باید برای ارائه طرح‌های اقدام‌پژوهی معلمان بستری ایجاد شود

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح‌های اقدام‌پژوهی باید در کل کشور اشاعه یابد، گفت: بستری مانند آپارات برای معلمان ایجاد شود که بتوانند طرح‌های اقدام پژوهی و آموزشی را در قالب فیلم مشاهده کنند.
کد خبر: ۸۹۶۲۳۴۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، علی زرافشان ظهر امروز در تجلیل از فرهنگیان و دانش‌آموزان مسابقات و جشنواره‌های علمی و عملی و معلمان پژوهنده در اردوگاه دانش‌آموزی بادله اظهار کرد: پژوهش نقش اساسی در زندگی فردی و اجتماعی ملت‌ها دارد و به همین دلیل پژوهشگر و محقق بودن تکلیفی است که خداوند برای همه انسان‌ها قرار داد.


وی افزود: تصمیم‌ها و کارهای‌مان را نباید موکول به اندیشه‌های دیگری کنیم و از ما سلب تکلیف نمی‌کند و هر کسی در زندگی فردی و اجتماعی خودش مسؤول است به چیزی عمل کند که به آن علم پیدا کرده است.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خداوند ابزار تحقیق و پژوهش و دستیابی به علم که مبنای عمل ما باشد را نام برده است.

زرافشان با بیان اینکه انسان‌ها باید تلاش کنند از امکاناتی که خداوند در اختیارشان قرار داده به کسب علم دست پیدا کنند، عنوان کرد: اصل پژوهش و تحقیق و اصل کسب علم از روش‌های علمی در واقع یک امر پسندیده و مقدس است که خداوند ما را به آن دعوت کرده است.


این مسؤول خاطرنشان کرد: پژوهشگران عامل به امر پژوهش هستند که موجب توسعه علم و دانش می‌شوند و دسترسی علم را برای دیگران فراهم می‌کنند.


وی با بیان اینکه امروزه جامعه ظرفیت پژوهش دانش‌آموزان را به رسمیت شناخته است، گفت: اعتماد به ظرفیت پژوهش آموزش و پرورش به سبب تلاش و توانمندی‌های دانش‌آموزان و معلمان بوده که این پژوهش‌ها مورد قبول همگان قرار گرفته است.


معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۷۵ درصد کل کارکنان اداره آموزش و پرورش لیسانس به بالاتر هستند، گفت: ظرفیت بزرگ و بالقوه‌ای است و باید بستر آن آماده شود و این بستر به فعلیت برسد و برای تقویت آموزش و پرورش خودمان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: مسائلی که در جشنواره جابر و خوارزمی و المپیاد و سلول‌های بنیادین ارائه می‌شود برای این است که یک مسئله‌ای از جامعه حل کنند و امید بخش است که فاصله پژوهش و جامعه را که یکی از مشکلات حوزه پژوهش است را حل کند.


زرافشان با بیان اینکه در عرصه نانو رتبه چهارم جهان را داریم، یادآور شد: پژوهشگران، معلمان و دانشجویان به دنبال این هستند که از این علم برای تولید فناوری و حل مسائل جامعه استفاده کنند و در این زمینه هماهنگ هستند‌.


این مسؤول با اشاره به اینکه در حوزه اقدام‌پژوهی پیوند برقرار باشد، بیان کرد: ما باید پژوهش‌های خود را به سمت حل چالش‌ها پیش ببریم و این چالش‌ها می‌تواند مسائل جاری مدرسه ما باشد.


معاون متوسطه آموزش و پرورش اظهار کرد: در استان مازندران بیش از ۴ هزار طرح اقدام‌پژوهی ارائه شده که باید در این راستا ۴ هزار مشکل آموزشی استان نیز حل شده باشد و با توجه به چالش‌هایی که وجود دارد نشان می‌دهد که این طرح‌های پژوهی چالش‌ها را حل نکرده که هنوز با آن درگیر هستیم.

وی افزود: در فراخوان های موضوعات پژوهشی پرداختن به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد.


زرافشان تصریح کرد: آوردن کتاب حل‌المسائل و کتاب‌های تست منابع یادگیری نیست و کمکی به ارتقای یادگیری نمی‌کند و منابعی که باید مورد توجه قرار بگیرد امکانات، تجهیزات، محتوای مطلوب و تولیدات چندرسانه ای است که می‌تواند به کیفیت و ارتقای آموزش و پرورش کمک کند.

وی با بیان اینکه طرح‌های اقدام‌پژوهی باید در کل کشور اشاعه یابد، گفت: بستری مانند آپارات برای معلمان ایجاد شود که بتوانند طرح‌های اقدام پژوهی و آموزشی را در قالب فیلم مشاهده کنند.

زرافشان تاکید کرد: اگر استان می‌خواهد پژوهش محور عمل کند تیم پژوهش استان پژوهش ها را ارزیابی و کاربست آنها را تدبیر کنند و در غیر این صورت پژوهش‌ها به کاربست و اشاعه نمی‌رسند و اشاعه بدون کاربست تغییری در جامعه و آموزش و پرورش ایجاد نمی‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها