خبرهای داغ:
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس:
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در استارتاپ آموزشی در شاهرود گفت:جایگاه امروز در حوزه فناوری نقطه‌ای بسیار قابل‌اتکا نیست و از وضعیت مطلوب دور است چراکه در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در قالب برنامه ششم می‌بایست در رتبه نخست منطقه قرار گیریم.
کد خبر: ۸۹۶۲۵۴۸
|
۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سید حسن حسینی شاهرودی در استارتاپ آموزشی به میزبانی پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود، بابیان اینکه حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات مقوله‌ای گسترده و نیاز امروز توسعه اقتصاد کشور است، تأکید کرد: از ۸۰ بندی که در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب وجود دارد، هفت‌بند تنها مختص به فناوری است و همچنین پنج ماده اصلی از قانون توسعه ششم به این بخش اختصاص‌یافته و این نشان از اهمیت حوزه آی تی دارد.
وی افزود: دیگر تکلیف دولت در این حوزه آن است که میانگین سالانه ۶.۱۹درصد رشد را در حوزه فناوری می‌بایست شاهد باشیم که وضعیت امروز ما که ۴۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه است باید به ۱۲۰هزار میلیارد تومان برسد تا به سیاست‌های برنامه توسعه دست‌یابیم، این امر با رشد شتابانی که در حوزه فناوری وجود دارد امکان دارد و این میزان سریع تر و بیشتر از آنچه مسئولان می‌اندیشند، تحقق می یابد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در چند سال گذشته استارتاپ های برتری که در کشور به وجود آمدند همواره برخاسته از ایده‌های جوانانی بوده که جویای شغل، علم و نام بودند و همه آن‌ها نیز حمایت عظیم دولتی را به همراه نداشته‌اند اما امروز برخی از آن‌ها رشدهایی ۳۰۰ درصدی و حتی بیشتر را به همراه داشته‌اند لیکن آینده جهان از آنِ فناوری اطلاعات است و هرکس از این امر دور باشد، به‌عنوان کشوری عقب‌افتاده تلقی خواهد شد و اگر می‌خواهیم کشور را بسازیم باید از این امر بهره گیریم.
حسینی شاهرودی بیان کرد: نقش فاوا در اقتصاد کلان گسترده است چراکه مقدمه تولید ثروت را به‌عنوان یک ابزار اجتناب‌ناپذیر در اقتصاد، فراهم می‌کند و ویژگی آن، تحول زا بودن است، نگاهمان به فناوری باید این باشد که اهمیت آن مانند برق در دنیا تلقی شود که بدون آن، کاری از پیش نمی‌رود و تمام فعالیت‌های بشر، افت خواهد کرد.
وی افزود: آینده به سمتی می‌رود که بدون ابزارهایی در حوزه فاوا، آی تی و آی تی سی کسی نمی‌تواند زندگی کند لذا باید از فناوری به نحو احسن بهره برد.
عضو خانه ملت گفت: ما در حوزه فناوری نباید خیلی بر دولت و سایر نهادها در این حوزه تکیه کنیم چراکه رسالت آن‌ها تنها به‌مثابه پیش برنده و ایجادکننده زیرساخت‌ها است و اگر حضور جوانان مستعد ایرانی نبود ما در این نقطه‌ای که ازنظر فناوری هستیم، نبودیم، هرچند جایگاه امروز در حوزه فناوری نیز نقطه‌ای بسیار قابل‌اتکا نیست و همچنان از وضعیت مطلوب دور هستیم چراکه در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در قالب برنامه ششم آمده که کشورمان می‌بایست در رتبه نخست منطقه قرار گیرد.
حسینی شاهرودی درباره مشکلات حوزه آی تی نیز توضیح داد: یکی از مشکلات این حوزه تعدد فرماندهی است و امروز هرچند شورای عالی فضای مجازی در کشور وجود دارد اما حوزه های متعددی متولی امر فاوا و آی تی هستند و ما حتی در چند سال گذشته شاهد بوده ایم که این شورا هم نتوانسته همه حوزه های امر آی تی و فاوا را به گونه ای مدیریت کند که از یک سیاست واحد تبعیت کنند و این امر نیز در برنامه ششم توسعه دیده شده تا جایگاه شورای عالی مجازی، اختیارات قانونی و توانمندی های این شورای عالی در حوزه مدیریت فناوری به سامان برسد.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه کسب جایگاه برتر منطقه برای کشور در حوزه فناوری در کنار توسعه دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات، توسعه فضای مجازی بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا پنج برابر وضعیت موجود، توسعه شبکه ملی اطلاعات و تامین امنیت آن، تسلط بر دروازه های خروجی و ورودی به آن، پالایش هوشمند فضای مجازی، ساماندهی احراز هویت و تحول در شاخص ترافیکی شبکه به طوری که ۵۰ درصد شبکه باید داخلی باشد تکلیف شده است یعنی امروز ما در بستر خارج از کشور در حال حرکت هستیم و هنوز در داخل به آن توانمندی نرسیدیم که بتوانیم بانک اطلاعاتی لازم را در اختیار کاربران قرار دهیم.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه اف سی پی های داخلی هنوز نتوانسته اند نیاز درون کشور را برطرف کنند، تاکید کرد: ۵۰ درصد نیاز کشور در حوزه اف سی پی می بایست در داخل تامین شود و این امر زیرساخت هایی لازم دارد که دولت باید آن را فراهم کند تا فضا برای ورود حوزه اشتغال کسب و کار، حمایت و بستر سازی از دیگر حوزه ها فراهم شود.
حسینی شاهرودی بیان کرد: بیشتر افراد فعال در حوزه استارتاپ های فناوری، جوان هستند و غالباً نیز سرمایه ای ندارند لذا یا باید به سمت تسهیلات بانکی بروند و یا سرمایه گذاری کنند، اما سوال اساسی اینجاست که چقدر حوزه های سرمایه گذاری با ماموریت های حوزه فناوری آشنا هستند و اهمیت آی تی را درک می کنند؟ ایراد اساسی ما در مقوله سرمایه گذاری این است که سرمایه گذاران ما با این حیطه آشنا نیستند و معمولاً سرمایه گذاری را در ساختمان سازی، عمران و امور ملموس می بینند در حالی که اینگونه نیست.
وی با بیان اینکه اطلاعات سرمایه گذاران از حوزه آی تی اندک است، تاکید کرد: یکی از ماموریت های دولت و حوزه پارک علم و فناوری این است که نشست های مشترک با سرمایه گذران برگزار شود و آنها را راغب کند که در حوزه آی تی نیز جوانان را حمایت کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها