خبرهای داغ:
عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: انقلاب اسلامی ایران در بعد فکری ابرقدرت جهان است و کشورمان در زمینه علوم استراتژیک رتبه نخست جهان را دارد.
کد خبر: ۸۹۶۲۵۴۰
|
۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سلیمان خاکبان ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلی قدس با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای این انقلاب نظریه توسعه و پیشرفت است، این نظریه نقطه اصلی چالش بین ما و دنیای استکبار است.

وی ادامه داد: غرب تلقی خود از پیشرفت و توسعه را در جهان مطرح کرد، کشورهای غربی خودشان را توسعه یافته مطرح کردند، اگر تئوری درستی از پیشرفت نداشته باشیم، جامعه از داخل از هم فرو می‌پاشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: پیام انقلاب اسلامی این است که تعریف مطرح از توسعه یافتگی در جهان را ناقص می‌دانیم، توسعه و پیشرفت حقیقی چیزی است که در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است، نظریه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تمام نظریه‌های توسعه در جهان را به چالش کشیده است.

خاکبان، پیشرفت سخت افزاری را نیازمند پیشرفت در حوزه نرم افزاری دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران در بعد فکری ابرقدرت جهان است، اعتقاد داریم که علوم به دو دسته علوم استراتژیک و علوم غیراستراتژیک تقسیم می‌شود و کشورمان در زمینه علوم استراتژیک رتبه نخست جهان را دارد.

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه را به بازخوانی آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی دعوت می‌کنم، اکنون در جامعه با مشکلات زیادی روبه رو هستیم، اما چیزی که موجب می‌شود با قدرت در برابر مشکلات بایستیم، امید به آینده روشن براساس نظریه توسعه و پیشرفت و نظریه مترقی ولایت فقیه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: ما اکنون در آستانه یک پیچ تند تاریخی هستیم، این پیچ تاریخی فروپاشی جهان مدرن و مدرنیته است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با دو نظام فکری و اجتماعی مارکسیسم و لیبرالیسم مواجه بودیم، ولی مردم کشورمان با شعار نه شرقی و نه غربی در برابر این دو نظام فکری و اجتماعی ایستادند.

خاکبان با اشاره به دیدگاه‌های نظریه مارکسیسم اظهار کرد: این نظریه ادعا داشت که نیازهای مردم را می‌شناسد، نظام مارکسیسم در طول 70 سال توانست که نیمی از کشورهای جهان را به تسخیر خود درآورد، اما این نظام نتوانست که مشکلات جامعه را حل کند، امام خمینی(ره) در نامه ای به گورباچف نوشتند که مشکل نظام مارکسیسم نه اقتصادی بلکه فکری است.

وی با بیان اینکه ما در خصوص سعادت بشریت در کشورمان نظریه داریم، ادامه داد: نظریه سعادت اصلی ترین گمشده بشریت است، اگر در جامعه خاوری‌ها و زنجانی‌ها به وجود می‌آیند، به این دلیل است که آن‌ها نظریه سعادت را متوجه نشدند و تحت تاثیر غرب قرار گرفتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: حوزه و دانشگاه باید نظریه سعادت داشته باشند، تا زمانی که دانشگاهیان تلقی درستی از این نظریه نداشته باشند، نمی‌توانند با حوزویان به وحدت برسند، همان گونه که در بعد فردی به دنبال سعادت هستیم، در بعد اجتماعی می‌خواهیم که یک جامعه پیشرفته داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از دانشگاهیان تحت تاثیر نظریه پیشرفت غرب هستند، به همین دلیل با نظام جمهوری اسلامی ایران چالش دارند، علت غرب زدگی برخی از مردم این است که آن‌ها تلقی درستی از پیشرفت ندارند، افراد اگر با نظریه پیشرفت و توسعه نظام جمهوری اسلامی آشنا شوند، دیگر تحت تاثیر غرب نمی‌گیرند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها