خبرهای داغ:
رئیس دادگستری استان قم گفت: اگر دشمن به دنبال رواج بی‌عفتی در جامعه باشد به دنبال تغییر نیازها می‌رود و از این طریق به انقلاب و ارزش‌های آن آسیب می‌زند.
کد خبر: ۸۹۶۲۳۰۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱

دشمنان از طریق رواج بی‌عفتی در جامعه به دنبال آسیب رساندن به انقلاب اسلامی هستند

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی پیش از ظهر امروز در همایش یادواره شهدای حقوقدان استان قم که در سالن همایش آموزش قضات استان قم برگزار شد، با بیان اینکه بحث ارزش‌ها یک گرهی با هنجارها خورده است اظهار داشت: اکثر جامعه شناسان تفاوتی میان دو مفهوم ارزش‌ها و هنجارها تفاوت قائل نمی‌شوند اما به نظر می‌رسد که مغایرت بین این دو وجود داشته باشد.

وی افزود: زمانی که مفهومی ارزشی را در ذهن می‌پرورانید این مفهوم کلی و انتزاعی مطرح می‌شود اما هنجارها سازنده و شکل‌دهنده قواعد در جامعه هستند، ارزش‌ها تأثیرگذار در هنجارها شده و آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

رئیس دادگستری استان قم  گفت: زمانی که افزایش و عدم کنترل جمعیت جامعه را به‌عنوان یک هنجار در جامعه مطرح کنیم طبیعتاً هنجارها به این سمت می‌رود که افراد دارای کثرت اولاد یک ارزش مطرح می‌شود، بنابراین ارزش‌های جامعه هنجارها را شکل داده و تحت تأثیر قرار می‌دهند.

خلیلی با بیان اینکه نباید در بحث ارزش‌ها، آن را خاص بدانیم تصریح کرد: ارزش‌های جامعه را به‌صورت مطلق و عام که شامل ارزش‌های مادی و معنوی هست باید در نظر گرفت، اگر عدالت‌خواهی را ارزش دانستیم باید بگوییم که تولید ثروت و تولید قدرت نیز ارزش است.

وی ادامه داد: اگر بر این اعتقاد بودیم که احترام به عالم ارزش است پس نگاه به کارگر نیز چون مولد هست ارزش است، و اگر گفتیم اطاعت نسبت به رسول مکرم اسلام(ص) و اطاعت نسبت به خداوند ارزش و واجب است پس اطاعت بر اولی الامر یعنی ولی‌فقیه نیز ارزش است.

رئیس دادگستری استان قم  با بیان متفاوت بودن نوع نگاه جامعه نسبت به ارزش‌ها گفت: در جامعه شرق امور معنوی و در جامعه غرب امور مادی ارزش است، ما این باور را در جامعه اسلامی به دست می‌آوریم که ارزش‌ها مترتب بر امور معنوی است و در نتیجه تفکیک میان سیاست و دیانت اتفاق می‌افتد.

خلیلی با تأکید بر اینکه نیازمندی عامل ارزشمندی است، تصریح کرد: زمانی آب برای ما ارزشمند می‌شود که انسان تشنه باشد و باید نیازهای بیولوژیکی انسان برطرف شود، همچنین انسان نیازهای فطری مانند عدالت‌خواهی دارد که برای همزیستی مسالمت‌آمیز نباید خدشه‌ای به قوانین وارد نشود بنابراین باید غفلت نکرد و همین نیازهای بشر را اگر بتوانیم تغییر دهیم ارزش‌ها نیز تغییر می‌کند.

وی بیان کرد: اگر دشمن به دنبال رواج بی‌عفتی و عریان‌گری در جامعه باشد به دنبال تغییر نیازها می‌رود و از این طریق به انقلاب و ارزش‌های آن آسیب می‌زند. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها