نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری :
نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در زیارت، مقصد سیر الی‌الله است و انسان یک سفر به سوی خدا را از وادی ولایت تجربه می‌کند، گفت: معصوم، مسیر حرکت به سمت خداست.
کد خبر: ۸۹۶۲۶۳۴
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ،  آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نخستین نشست كشوری «كانون روحانيون خادميار» حوزه‌های علميه بانوان سراسر کشور که امروز، ۲۴ آذرماه در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: زیارت، قصد امام و یک سفر کامل الی الله است.

در زیارت، مقصد سیر الی‌الله است
وی ادامه داد: در این سفر، انسان از وادی ولایت امام سیر می‌کند و تا مقام لقاءالله هم پیش می‌رود که این تعبیر در زیارات مشهور امام رضا(ع) هم هست که در آن بیان شده وقتی زائر هنوز از وطنش حرکت نکرده است، بگوید «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى ابْنِ رَسُولِ اللَّهِ...»، چون کار بسیار مهمی است باید با بسم الله آغاز شود.

آیت‌الله میرباقری ابراز کرد: در زیارت مقصد ما سیر به سوی خداست و از وادی ولایت عبور می‌کند؛ این سفر عین توحید است و در آن امام؛ باب‌الله، سبیل‌الله، صراط‌‌الله، وجه‌الله و ... است؛ باب توحید با امام گشوده و سیر به سمت خداوند با امام انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه در دنیا دو نوع سفر داریم، مطرح کرد: یک سفر به سمت شناخت لذّات دنیا است و یک سفر قرب الی الله است؛ که سفرهای توریستی و تفریحی دنیا نوعی تجربه سیر در وادی دنیاست و انسان را با جلوه‌های دنیا آشنا می‌کند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد: از دنیا به دار دنیا تعبیر شده، زیرا که حیات آن دنی و پایین است اما سفر به سمت خدا متفاوت است، انسان می‌خواهد به سمت خدا حرکت کند و زیارت، یک نوع تجربه سفر الی الله است.


نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: هرکسی براساس ظرف وجودی خود، به درکی از جلال و جمال می‌رسد و انسان در این تجربه لذات حضور و سفر الی الله را تجربه می‌کند و در این سفر، واردات قلبی و تجاربی را درک می‌کند و پایان زیارت امام لقاء‌الله است.

آیت‌الله میرباقری با عنوان این مطلب که در یکی از روایات، امام کاظم(ع) ثواب زیارت امام رضا(ع) را معادل هفت حج تا ۷۰ هزار حج دانسته اند؛ بیان کرد: امام با این حدیث در واقع می‌خواهند از یک حقیقتی پرده بردارند و بگویند، می‌شود به ثواب ۷۰ هزار حج رسید.


وی با بیان اینکه از حج به فرار الی الله یاد شده است، ادامه داد: حج جزو عبادات فوق‌العاده و عملی مخصوص است. اما اینکه ثواب زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) را معادل ۷۰ هزار حج دانسته‌اند و حتی در برخی روایات بیان شده که هر قدم زائر ثواب یک حج و عمره را دارد، بیانگر این حقیقت است که با هر قدم در زیارت هم می‌توان به حج نزدیک شد و مانند تجربه‌ای که انسان در حج دارد و مدتی به دنیا نمی‌پردازد؛ از نفس و دنیای خود هجرت کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، ابراز کرد: زیارت، حرکت به سمت خداست و مسیر حرکت، ولایت معصوم است و پایانش لقاء‌الله است؛ گاهی که انسان انسی در زیارت پیدا می‌کند که نمی‌خواهد برگردد، بخاطر هیئت‌های باطنی مشاهده جلال و جمال است؛ و در سفرهای مادی، لذات باطنی ماندگار و عمیق است و با لذات دنیایی قابل قیاس نیست.


وی با عنوان این مطلب که این زیارت دارای مراتبی است، اظهار کرد: زیارتی که پایانش لقاء الله است، دارای شرایطی است که از جمله آن می توان به غسل و طهارت نفس و آداب زیارت مانند مشغول بودن به اذکار الهی، اجازه گرفتن برای ورود به حریم قدس الهی، داشتن آرامش در زیارت و عبادت و ... اشاره کرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد: نکته مهمی که مطرح می‌شود این است که چگونه این زیارت ماندگار می‌شود و در پاسخ باید گفت مردم همانطور که در خصوص نماز سه دسته هستند، در ارتباط با بحث زیارت هم به سه دسته تقسیم می‌شوند.


وی افزود: عده‌ای وارد نماز نمی‌شوند، گروهی تا پایان نماز در عالم دنیا سیر نمی‌کنند و دسته‌ای هم «فی صلاتهم دائمون» هستند و به معراج می‌روند و دیگر در دنیا سیر نمی‌کنند؛ در زیارت هم عده‌ای تنها شمیمی از زیارت را دریافت می‌کنند و عده‌ای هم پس از اتمام زیارت درگیر دنیا می‌شوند.

آیت‌الله میرباقری اذعان کرد: علت اینکه در زیارت رشد نمی‌کنیم این است که مصمم هستیم کار خودمان را انجام دهیم و بی توجه به این مسئله هستیم که شاید پس از زیارت، انسان دیگری شویم و برنامه‌مان تغییر کند؛ عده‌ای هستند که وارد حرم می‌شوند اما بعد دلشان برای دنیا تنگ می‌شود، در حالی که آنجا مثل دل است، یعنی جای غیر نیست.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، مطرح کرد: عده‌ای زندگی را در نماز می‌برند ولی عده‌ای همه چیزشان بوی نماز می‌دهد و همه اعمال‌شان ذکر است؛ در حرم ائمه(ع) هم باید همه عالمت ذکر شود و به عالم غفلت بازنگردی.


وی بیان کرد: در زیارت عده‌ای مثل برادران یوسف(ع) هستند که گندم‌شان را گرفتند و پیمانه دنیایشان را پر کردند ولی پیمانه لقاء‌الله‌ شان پر نشد اما برخی چنین نیستند؛ در زیارت انسان باید راحل از دنیا باشد و به عالم دنیا بازنگردد و در مسیر امام حرکت کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها