی خسارت میزند و در تمام سنین لاروی احتمال خسارت به سبب تغذیه‌ی این حشره وجود دارد.

خسارت  های ناشی از این آفت را می توان در مراحل مختلف رشدی گیاهان از جمله گل، برگ، ساقه و در مرحله میوه دهی به میوه میزبان مشاهده کرد اما بیشترین خسارت این آفت  را بر روی برگ ها و لهیدگی میوه ها می توان دید در واقع با تغذیه از برگ، ساقه ومیوه عملکرد محصول را به شدت مورد تاثیر قرار می دهد. و صد دردصد محصولات کشاورزی را نابود می کند.

 

آفت شب پره مینوز دشمن گوجه فرنگی است

رنجبر یکی از کشاورزان هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به وجود آفت مینوز در زمین های کشاورزی گفت: از سال ۹۱ که در حوزه کشاورزی مشغول فعالیت شدم لارو این حشره از قبل در اختیار کشاورزان قرار داده شده بود و بعنوان ضد آفت مورد استفاده کشاورزان قرار می گرفت.

وی افزود: پس از گذشت مدتی شب پره مینوز که بعنوان ضد آفت مورد استفاده قرار می گرفت اکنون به آفتی برای محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی تبدیل شده و خسارات بسیاری را برای کشاورزان به بار می آورد.

این کشاورز هرمزگانی تصریح کرد: شب پره مینورز تا عمق ۳۰ سانتیمتری در زمین فرو رفته و ریشه بوته های درختان را از بین می برد به گونه ای که همچون بوته های آتش زده به نظر می رسد.

رنجبر با اشاره به اینکه شب پره مینوز دشمن گوجه فرنگی است، بیان کرد: وجود سوراخ های بیشمار بر روی گوجه فرنگی و سیب زمینی ها ناشی از صدمات این حشره به بوته های این صیفی جات است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خرید سموم برای از بین بردن این آفت بسیار گران و به صرفه نیست، راهکاری که اکثر کشاورزان برای از بین بردن آن استفاده می کنند این است که یک ظرف بزرگ را پر از آب می کنند و چراغی را در وسط آن روشن می کنند زیرا پس از اینکه این حشرات اطراف روشنایی چراغ جمع می شوند اندکی بعد می میرد و در درون آب می افتند.

 

چسب جذب حشرات آبی یا زرد یکی از راههای مقابله با  پروانه مینوز 

یکی از کشاورزان تیرور در گفتگو با خبرنگار  هرمز؛ با بیان اینکه اهالی منطقه اصطلاح پروانه مینوز را بکار می برند، گفت: پروانه مینوز بوته گوجه فرنگی را خراب می کند و از رشد آن جلوگیری می کند به گونه ای که بوته ها را عقیم می کند و هنگام برداشت محصول سوراخ هایی بر روی گوجه فرنگی دیده می شود که  ناشی از صدمات این آفت است.

این کشاورز هرمزگانی با اشاره به اینکه سم پاشی و چسب جذب حشرات به رنگ آبی یا زرد از راههای مقابله با این آفت هست، اظهار کرد: هزینه خرید هر لیتر سم ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می باشد و برای کشاورزانی که سطح زیر کشت بیشتری دارند مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: در روش چسب حشرات  از لامپ آبی رنگ و مایع ظرفشویی و یا ریکا استفاده می کنند به این صورت که مایع ظرفشویی را بر روی سطح پارچه ای می ریزند و سپس لامپ را زیر پارچه یا سطح روشن نگه می دارند که سبب می شود حشره مینوز یا آفت دیگه ای بر روی سطح مورد نظر بچسبد.

ارسال نظرات