خبرهای داغ:
عضو هیئت داوران جشنواره کل گراش با بیان اینکه یکی از آفت‌های سینمای کوتاه توجه بیش از حد به مرکز استان‌ها است، گفت: وضعیت سینمای کوتاه در ساختار و استعدادها مطلوب است اما از لحاظ اقتصادی به توجه نیاز دارد.
کد خبر: ۸۹۶۳۰۶۷
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳

مهدی نادری  با اشاره به وضعیت سینمای فیلم کوتاه ایران اظهار داشت: سینمای کوتاه جریان زنده و پویایی است که نمونه آن در جشنواره فیلم کوتاه گراش دیده می‌شود و با وجود نوسانات و گاه عدم حمایت‌ها که خواسته یا ناخواسته انجام می‌شود، با نشاط و پویایی راه خود را ادامه می‌دهد. 

وی با اشاره به حضور بخش خصوصی و برخی از انجمن‌ها در حمایت از سینمای فیلم کوتاه در سال‌های اخیر گفت: هر زمانی که نهادها و انجمن‌ها به ویژه انجمن سینمای جوان سخاوتمندانه و با اعتماد بیشتر به جوانان بها داده و ارشاد در حوزه زیرساخت‌ها و برگزاری جشنواره‌ها وارد شده، کشف و هدایت استعدادها بیشتر و سینمای کوتاه پرشورتر و با نگاه امیدوارانه‌تر همراه بوده است. 

کارگردان و نویسنده سینمای ایران افزود: هر زمان که فیلمساز احساس کند، جدی گرفته شده و به او اعتماد شده فیلم‌ها به لحاظ معنایی قدرت بیشتری دارد و موضوعات جذاب‌تر و بهتری برای فیلمسازی انتخاب می‌شود.  

نادری با بیان اینکه یکی از آفت‌های سینمای کوتاه توجه بیش از حد به مرکز استان‌ها است، بیان کرد: این مرکزگرایی اغلب بدون کارشناسی هم همراه بوده که این موضوع استعدادها را در شهرها و جاهای دور تهدید می‌کند در صورتی که وضعیت فیلم کوتاه از لحاظ ساختار و استعداها بسیار غنی است. 

وی با اشاره به اهمیت توجه به مقوله اقتصاد هنر در فیلم کوتاه عنوان کرد: با وجود وضعیت مطلوب سینمای کوتاه در ساختار و استعدادها اما از لحاظ اقتصادی به توجه نیاز دارد و آیا بهتر نیست در اقتصاد هنر به ویژه توسعه تولید، عرضه و نمایش فیلم‌های کوتاه یک تصمیم اساسی گرفته شود؟

عضو هیئت داوران جشنواره فیلم کل درباره این جشنواره گفت: جشنواره فیلم کوتاه گراش هیچ وقت رو به عقب نمی‌رود چون انرژی لازم را از جوانان می‌گیرد، هیئت برگزارکننده این جشنواره زیر 30 سال هستند که در میان جشنواره‌های فیلم کوتاه الگو است. 

نادری با بیان اینکه جوانگرایی و غنای 8 استانی که در جشنواره شرکت کردند، داوران را به حضور در جشنواره ترغیب می‌کند، عنوان کرد: در هر دوره از جشنواره تعدادی از آثار هستند که خوب، بد یا متنوع است و این ویژگی کلی جشنواره‌های فیلم است اما  در جشنواره گراش حتی در ضعیف‌ترین آثار نوآوری‌هایی چه به لحاظ فرم و چه معنا وجود دارد. 

وی درباره کاستی‌های این جشنواره نیز خاطرنشان کرد: ویژگی شهرهای منطقه لارستان به ویژه گراش داشتن ظرفیت اقتصادی و به دلیل ارتباط اقتصادی با کشورهای حاشیه خلیج فارس انباشت ثروت، خیرسازی و عمران است اما توجه بایسته‌ای به جوان‌ها نمی‌شود تا مرکزیت سینمایی در این منطقه با 13 دوره جشنواره شکل گیرد.  

عضو هیئت داوران جشنواره کل گراش بیان کرد: وقتی درباره کاستی‌ها در منطقه لارستان صحبت می‌شود رویکرد رو به دولت نیست بلکه با توجه به اینکه توان اقتصادی و معنوی در این شهرها بالا است باید رویکرد را از دولت به سمت منابع شخصی ببرند و  از جوانانی که افتخارات ملی و بین‌المللی هستند، حمایت بیشتری شود.

وی در پایان ضایعه درگذشت حسن رشیدقامت، فیلمساز جوان شیرازی را تسلیت گفت و افزود: فقدان حسن رشید قامت برای بچه‌های فیلم کوتاه فقدان امید و طراوت فضای فیلم کوتاه است چراکه چنین انسان‌هایی به سینمای کوتاه و نوگرا وابسته و پیوسته هستند. 

نادری بیان کرد: فقدان رشیدقامت در عرصه سینمای فیلم کوتاه زنگ خطری است برای مسئولان که توجه بیشتری به جوانان داشته باشند و حمایت را بیشتر کنند چراکه جوانان نگهدارنده شور و نشاط فیلم کوتاه در عرصه بین‌المللی هستند. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها