خبرهای داغ:
محسن کمالی مسئول بسیج عشایری مانه و سملقان با بیان این که زندگی عشایر در سه بُعد اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برای کشور و استان حائز اهمیت است، گفت: هر خانواده، چادر و محله عشایر یک بنگاه اقتصادی، بنیاد فرهنگی و یک پاسگاه مرزی است.
کد خبر: ۸۹۶۲۵۸۰
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۳

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ محسن کمالی مسئول بسیج عشایری مانه و سملقان با بیان این که زندگی عشایر در سه بُعد اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برای کشور و استان حائز اهمیت است، گفت: هر خانواده، چادر و محله عشایر یک بنگاه اقتصادی، بنیاد فرهنگی و یک پاسگاه مرزی است.

وی افزود: عشایر گنجینه ای ارزشمند از آداب و رسوم ایل و طوایف گذشتگان خود هستند که همواره آن را حفظ کرده اند.

کمالی تصریح کرد: عشایر مناطق مرزی همانند عشایر تازه قلعه در مانه و سملقان و مراوه تپه در گلستان به عنوان یک پاسگاه مرزی از خاک و بوم کشورمان محافظت می کنند.

مسئول بسیج عشایری، اقدامات سپاه و بسیج را در مناطق عشایری به سه حوزه تقسیم و عنوان کرد: این اقدامات در حوزه های محرومیت زدایی و اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و تربیتی است.

وی با اشاره به اقدامات محرومیت زدایی و اقتصادی بسیج در مناطق عشایری گفت: اعزام گروه های پزشکی 3 روزه به مناطق قره میدان، ساخت مسجد عشایری در منطقه قلیچ قامیش، ساخت مدرسه 70 متری دوکلاسه عشایر کمایلق، مرمت مدرسه تکل کوه، جیران سو و کور بابا از جمله اقدامات بسیج عشایر در جهت محرومیت زدایی مناطق عشایری شهرستان مانه و سملقان است.

کمالی با بیان این که قائل به اختصاص وام به عشایر نیستیم، عنوان کرد: اگر بتوانیم طوایف عشایر را توانمند سازی کنیم نیازی به وام ندارند.

وی در ادامه افزود: عشایر مانه و سملقان در قالب سنتی دامپروری می کنند، که اگر سطح آگاهی آن ها را با کارگاه های توانمند سازی علمی و عملی جهت صنعتی شدن مکانیزم، کارگاه اصلاح نژاد دام و پیشگیری از بیماری های فصلی نیازمند وام نمی شوند.

کمالی عشایر مانه و سملقان را تک محصولی دانست و گفت: بدان معنی است که عشایر شهرستان فقط به دام سبک روی آورده اند، که جهت توانمند سازی و آگاه سازی مردم، در کنار دام سبک به دام سنگین، پرورش زنبور عسل، شتر مرغ و گیاهان دارویی به اشتغال بپردازند.

مسئول بسیج عشایر شهرستان با اشاره به فعالیت های بسیج در زمینه فرهنگی اجتماعی، گفت: اجرای ایام الله های مناسبتی و برنامه های محوری در محله های عشایری و مجتمع های آموزشی، برگزاری اردوهای تفریحی-زیارتی، مسابقات کشتی باچوخه در رده ی نونهالان، نوجوانان و جوانان، نشست های فرهنگی-بصیرتی و تربیتی، اعزام روحانیون در ایام محرم و ماه رمضان و هم چنین نشست سران طوایف عشایر و بررسی مشکلات آن ها از اقدامات فرهنگی اجتماعی بسیج عشایر است.

کمالی در ارتباط با محرومیت زدایی مناطق عشایری گفت: با شناسایی خانواده های محروم و کم بضاعت با همکاری آستان قدس رضوی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از 80 سبد کالا توزیع شد، هم چنین به خانواده های نوعروس تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) جهیزیه لوازم منزل اعطاء شد.

وی افزود: در جهت ارتقای سطح کیفیت آموزشی دانش آموزان عشایر، 4 مدرسه عشایری بازدید و مرمت و بازسازی شد که در هفته های آینده نیز برای عشایر نشینان مناطق جیران سو، تکل کوه و کوربابا کانکس هایی برای کلاس های درس راه اندازی می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها