خبرهای داغ:
رئیس دفترتبلیغات اسلامی گفت: در انقلاب اسلامی حوزه موجب شد تا پیوند موضوع سیاست و دین بیش از هر عصری قوت پیدا کند و ایده تمدن اسلامی بیش از هر زمان دیگر در جامعه اسلامی مطرح شود؛ همه اینها موجب بالارفتن سطح انتظارات از حوزه علمیه شده است بنا بر این حوزه باید در عرصه تمدن اسلامی به تولید محتوا بپردازد.
کد خبر: ۸۹۶۳۰۳۰
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: این نمایشگاه بیانگر فعالیت پژوهشگران دفتر تبلیغات است.
وی به بررسی وضعیت کلان حوزه و راهبردهای حاکم برآن پرداخت و اظهار کرد: برخی بر این باورند که حوزه  در گذشته در زمینه پژوهش نظم خاصی نداشته است در حالی که باید گفت وضعیت آموزشی و پژوهشی حوزه قبل انقلاب زمینه سازی برای تربیت نخبه بود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از موارد این راهبرد مورد قبول است، گفت: فعالان در حوزه فرهنگ معتقدند برای احساس تعلقات فرهنگی باید چهره شاخصی به جامعه معرفی و آن را برجسته کرد تا در جامعه انسجام فرهنگی شکل گیرد؛ به عنوان مثال برای ترویج اخلاق در جامعه باید چهره‌های اخلاقی را در آن جامعه برجسته کرد؛ اگر افرادی مانند امام خمینی(ره) تربیت و برجسته شوند و حوزه علمیه بتواند در این زمینه نخبه‌پروری کند، اخلاق در جامعه رواج پیدا می‌کند.
واعظی بیان کرد: اساس سیستم آموزشی حوزه قبل از انقلاب نخبه‌گرا بوده‌است و متون درسی و سیستم آموزشی در گذشته به گونه‌ای بود که طلبه به اوج برسد و تبدیل به نخبه شود.
وی با طرح این سوال که آیا در شرایط کنونی راهبرد نخبه‌گرایی پاسخگوی مشکلات موجود است؟ گفت: اکنون جریاناتی در دنیای امروزی حوزه به وجود آمده‌اند که به تصویرسازی از حوزه در عصر کنونی می‌پردازند، یعنی در عصر کنونی و با توجه به امکانات و فعالیت‌های رسانه‌ای برخی دیگر روایت‌گر حوزه‌ها شده‌اند و اینگونه نیست که حوزه توسط خود برای جامعه روایت شود. 
واعظی با اشاره به اینکه سطح انتظارات از حوزه بالا رفته است بیان کرد: انقلاب اسلامی موجب شد تا پیوند موضوع سیاست و دین بیش از هر عصری قوت پیدا کند و ایده تمدن اسلامی بیش از هر زمان دیگر در جامعه اسلامی مطرح شود؛ همه اینها موجب بالارفتن سطح انتظارات از حوزه علمیه شده است بنا بر این حوزه باید در عرصه تمدن اسلامی به تولید محتوا بپردازد.
وی با بیان اینکه امروزه در عرصه فرهنگ تغیرات بسیار زیادی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: درگذشته تنها گروه‌ خاصی در موضوعات و تغییر فرهنگ تاثیرگذار بودند اما امروزه با توجه به رسانه‌ها و فضای مجازی هرکسی می‌تواند در محتوا اثر گذار باشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه برخی به دنبال تخریب فرهنگ ایمانی هستند و این تخریب‌‌ها در حال افزایش است، عنوان کرد: حوزه باید برای برون رفتن از این مشکلات راهکار ارائه دهد و ظرفیت‌های مختلف مانند فضای مجازی برای تولید و ارائه اندیشه ناب استفاده کند.
وی افزود: اگرچه راهبرد نخبه‌گرایی در گذشته کفایت می‌کرد، اما باتوجه به فضا و تولید افکار و عقاید جدید، در شرایط کنونی این راهبرد نمی‌تواند پاسخگو باشد؛ بنا بر این باید در کنار راهبرد نخبه‌گرایی، راهبردی توسعه‌ای نیز باشد تا موجب شکوفایی در حوزه شود.

واعظی با بیان اینکه اگر فرهنگ جامعه رشد نکند نمی‌توان آن را توسعه داد، گفت: با توجه به این مسئله در کنار راهبرد نخبه‌گرایی باید برای تامین نیازهای جامعه، سیاست‌های کلانی را در عرصه پژوهش دنبال کنیم زیرا حوزه در قبال این پیوندی که بین انقلاب و دین ایجاد شده و در قبال تثبیت این نظام مسؤول است؛ بر این اساس حوزه باید بیش از پیش به دنبال تولید علم و محتوی دینی باشد.
استاد حوزه عنوان کرد: فرایند مسئله محوری که امروزه در دفتر تبلیغات آغاز شده، گام بلندی به سوی تامین نیازهای جامعه و نظام خواهد بود.

ارسال نظرات