رییس اتحادیه فروشندگان چرم:

واردات به صورت (CKD) صنعت کفش را نابود می‌کند/ پایین بودن تعرفه واردات مواد اولیه بحران بازار/ ضعف تکنولوژی مانع رشد این صنعت

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش گفت: اگر جلوی واردات به صورت (قطعات جداگانه) CKD گرفته نشود صنعت کفش کشور نابود می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۲۷۶۷
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج،  اوضاع و احوال نامساعد صنعت کشور مخصوص یک یا دو صنف نمی‌شود و کم و بیش تمام اصناف و صنعت کشور حال و روز خوشی ندارند و علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با رکود حاکم بر بازار با مشکلات بانکی، تامین نقدینگی و واردات بی‌رویه درگیر هستند، یکی از این صنایع، صنعت چرم و لوازم کفش است که این روزها با مشکلات زیادی روبه رو است و فعالات آن به سختی امور می گذرانند و در این بین خواستار مساعدت دولت برای حمایت از این صنعت هستند که ظاهرا گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های آنها وجود ندارد و دولت نیز در این میان تلاش خاصی برای رفع مشکلات آنها انجام نمی دهد و روزبه روز اوضاع و احوال این صنعت بدتر شده و در رقابت با رقبای خارجی به دلیل رقابت نابرابر و قیمت تمام شده بالا ناچارند میدان را واگذار کنند.

در همین راستا، سعید حیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان اظهار کرد: وضعیت بازار کفش تحت تاثیر برندهای است که وارد کشور می شوند و تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با آنها را ندارند.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش با بیان اینکه فروشگاه های خارجی مثل قارچ در حال رشد هستند و به تولید ضربه می زنند، افزود: باید کاری کنیم کارگاه های کوچک زیر چتر حمایتی دولت قرار گیرند و بعنوان هلدینگ اجماع شوند تا بتوانند افزایش تولید داشته، رقابت پذیر باشند و در بحث قیمت تمام شده از رقبا عقب نمانند.

وی با بیان اینکه همانند گذشته کفش های تولید داخل می توانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشتند و دوباره به همان سطح برگردیم، گفت: برندهای خوبی داریم اما به خاطر قیمت ارز و بالا بودن قیمت تمام شده توان رقابت با رقبا خارجی از جمله ترک‌ها را نداریم.

حیاتی تصریح کرد: اگر قرار است شرکت های خارجی در بازار کشور حضور یابند باید با کارگر ایرانی و مواد اولیه داخل کار کند نه اینکه محصول نهایی را در اینجا بفروش برسانند و تولیدکنندگان داخلی در حاشیه قرار گیرند.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش واردات با بیان اینکه واردات لوازم کفش به صورت جداگانه (CKD) در حال نابودی صنعت است گفت: به دلیل پایین بودن تعرفه زیره و رویه، واردات این اقلام برای تولیدکنندگان به صرفه است بدین ترتیب این اقلام را با قیمت پایین وارد کرده و بازار را دچار بحران کرده اند.

حیاتی با تاکید بر اینکه باید تعرفه واردات به صورت CKD بیشتر شود، تصریح کرد: خرید تولیدی ها کم شده و یراق آلات فروش نمی رود و به دلیل واردات بصورت CKD همه آنها وارد می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش با بیان اینکه اگر جلوی واردات به صورت CKD گرفته نشود صنعت کشور نابود می‌شود، اظهار کرد: برای تولید کفش 40 تا 50 قلم جنس لازم است و زمانی که اینها به صورت جدا وارد می‌شود با دو تا سه کارگر آنها را بهم می چسبانند و یا می دوزند هم تعداد کارگر پایین می آید هم لوازم داخلی بفروش نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه واردات زیره و رویه باید مدیریت شود، گفت: توقع داریم ارگان‌ها و سازمان های ذیربط ی با هم هماهنگی داشته باشند و از تولیدکنندگان حمایت یکپارچه کنند.

حیاتی ادامه داد: برای ورود برخی مواد اولیه به عنوان مبارزه با قاچاق سختگیری زیاد می‌شود و مواد اولیه ماه ها زمان می برد به دست تولیدکنندگان برسد در مقابل در این خلا افرادی از طریق دیگر کالاهایشان را وارد بازار می کنند و تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش خاطرنشان کرد: باید کریدور ویژه برای تولیدکنندگان به وجود بیاید تا مواد مصرفی خود را زودتر وارد کنند و بتوانند کلاهای خود را بدست مصرف کنندگان برسانند.

وی تاکید کرد: در وضعیت بازار کفش تغییر چندانی بوجود نیامده است و تولیدکنندگان برای رها شدن از دست بیمه و مالیات ارزش افزوده کارگاه های خود را کوچک کردند و از طرفی واردات زیره و رویه موجب شده تعداد کارگران هم روزبه روز کمتر شود.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش با انتقاد از دولت گفت: هنگامی که بازار می خواهد ثبات پیدا کند قیمت دلار دچار تغییر می شود، دولت برای پوشاندن مشکلات خود با قیمت دلار بازی می کند و بازار آشفته می کند.

وی تاکید کرد: رفتارهای دولت مردم را از بخش تولید گریزان می‌کند و به سمت بازار طلا، سکه و دلار سوق می‌دهد.
حیاتی ادامه داد: بانک مرکزی باید مستقل باشد جلوی دخالت دولت را بگیرد، سیستم پولی کشور را تقویت و جلوی نوسانات پولی را بگیرد نه اینکه به آن دامن بزند.

وی بیان کرد: بسیاری از مواد اولیه مثل رنگ و نخ‌ها خارجی هستند، هزینه واردات مواد اولیه با افزایش قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند و قیمت تمام شده افزایش می‌یابد.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش با بیان اینکه حلقه زنجیره ای ما تنظیم نیست و هر کدام از سازمان‌های ذیربط ساز خود را می زنند، گفت: بانک ها باید معوقات را وصول کنند تا بتواند کارآفرین ها را ساپورت کند

وی خاطرنشان کرد: به دلیل نبود نقدینگی تجار ترک، نیم ساخت های سالامبو ما را که خاک و آب کشور بواسطه آنها آلوده می‌شود به راحتی زیر قیمت و با پرداخت دلار از ما می خرند و بعد با رنگ آمیزی آنها را چند برابر قیمت به نام ترک به خود ما می‌فروشند.

حیاتی گفت: مشکل ضعف تکنولوژی، بازسازی کارخانجات و مالیات ارزش افزوده باید برطرف شود تا سرمایه گذاران به سمت بخش تولید بیاید نه اینکه از آن فرار کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش اظهار کرد: تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز صنعت کفش کشور قدیمی است و تولیدکنندگان به دلیل نبود حمایت نشدن تمایلی به نوسازی ندارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار