خبرهای داغ:
آيت‌الله حسيني بوشهري مطرح كرد

استفاده از فضاي مجازي براي تبليغ دين و نماز/برگزاري اجلاس‌ها برای تقویت جایگاه نماز به تنهايي كارساز نيست

امام جمعه قم گفت:‌ اگر در فضاي مجازي تبليغ دين و نماز صورت نگيرد هزاران فاجعه از طريق اين فضا در جامعه لجن‌پراكني مي‌كنند.
کد خبر: ۸۹۶۲۳۱۶
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در سومین اجلاس استانی نماز که در تالار قدس مدرسه امام خمینی برگزار شد، ضمن تشکر از برگزارکنندگان اجلاس اظهار کرد: چراغ پرفروغ دل مؤمن نماز است و ارتباط با خدا یکی از برنامه‌های کلیدی همه ادیان الهی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت نماز گفت: نماز به عنوان راهی منحصربفرد برای رسیدن به کمال و تعالی معرفی شده و برای ماندگاری مکتب است باید در نظر داشت هدف خلقت انسان بندگی است و بهترین شیوه بندگی در قالب نماز صورت می‌گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اقامه نماز یکی از مسؤولیت‌های اجتناب‌ناپذیر حاکمان و مدیران جامعه است عنوان کرد: در زمینه اقامه نماز باید فضای جامعه متحول شود. مساجد، بازار، ادارات و مراکز علمی و آموزشی زیر چتر نماز قرار گیرد. وظیفه ستاد اقامه نماز حکومتی است البته مردم لازم است سهم وافری در اقامه نماز داشته باشند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به وضعیت مساجد گفت: باید بررسی شود «آیا در هنگام صبح در مساجد نماز جماعت اقامه می‌شود؟»، «آیا وضعیت و منظره مسجد ما با مسجد دینی سازگاری دارد؟»، «آیا به تعداد نیاز مسجد وجود دارد؟» و «آیا به تعداد نیاز مساجد امام جماعت وجود دارد؟»

وی خاطرنشان کرد: انقلاب پیروز شده بنابراین نباید از نماز غفلت کنیم. 39 سال از انقلاب گذشته اگر با تمام وجود در زمینه نماز به صحنه آمده بودیم؛ امروز کارنامه ما درخشان‌تر از اکنون بود.

امام جمعه قم ضمن تقدیر از برگزاری اجلاس استانی و کشوری نماز گفت: اجلاس‌ها به تنهایی کارساز نیست بلکه نقش هشداری و اعلام دغدغه دارد ولی بین اجلاس‌ها لازم است آسیب‌ها و مشکلات رصد شود و راه حل برای آن را به دست آوریم.

وی عنوان کرد: برگزاری اجلاس در زمینه نماز و آسیب‌های اجتماعی و نماز و فضای مجازی همه کار نیست. ستاد اقامه نماز باید شبانه‌روز مشغول طراحی، برنامه‌ریزی و از بین بردن نواقص باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به جایگاه قم به عنوان مرکز تشیع گفت: بسیار ناگوار است که‌ ادارات، مساجد و بازار وضعیت مناسبی در زمینه نماز نداشته باشد و قم باید الگویی برای مکان‌های دیگر کشور باشد تا دیگران الگوبرداری کنند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در عین تهدید، فرصت است گفت: دین در فضای مجازی به چالش کشیده و نوجوان و جوان متأثر می‌شود فضای مجازی مانند زبان است که گناه و عبادت با این ابزار انجام می‌شود.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: امروز فضای مجازی عرصه کشور و جهان را فراگرفته و باید فکری در زمینه سالم‌سازی فضای مجازی شود؛ رهبری فرمودند ولی نتیجه‌ای مشاهده نمی‌شود و روز به روز مشکلات فضای مجازی در کشور رو به افزایش است.

وی یادآور شد: بنا بود اینترنت ملی در کشور راه‌اندازی شود ولی همچنان منتظریم. باید جلوی تهدیدهای فضای مجازی گرفته شود و از فرصت اطلاعاتی فضای مجازی برای سالم‌سازی محیط خانواده‌ها استفاده شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: حوزه، اساتید دانشگاه و کارشناسان فضای مجازی و رسانه‌ای ساز و کاری را طراحی کنند البته ستاد اقامه نماز و مراکز تخصصی باید از کارشناسان دعوت کنند تا قالب‌های فاخر تولید شود.

وی با بیان اینکه اگر در فضای مجازی تبلیغ دین و نماز صورت نگیرد هزاران فاجعه از طریق این فضا در جامعه لجن‌پراکنی می‌کنند گفت: پدیدآورندگان فضای مجازی به دلیل آنکه با جهان‌بینی غیر الهی رشد کردند دنبال لذت‌گرایی دنیایی هستند.

امام جمعه قم عنوان کرد:‌ برای استفاده از صاحب‌نظران لازم است اعلام فراخوان صورت گیرد. قم ظرفیت خوبی دارد تا از جوانان و افراد خوش فکر استفاده کند.

وی یادآور شد:‌ ستاد اقامه نماز در حاشیه است به چه دلیل نماز، معنویت و عبادت در حاشیه است در حالی که برای همه موارد بودجه در نظر گرفته می‌شود ولی در زمینه نماز بیان می‌شود مردمی شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد:‌ اگر بودجه‌ها در زمینه سالم‌سازی جامعه قرار می‌گرفت به آسیب‌های اجتماعی دچار نمی‌شدیم. باید در نظر داشت در هنگام آسیب اجتماعی باید چند برابر بودجه هزینه کنیم.

وی یادآور شد: سر و سامانی به اجلاسیه‌ها داده شود و خروجی داشته باشد باید از فردا کار اجرایی، عملیاتی و بهره‌برداری درست از فضای مجازی انجام شود.

ارسال نظرات