خبرهای داغ:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یک وحدت تشکیکی است و این وحدت مراتب مختلفی می‌تواند داشته باشد که امروز سقفش در حد خوش و بش است در حالیکه این حوزه و دانشگاه امروز مسؤولیت تمدن سازی دارند.
کد خبر: ۸۹۶۲۴۲۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در آیین نکوداشت «وحدت حوزه و دانشگاه» که در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در زمان رضاخان سیاست‌های غربی به سمت انهدام حوزه‌های علمیه و قطع رابطه میان اصطلاح اشتباه علوم جدید و قدیم بود که این اصطلاح تقسیم بندی اروپایی بود در خصوص قرون قدیم و جدید که وارد فرهنگ ما کردند.

وی افزود: نوع دیگری تقسیم بندی مطرح است که به تقسیم علوم دینی و غیر دینی است که معنی علم نیست بلکه نظریات و اندیشه‌ها را به دینی و غیر دینی تقسیم می‌کند که این موضوع قابل فهم‌تر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمدن سازی جدید از مسؤولیت‌های امروز حوزه و دانشگاه است که اسلامی بودن، هویت ایرانی و هم چنین معاصر بودن باید در آن مد نظر قرار گیرد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه این وحدت و تعامل در طول این سال‌ها است آثار و برکات ارزشمندی داشته باشد، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه اکنون باید اهداف متفاوتی را دنبال کند که ایجاد تمدن جدید ایرانی - اسلامی معاصر از آن جمله است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که ایرانی گری را در مقابل اسلامی گری تعریف می‌کنند تاریخ اسلام و ایران را نمی‌شناسند و یا اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمدن سازی غیر از بقاء حفظ موجود است، افزود: برخی تصور می‌کنند زمانی که می‌گوییم ایران اسلامی یعنی ایران عربی در صورتی که ما به ائمه اطهار به دلیل عرب بودن آنان گرایش نیافته‌ایم، بلکه آنان که انسان‌های بزرگ و الهی هستند را به عنوان امام برگزیده‌ایم.

وی اظهار کرد: تمدن سازی ایرانی اسلامی به این معنا نیست که در تمام عرصه‌ها به گذشته برگردیم، بلکه باید بدانیم که بازگشت به گذشته با بازگشت به اسلام متفاوت است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ایرانیان به زور مسلمان نشدند بلکه حدود 400 سال طول کشید تا مسلمان شوند و زمانی هم که بیشتر مردم ایران به اسلام گرایش یافتند، باز هم به دیگر ادیان اجازه زندگی در ایران را دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: چنانچه ایرانی گری به مفهوم داشتن اعتماد به نفس و هویت و خودباوری باشد از ارزش بالایی برخوردار است، چراکه ملتی که هویت دارد، تاریخ نیز ندارد اما ملی گرایی به معنی باستان گرایی و نژاد گرایی مسئله دیگری است.

وی با بیان اینکه هیچ نژادی بر نژاد دیگری برتری ندارد، اظهار کرد: ارزش انسان‌ها به نژاد، پول و جنسیت آنها نیست بلکه به تقوی، ایمان و عمل صالح آنان است.

رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی محصول وحدت میان حوزه و دانشگاه بود و انقلاب اسلامی آغازی مجدد برای تمدن سازی معاصر است.

وی گفت: قبل از انقلاب شکاف بین حوزه و دانشگاه به حدی بود که حتی عزاداری برای امام حسین(ع) ممنوع بود و زنان خلع حجاب و روحانیون خلع لباس می‌شدند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: در همان زمان دانشگاهی به نام دارالفنون تاسیس شد که پس از قتل امیرکبیر این دانشگاه نه به سمت هویت اسلامی و نه به سمت تمدن سازی حرکت کرد و رژیم بعد از امیر کبیر متخصصان غربی را برای کادرسازی یک رژیم سکولار وابسته به غرب وارد کشور کرد.

وی عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در طول سال‌های گذشته را ناشی از بی سوادی، بی مسؤولیتی و بی برنامگی دانست.

رحیم پورازغدی به بیان دیدگاه‌های امام راحل نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام فرمودند نه در حوزه و دانشگاه دنبال مدرک گرایی نروید برای مدرک نه به دانشگاه بروید و نه به حوزه چرا که برای مدرک وارد این دونهاد شوید خروجی آن برای خدا و دین خدا نیست.

وی افزود: خروجی‌های این دو نهاد می‌بایست مشکلات جامعه را حل کنند نه اینکه به جامعه آویزان و از آن ارتزاق کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: باید مراقب باشید درس‌هایی که در حوزه و دانشگاه ارائه می‌شود موجب ضایع کردن عمر جوانان نشود، اگر جوانان درس می‌خوانند به مدارج بالای علمی می‌رسند، آیا کار و اشتغال آنان هم میّسر است؟

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اینکه امروز می‌گوییم کلیسای خانگی در حال رشد است، این رشد به دلیل کم کاری کدام نهاد علمی و دینی کشور است؟ این مسائل تف بالای سر است و نمی‌توان گفت وقتی در کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم یا کمبود‌هایی داریم، این کمبود یا کاستی مسببش کیست؟ چه نهادی علمی در کشور کم کاری کرده است؟

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: امام معتقد بودند اول باید خودمان را ارتقاء دهیم، بعد حوزه و دانشگاهمان را ارتقاء دهیم چرا که اگر دانشگاهی مهذب نبوده و ارتقاء نیابد خطرش از بمب خوشه ای بیشتر و حوزه‌ای که مهذب و ارتقاء نیابد خطرش از دانشگاه بیشتر است.

ارسال نظرات