خبرهای داغ:
به دست پژوهشگران بیرجندی محقق شد

اختراع لامپ های ال ای دی فوق کم مصرف

تیم تحقیقاتی مجتبی حسن پور، موفق به کشف تکنولوژی ساخت لامپ های فوق کم مصرف ال ای دی شدند. این لامپ ها نسبت به لامپ های کم مصرف موجود در بازار، روشنایی بیشتر را در قبال مصرف انرژی بسیار کمتر به مصرف کنندگان ارائه می کنند.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۷۱
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
مجتبی حسن پور، طراح و مخترع این لامپ ها متولد سال 1365 از بیرجند و فارغ التحصیل رشته برق، گرایش الکترونیک است. تیم تحقیقاتی وی در خصوص بحث روشنایی وارد عمل شده و اختراعاتی را به ثبت رسانده اند.

وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی اظهار داشتچیزی که تاکنون برای روشنایی استفاده می شده، تکنولوژی سدیم و جیوه و اصطلاحاً همان لامپ کم مصرفی است که در حال حاضر استفاده می شود. یک سری معایبی در این نوع لامپ ها باعث شد تا به فکر اختراع محصول  LED  بیفتیم. به عنوان مثال در تکنولوژی سدیم و جیوه، این مواد می توانند موجب بروز بیماری های خطرناکی همچون سرطان شوند و از طرفی به دلیل اینکه اساس کار لامپ های کم مصرف بر پایه فرکانس است، مشکلاتی را هم در زمینه هارمونیک های برقی برای شبکه برق ایجاد می کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث استفاده از لامپ های LED، مشکلی وجود داشته که تاکنون استفاده نمی شده است، تصریح کرد: آن مشکل این است که این نوع لامپ ها نور موضعی دارد؛ یعنی امکان این وجود ندارد که بتوان زاویه تابش نور  LED را این قدر زیاد کرد که تمام محیط را پوشش دهد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه این ها قطعات نیمه هادی هستند، ایجاد گرما می کنند. این ایجاد گرما موجب آسیب به خود LED می شود. کاری که ما کرده ایم این است که اختراع جدید ما از همه نظر (ظاهری، نوردهی، کیفیت) به لامپ های کم مصرف نزدیک باشد. در این زمینه بسیار تلاش کرده ایم و تاکنون توانسته ایم خیلی کارهای مثبتی انجام دهیم. به عنوان مثال در یک منزل مسکونی، وسایلی همچون یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی را که بررسی می کنید می بینید که درجه مصرف انرژی آن ها A و B است؛ یعنی همه وسایل بهسازی و بهینه سازی شده اند.

وی ادامه داد: در مورد این اختراع، نخستین نکته قابل توجه این است که ما مصرف انرژی را تا یک سوم کاهش داده ایم. یعنی دو سوم صرفه جویی مالی از نظر اقتصادی برای مردم ایجاد شده است. نکته بعدی که وجود دارد این است که شاید لامپ کم مصرف از نظر عملی، طول عمری در حدود 6 هزار ساعت دارد؛ ولی یک لامپ LED طول عمری معادل 50 هزار ساعت دارد. در بدبینانه ترین حالت، 40 هزار ساعت عمر مفید خواهد داشت. یعنی تکنولوژی LED را اگر با مصرف متوسط 8 ساعت در طول شبانه روز در نظر بگیریم، چیزی حدود 12 سال دچار ایراد نمی شود. یعنی شما می توانید در مدت 12 سال از انرژی با مصرف بسیار پایین بهره ببرید و هزینه هایی که حاصل از صرفه جویی است به مرور زمان به جیب شما برمی گردد.

وی همچنین تأکید کرد: تلاش دیگری که کرده ایم، این بود که هزینه های تبدیل لامپ های کم مصرف به لامپ های LED را برای مردم به حداقل برسانیم. در ابتدا بحث موضعی بودن نور را رفع کرده ایم، یعنی در یک محیط، نور واقعاً گستره ای ایجاد کرده ایم. نکته دیگر بحث مصرف بسیار کم این انرژی و طول عمر بالای آن است. با توجه به بازه ی زمانی و طول عمری که از این تکنولوژی می گیریم، ملاحظه می کنیم که خیلی در مصرف و هزینه های شما صرفه جویی شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حدود 4 ماه است که گروه ما فعالیت خود را شروع کرده و ما اکنون در تلاشیم با حمایت گسترده از این محصول، تولید انبوه را آغاز کنیم و نه تنها در داخل استان، بلکه در خارج از استان نیز بتوانیم تکنولوژی را در اختیار مردم خوب کشورمان بگذاریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها