مسئول اداره تحلیل و هدایت سیاسی کل سپاه عنوان کرد
دکتر غضنفری مسئول اداره تحلیل و هدایت سیاسی کل سپاه در جمع مسئولین و فرماندهان سپاه بیت المقدس کردستان از فرصت هاو چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی در دوران پسا داعش خبر داد.
کد خبر: ۸۹۶۲۱۴۴
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، دکتر غضنفری مسئول اداره تحلیل و هدایت سیاسی کل سپاه در جمع مسئولین و فرماندهان سپاه بیت المقدس کردستان که صبح امروز در حسینیه این ستاد برگزار شد، اظهار داشت؛ با پایان داعش و پیروزی ایران در این جنگ، فشار‌ها برجمهوری اسلامی ایران برای آغاز مذاکرات موشکی بیشتر خواهد شد.

دکتر غضنفری با اشاره به تحولات اخیر خاورمیانه اظهار داشت: سوال اساسی و مسئله اساسی بعد از پایان داعش این است که در دوران پسا داعش، فرصت‌ها و تهدید‌ها و چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ و نشانه‌های آنرا در کجا باید جست؟


وی افزود: ما باید همیشه این سوال را نصب العین خود قرار دهیم که از سال ۲۰۱۱ تا کنون که پایان داعش اعلام شده است، چه بر سر امت اسلامی گذشته است و ما چگونه با آن مقابله کردیم؟ دکتر غضنفری با اشاره به سخنان اخیر رهبری در جمع مسئولان مبنی بر اینکه داعش به هیچکس، چه شیعه چه سنی، رحم نخواهد کرد، داعش را ماحصل اتاق فکر سعودی- صهیونیستی برای زمین گیر کردن ایران دانست.


غضنفری گفت: اکنون که طرح داعش با پشتوانه اضلاع قدرت استکباری (امریکا، صهیونیسم، عربستان سعودی) شکست خورده است، فرصت‌ها و دستاورد‌های پیش روی جمهوری اسلامی را در چند مورد اینگونه می‌توان بیان کرد:


مهمترین دستاورد پایان داعش، از بین رفتن یک دولت تروریستی به مثابه رژیم صهیونیستی در منطقه بود. چرا که داعش (دولت اسلامی عراق و شام) همه امکانات و عناصر لازم برای تبدیل شدن به دولت را در اختیار داشت. لازم است بدانیم که داعش ارتش داشت، ایدئولوژی و سرزمین داشت و همچنین از ثروت و پشتوانه لازم و کافی برخوردار بود. پس اگر شکل و هویت پیدا می‌کرد مقابله با آن دشوارتر می‌شد؛ بنابراین تبدیل به غده سرطانی شماره دو می‌شد که در نزدیکی مرز‌های ما جولان می‌داد.

وی افزود: دستاورد بعدی، تقویت ژئوپلیتیک محور مقاومت است. بدین معنی که اگر ایران مرز‌های زمینی سوریه را به مرز‌های عراق متصل کند، از آنجا می‌تواند به لبنان و سرزمین‌های اشغالی و همچنین مدیترانه دسترسی پیدا کند و این همان چیزی است که امیریکا و رژیم صهیونیستی از آن واهمه دارند و از آن به کریدور تهران- بیروت یاد می‌کنند.

این مسئول خاطر نشان کرد: پایان داعش برای جمهوری اسلامی فرصتی برای مذاکرات سیاسی است. چرا که کشوری که فاتح جنگ است در مذاکرات سیاسی نیز دست بالا را دارد. با شکست پروژه داعش ایران به عنوان مهمترین بازیگران سیاسی منطقه شناخته شد. همچنین زمینه برای نظم جدید پس از یک دوران بی نظمی در منطقه بوجود امده است. بعد از سال ۲۰۱۱ که شاهد تنش‌ها و بی نطمی‌های فراوانی بودیم حال با شکست داعش باید شاهد یک نظم جدید در منطقه باشیم و این برای جمهوری اسلامی فرصت مغتنمی است تا حضور خود را بطور مؤثری نشان دهد.

غضنفری گفت: دستاورد مهم دیگر، تشکیل یک هسته مقاومت در منطقه است. در طی حضور داعش در منطقه در همه مناطق شیعه و سنی نشین، هسته‌های مقاومت شکل گرفته است. این دستاورد بزرگی است که آرمان امام خمینی (ره) بود. این‌ها دستاورد‌های جمهوری اسلامی است که با پایان داعش بدست آمد. رهبری نیز از آن به عنوان " فتح بزرگ " یاد کردند. ولی از مکر امریکا تذکر داند که فرعون‌های زمان ساکت نخواهند نشست.

این مسئول در ادامه گفت:، اما در کنار همه این دستاورد‌ها و فرصت ها، تهدیداتی نیز پیش روی جمهوری اسلامی است که می‌توان به چند نمونه از آن‌ها اشاره کرد؛ باوجود اینکه ساختار و سازمان داعش از میان رفته، اما باید هوشیار بود که ایدئولوژی و تفکر داعش هنوز پابرجاست و می‌تواند در زمان و مکانی دیگر از جامعه اسلامی خود را بروز دهد.

وی افزود: چالش و تهدید دیگر این است که داعش ممکن است خود را به منطقه افغانستان برساند و در آنجا دوباره ظهور پیدا کند چرا که زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل ارتش خراسان در مرز‌های افغانستان به گوش میرسد. این امر مرز‌های شرقی ما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس این یک تهدید ملی در شرق کشور است که باید نسبت به آن با حساسیت و هوشیاری بیشتری برخورد کرد.


غضنفری بیان داشت:چالش بعدی جمهوری اسلامی در دوران پسا داعش، اداره پرونده سیاسی سوریه با حضور روسیه است؛ و این امر به مراتب سخت‌تر از پرونده نظامی سوریه خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه با پایان داعش و پیروزی ایران در این جنگ، فشار‌ها بر ایران برای آغاز مذاکرات موشکی بیشتر خواهد شد اذعان داشت: امریکا و اروپا شدیدا به دنبال مذاکرات موشکی با ایران هستند؛ و این هدف را در پروژه‌های برجام دو یا اصلاح برجام دنبال می‌کنند به این منظور که عناصر ملی را از بین ببرند.


انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات