سید ساجد یعقوبی
"رحیم انور" استاد دانشگاه های اردبیل گفت: مدیریت صحیح فضای مجازی ابزار مهمی در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی است چرا که نگاه تک بعدی به هر دستاورد بشریت باعث دوری انسان از حقیقت آن موضوع می شود.
کد خبر: ۸۹۶۲۱۴۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

مدیریت صحیح فضای مجازی ابزار مهمی در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی است 

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، رحیم انور، استاد دانشگاه های اردبیل، امروز در سمینار مهارت های زندگی با موضوع "آموزش و ترویج استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی" که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با همکاری مرکز علمی کاربردی واحد اردبیل برگزار شد، تصریح کرد: نگاه تک بعدی به هر وسیله و دستاورد بشری، چه مثبت باشد و چه منفی، باعث دوری انسان از حقیقت آن موضوع می شود و موضوع اینترنت و فضای مجازی از این امر مستثنی نیست.

وی ادامه داد: رشد سریع تکنولوژی و بویژه پیشرفت روزافزون در حوزه های ارتباطی، ماهواره ها و اینترنت باعث تحولات پرشتاب در جوامع بشری گردیده و آثار مثبت و منفی فراوانی در پی داشته است همچنین در این میان، آثار اینترنت و فضای مجازی در روابط اجتماعی بیش از سایر حوزه ها بوده و تغییرات و دگرگونی های زیادی را بوجود آورده است.

انور فرا مکان و فرازمان بودن اینترنت و در دسترس بودن آن را موجب شکل گیری شیوه جدیدی از تعاملات اجتماعی نسبت به گذشته دانست و افزود: تغییراتی شگرف در سبک زندگی، تعاملات اجتماعی و حتی مشارکت سیاسی و نحوه آن به وجود آورد تا جایی که امروزه اینترنت بیشترین نقش را در اطلاع رسانی و تبلیغات برای عموم دارد و به عنوان اصلی ترین کانال ارتباطی محسوب می شود.

وی بیان کرد: نقاط قوت استفاده از فضای مجازی عمومی بودن است که به هر فردی در هر نقطه از جهان میتوان ارتباط برقرار کرد و این امکان می دهد که از طریق این فناوری به آسان ترین وجه، جدیدترین اطلاعات مورد علاقه خود را بدست آورد.

مدرس دانشگاههای اردبیل تاکید کرد: در جامعه امروزی، حقیقت این است که اگر زندگی، شیوه، روش و سبک زندگی آدم هایی که زندگی می کنند، بر مبنای یکسری مباحث و مبانی متقن استوار باشد، طبیعتاً قوام جامعه و مباحث مربوط به امور اجتماعی نیز مستحکم خواهد شد.

انور اظهار کرد: باید از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ اسلامی استفاده کرده و از آسیب‌های آن آگاه و مواظب باشیم تا ظهور تکنولوژی‌های نوین در عصر معاصر و کارکرد آن در فضای مجازی باعث اختلال در بعضی خانواده‌ها نشود چون ایران اسلامی خانواده محور است و هدف دشمنان ضربه زدن به این محوریت است.

استاد دانشگاهای اردبیل با اعلام اینکه رسانه های دینی تربیت محور و ابزار تفکر هستند، اظهار کرد: دین از رسانه ها در راستای نشر و گسترش خود استفاده کرده است. بررسی های تاریخی نشان می دهد که رسانه ها به تقویت دینداری کمک کرده اند و با به کارگیری ظرفیت رسانه ها توانسته اند به درک و شناخت انسان از جهان پیرامون خود معنا ببخشند.

وی با بیان اشاره ناآگاهی والدین از تهدید و فرصت‌های فضای مجازی گفت: بایستی در جهت تربیت فرزندان به منظور آگاه سازی آنان، مربیان مدارس و بانوان از آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی فضای مجازی گام برداریم.

ارسال نظرات