در آستانه شب یلدا تقاضا برای خرید برخی میوه‌ها به ویژه هندوانه و انار تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب می‌شود که برخی سودجویان قیمت‌های بالایی را به خریداران اعلام کنند.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۳۱
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، هرساله در روز‌های پایانی فصل پاییز و چند روز مانده به شب یلدا بازار حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد و مردم مشغول به خرید اقلام مورد نیاز در این شب می‌شوند.

یکی از اقلامی که از دیرباز در شب یلدا در هر خانه‌ای دیده می‌شود هندوانه و انار است که به سبب رسم و رسوم باقی مانده هنوز هم در سفره‌های یلدا برای خود جایگاه ویژه‌ای دارد.

از این رو، چون فصل برداشت این میوه در بسیاری از استان‌ها به پایان رسیده مردم باید از هندوانه‌های انباری استفاده کنند که بعضا با قیمت‌های گزافی فروخته می‌شود.

با این حال به رسم این شب برخی از مردم با وجود قیمت‌های اعلامی بالا از سوی فروشندگان مجبور به خرید هندوانه می‌شوند و باید چندین برابر قیمت نسبت به روز‌های عادی سال پول برای خرید این میوه پرداخت کنند.

گزارش میدانی میزان از حال و هوای این روز‌های بازار هندوانه نشان می‌دهد که برخی از میوه فروشی‌ها به وفور هندوانه را با قیمت‌های پایین از کشاورزان خریداری کردند تا با قیمت‌های بالا در روز‌های پایانی پاییز به فروش برسانند.

در این میان یکی از میوه فروش‌های سطح شهر درخصوص قیمت هندوانه در شب یلدا و روز‌های عادی سال گفت: در روز‌های عادی سال هرکیلو هندوانه بین هزار تومان تا هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد، ولی با افزایش تقاضا در شب یلدا قیمت‌ها به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان هم می‌رسد.

در همین راستا حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در خصوص وضعیت بازار هندوانه در آستانه شب یلدا گفت: فروشندگان مدتی است که هندوانه را برای شب یلدا ذخیره سازی می‌کنند و امسال در تامین نیاز بازار کمبودی نداریم.

وی در خصوص قیمت هندوانه در آستانه شب یلدا خاطر نشان کرد: امسال قیمت هندوانه نسبت به سال گذشته با ۳۰ درصد کاهش به فروش می‌رسد و از قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان سال گذشته به حدود هزار و ۷۰۰ تومان در میادین تره بار رسیده است.

مهاجران در رابطه با قیمت هندوانه در میوه فروشی‌های سطح شهر عنوان کرد: فروشندگان با سود ۳۵ درصدی می‌توانند هندوانه‌های را به فروش برسانند و به دلیل وفور این میوه در بازار انتظار نمی‌رود که افزایش قیمت چشمگیری در قیمت‌ها دیده نشود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در رابطه با کیفیت هندوانه‌های شب یلدا گفت: در سال جاری هندوانه‌ها از میناب برای فروش به تهران می‌رسد و از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی در خصوص وضعیت میوه انار در آستانه شب یلدا گفت: به دلیل سرما زدگی محصولات کشاورزی در مقایسه با سال گذشته قیمت انار حدود ۲ برابر افزایش داشته یعنی قیمت انار با کیفیت در بازار ۴ هزار تومان بوده که در سال جاری با قیمتی حدود ۶ تا ۷ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

مهاجران دلیل افزایش قیمت انار در بازار را کمبود این محصول نسبت به تقاضا در بازار اعلام کرد و گفت: امیدواریم با گل کردن مجدد درختان و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها مشکل کمبود در بازار حل شود و قیمت‌ها متعادل شود.

ارسال نظرات