عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: با وجود بیش از پنج هزار کیلومتر نوار ساحلی به اقتصاد دریا محور توجه ای نشده و تاکنون به نقطه مطلوب استفاده از این ظرفیت ها نرسیده ایم.
کد خبر: ۸۹۶۲۱۳۱
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ به نقل از کیش پرس، سید مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور در مراسم افتتاح نوزدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی کیش با اشاره به اینکه قدم های ارزشمندی در برنامه ششم توسعه در توجه به صنایع دریایی شده است اظهار کرد: در بند الف تبصره ۴ قانون برنامه ششم سالیانه ۶۵ میلیارد دلار موضوع جذب سرمایه گذاری های خارجی به روش های مستقیم و غیر مستقیم از طریق فاینانس و روش های مختلف تامین منابع مالی مطرح شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معدن کیش با تاکید بر اینکه به اقتصاد دریا محور خیلی توجه نکرده و به نقطه مطلوب نرسیده ایم، افزود: محور و اولویت های فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در دریا نفت و گاز است  و پیشرفت های قابل ملاحظه ای در حوزه صنایع دریایی نظامی داریم.

مقدسی  با تاکید بر اینکه موضوع صنعت نفت و گاز دریایی در ایران پیشینه بیشتری دارد عنوان کرد: ما فرصت ها و منابع بسیاری را صرف این نفت و گاز در دریا کرده ایم اما مبحث صنایع دریا محور  باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت های دریای خزر نیز خوب استفاده نکرده ایم،ادامه داد: گردشگری دریای خزر نیز از مواردی است که به آن توجه نشده اگر چه در شیلات قدم هایی برداشته شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری است.

نماینده مردم اراک  تاکید کرد:دریا یکی از مزیت های مهم کشور است زیرا کشورهای بسیاری در اطراف ما هستند که محصور در خشکی بوده و راه به دریا ندارند و با یک محاسبه سرانگشتی در بحث ترانزیت و استفاده از ظرفیت ترانزیت دریایی کشور سالیانه ۳۵ میلیارد دلار عایدات می توانیم از آن ها داشته باشیم.

نوزدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی کیش روز گذشته با حضور فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ، معاون وزیر دفاع، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، سفیر هلند در ایران، فعالان عرصه دریایی و دریانوردی کشور در مرکز همایش های بین الملتی کیش برگزار شد.

نوزدهمین نمایشگاه و همایش بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش از قدیمی ترین و معتبرترین نمایشگاه بین المللی دریایی در کشور است که برای نهمین بار در جزیره کیش برگزار می شود.

در نوزدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش صنایع حمل و نقل دریایی، شیلات، انرژی های نفت و گاز فراساحلی، زیر ساخت های بنادر و کشتیرانی، صنایع ساخت و تعمیر کشتی، خدمات دریایی و بندری، سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات دریایی، شیلات و ابزی پروری، اقیانوس شناسی و علوم جوی، خدمات مشاوره فنی و مهندسی و تحقیقات و آموزش دریایی حضور دارند.

جزیره کیش با مساحت ۹۱٫۵ کیلومتر مساحت در میان آب های نیلگون خلیج فارس سالانه میزبان بسیاری از نمایشگاه ها و همایش های ملی و بین المللی است.

ارسال نظرات