خبرهای داغ:
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد

برگزاری 920 کرسی آزاد اندیشی در حوزه‌های علمیه خواهران

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: کرسی‌های آزاداندیشی در این حوزه‌ها نهادینه شده و تاکنون 920 کرسی براساس استانداردها در حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شده است.
کد خبر: ۸۹۶۳۵۰۰
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج  از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر حصاری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به کارکردهای حوزه اظهار کرد: حوزه کارکردهای مختلفی در بخش پژوهش دارد، حوزه‌های علمیه خواهران بیش از 450 واحد آموزشی در سراسر کشور دارد، این حوزه‌ها با استقبال مردم ایجاد شدند.

وی ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه خواهران نهادینه شده و تاکنون 920 کرسی براساس استانداردها در این حوزه‌ها برگزار شده و این کرسی‌ها دارای موضوع چالشی و بحث علمی است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران افزود: 1298 تشکل پژوهشی در حوزه‌های خواهران به وجود آمده و 525 هسته پژوهشی با حضور طلاب این حوزه‌ها شکل گرفته و 479 هسته پژوهشی نیز در بین اساتید حوزه‌های خواهران به وجود آمده است.

حصاری با اشاره به برگزاری مسابقه پژوهشی رشد بین خواهران طلبه اظهار کرد: این مسابقه به صورت گروهی برگزار می‌شود، امسال 1950 گروه پژوهشی در مسابقه رشد شرکت کردند و بسیاری از این گروه‌های پژوهشی به تحقیقات میدانی پرداختند و برخی از این تحقیقات مسابقه رشد در جشنواره علامه حلی برگزیده شد.

وی ادامه داد: جشنواره علامه حلی به صورت مشترک بین برادران و خواهران طلبه برگزار می‌شود و شاهد رشد 177 درصدی حضور خواهران طلبه در این جشنواره بودیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران افزود: 518 طرح پژوهشی در این حوزه‌ها اجرا شده است، تحقیق میدانی و پیمایشی در سرفصل حوزه‌ها وجود ندارد، اما خواهران طلبه با میل خود به این تحقیقات پرداختند و برخی از تحقیقات میدانی طلاب خواهر مورد استقبال نهادهای دولتی قرار گرفته است.

حصاری با اشاره به گنجانده شدن درس پژوهش در برنامه آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: در برنامه آموزشی این حوزه‌ها ساعت خاصی برای پژوهش وجود دارد و 85 درصد رضایتمندی از خواهران طلبه از ساعت پژوهش را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: دوره‌های آموزش پژوهشگر را در رشته‌های مختلف همچون کلام و تفسیر برگزار کردیم، بسیاری از آثار پژوهشی در حوزه‌های علمیه خواهران قابل ارائه به بیرون است و این آثار برای ارتقاء بهره وری حوزه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران افزود: با اجرای مسابقه رشد تنها می‌خواستیم که خواهران طلبه کار پژوهش گروهی را یاد بگیرند و پس از ورزیده شدن بتوانند وارد عرصه واقعی پژوهشی شوند، اما با این وجود آثار ارائه شده در مسابقه رشد قابل استفاده در دستگاه‌های دولتی بود.

حصاری با اشاره به برنامه درسی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: در این برنامه سهم پژوهش معین مشخص شده و ارزشیابی آموزشی در حوزه‌های خواهران به ارزشیابی تحصیلی تغییر پیدا کرده است، در پیوست‌های پژوهشی برای مواد درسی، بخش از برنامه‌های پژوهش گری را در دل برنامه‌های درسی گنجاندیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درس روش تحقیق را در گذشته به صورت چهار واحد در سال چهارم حوزه‌های علمیه خواهران ارائه می‌شد، اما ارائه این درس به طلاب اکنون در هفت گام از نیم سال دوم سال نخست شروع می‌شود و طلاب خواهر در طول 9 ترم با اصول پژوهش آشنا می‌شوند و در این مدت تکالیف پژوهشی انجام می‌دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار