خبرهای داغ:
عباس ایاران دکتری صنایع - گرایش تولید و عملیات:
کد خبر: ۸۹۶۳۵۲۶
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷

بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اخبار و تحلیل ها  (جمع آوری شده)

 

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اخلاق اهمیتش از عمل هم بیشتر است. فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسن ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم. این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک می‏کند، فضای زندگی ما را ظلمانی می‏کند.

 


 امروز فلسطین...
در خبرها آمده بود سردار سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه طی تماس تلفنی با فرماندهی گردان‌های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا (گردان‌های جهاد اسلامی)، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی همه‌جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین را اعلام کرده و بر آمادگی دیگر گروه‌های جبهه مقاومت در منطقه برای دفاع از مسجدالاقصی نیز تأکید کرده است.
اوایل آذرماه بود که امام خامنه‌ای ولی امر مسلمین در دیدار مهمانان شرکت‌کننده در اجلاس «محبان اهل‌بیت(ع) و مسئله تکفیری‌ها» تأکید کردند: «با صراحت اعلام می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران در هر جایی که برای مقابله با کفر و استکبار، نیاز به حضور باشد، کمک خواهد کرد و در بیان این موضوع ملاحظه هیچ‌کس را نمی‌کنیم.» ایشان در همین دیدار گفتند: «روزی که فلسطین به مردم فلسطین برگردد، ضربه‌ واقعی به کمر استکبار وارد خواهد شد و ما برای آن روز، تلاش خواهیم کرد.» با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دولت ایران از یک دولت دوست رژیم صهیونیستی به اصلی‌ترین دشمن رژیم صهیونیستی تبدیل شد و اکنون اعلام صریح موضع و پیام مقتدرانه جمهوری اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب و فرمانده نیروی قدس سپاه در حمایت از قدس شریف نشان‌دهنده نقش تأثیرگذار ایران اسلامی در منطقه است. شرایط امروز و معادلات منطقه غرب آسیا، به ویژه پس از شکست داعش، قدرت نفوذ روزافزون انقلاب اسلامی را در میان ملت‌های مسلمان منطقه نشان می‌دهد. چیزی که خواب از چشم آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و پادشاهان بدون پشتوانه مردمی منطقه ربوده است. نفوذی که نشئت گرفته از پیام انسان‌ساز اسلام و نهضت اسلامی امام خمینی(ره) است که با رهبری‌های داهیانه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) منادی مردم مسلمان منطقه و جهان شده و می‌رود تا با بیداری و بصیرت بیش از پیش طومار حکومت‌های وابسته و دست‌نشانده را برچیند.
واقعیت این است که امروز جمهوری اسلامی ایران به منزله یک قدرت بلامنازع و جبهه مقاومت به عنصر تعیین‌کننده در منطقه تبدیل شده و دشمنان انقلاب اسلامی به این مهم اذعان دارند؛ از این رو پیام جمهوری اسلامی را دریافت می‌کنند و آن را در معادلات منطقه مؤثر می‌دانند.

▼ گزارش روز
هشداری برای یک تکرار!
«به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم در خصوص توانمندی‌های دفاعی و در رأس آنها توانمندی‌های موشکی کشورمان گفت‌وگو و مذاکره‌ای داشته باشند. توانمندی‌های ما کاملاً امری غیر قابل مذاکره است و قابل گفت‌وگو نیست و البته نگرانی‌هایی که برخی مطرح می‌کنند را پاسخ می‌دهیم.» این جملات پاسخ سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات هسته‌ای به این پرسش است که آیا در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام مذاکراتی درباره موشک‌ها صورت خواهد پذیرفت یا خیر. چند وقت پیش نیز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد اگرچه موضوع موشک‌های کشورمان قابل مذاکره نیست؛ اما در این باره با اروپایی‌ها گپ می‌زنیم؛ اظهارات و جملاتی که وقتی در کنار نظرات و گفته‌های مقامات آمریکایی و اروپایی، چون گفته رئیس‌جمهور فرانسه که در هفته‌های اخیر بارها درباره موضوع موشک‌های ایران و لزوم مذاکره درباره آنها حرف زده است؛ اظهارات فدریکا موگرینی که درباره توان دفاعی ایران ابراز نگرانی کرده است و در آخرین نمونه نیز اظهارات بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلستان که به تهران آمده بود و درباره برنامه موشکی ایران خواستار گفت‌وگو شده بود و به رسانه‌ها اعلام کرد در این زمینه به ایران تذکر داده است، قرار می‌گیرد، تداعی‌گر شرایط و اظهارات پیش از مذاکرات هسته‌ای و انعقاد برجام است؛ روزهایی که گفته می‌شد به هیچ وجه زیر بار تعطیلی یا کاهش فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان نخواهیم رفت؛ روزهایی که گفته می‌شد انرژی هسته‌ای حق مسلمی است که بر دستاوردهای آن، که با خون جوانان ایرانی به دست آمده است، مذاکره و معامله نخواهیم کرد و در آخر آن شد که می‌بینیم؛ کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای کشور، تعطیلی و برچیده شدن بخشی از تأسیسات هسته‌ای و بیکار شدن دانشمندان ایران در برابر دستاورد تقریباً هیچ.
انتظار می‌رود در نشست‌های مربوط به برجام نمایندگان جمهوری اسلامی بر موضع به حق و قاطع کشورمان پافشاری کنند و اجازه ندهند مخالفان و بدخواهان نظام اسلامی با حربه تکرار برجام وارد موضوعات و مباحثی شوند که از اصول اولیه نظام‌های مستقل است و هیچ ربطی به آمریکا‌یی‌ها و اروپایی‌ها ندارد.

▼ خبر ویژه 
منابع حذف یارانه‌ها به کجا می‌رود؟
دولت در لایحه بودجه 97 کل کشور، بودجه یارانه نقدی و غیر نقدی خانوارها را به 23 هزار میلیارد تومان کاهش داد که این موضوع نشان می‌دهد، یارانه بیش از 20 میلیون نفر دیگر باید حذف شود. دولت در حالی موضوع حذف بیش از ۲۰ میلیون یارانه‌بگیر را با جدیت مطرح می‌کند که این رویداد پس از یک دوره توقف طولانی چندماهه معنادار کلید می‌‌خورد و از این پس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به صندوق رفاه اجتماعی امید تغییر خواهد یافت و هر کس که کمتر از حداقل حقوق دریافت می‌کند، در آن نام‌‌نویسی می‌کند. با وجود این، معلوم نیست دولت براساس کدام بانک اطلاعاتی و مستندات قصد حذف یارانه بیش از 20 میلیون نفر را دارد؛ در حالی که در سه سال گذشته دولت توفیق چندانی در شناسایی یارانه‌بگیران غیرنیازمند نداشت و حذف خانوارها با خطای بسیاری انجام شد. تاکنون طبق اعلام دولت، چهار میلیون و 200 هزار نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند که با احتساب حذف بیش از 20 میلیون دیگر این تعداد به حدود 25 میلیون نفر خواهد رسید که نشان می‌دهد ماهیانه یک هزار و 137 میلیارد و 500 میلیون تومان و در طول یک سال بیش از 13 هزار و 650 میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.

▼ اخبار
 1ـ آمریکا در جنگ آینده بازنده است
اندیشکده آمریکایی «رند» در جدیدترین ارزیابی خود درباره رقبای نظامی آمریکا نوشت: «آمریکا در جنگ آینده بازنده خواهد بود.» در این گزارش با نام بردن از کره شمالی، چین، روسیه و ایران، آمده است: «اکنون فراهم آوردن قدرت نظامی خواسته شده بر مبنای راهبرد امنیت ملی بلندپروازانه آمریکا نه تنها ساده نیست؛ بلکه به طور قابل توجهی چالشی‌تر شده است.» در این گزارش با اشاره به ایران و تنگه هرمز، آمده است: «در صورت بروز بحران در آینده، ایران قوی‌ترین گزینه، یعنی مسدود کردن این تنگه را برای تهدید یا تحمیل هزینه‌های راهبردی در نظر دارد.» اندیشکده رند درباره توان موشکی ایران نیز نوشته است: «در حالی که کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حال کسب تجهیزات نوین نظامی هستند، ایران نیز قابلیت‌های نیروهای خود را توسعه داده است؛ به گونه‌ای ‌که این نیروها بزرگ‌ترین زرادخانه مشکی بالستیک در خاورمیانه را دارند. در صورت پایبندی ایران به برجام، این کشور اجازه دارد تسلیحات متعارف را در سال 2020 و نیز موشک‌های بالستیک را در سال 2023 خریداری کند.»

2‌ـ دستاوردتراشی اصلاح‌طلبان برای برجام!
روزنامه «آرمان امروز» در یادداشتی با عنوان «خدمت بزرگ برجام به فلسطین» نوشت: «ترامپ خوب می‌داند این برجام است که به بستری تبدیل شده تا تقابل با فرمان‌های یکسویه رئیس‌جمهور آمریکا در صحنه‌های بین‌المللی شکل بگیرد و پس از آنکه وعده آتش‌زدنش را ناکام گذاشت، اکنون وعده انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را هم به چالشی مشابه می‌کشاند و رأی مخالف و یکپارچه ۱۴ عضو شورای امنیت را پیش روی چشمان حیرت‌زده رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذارد. شاید امروز خیلی‌ها در داخل کشور از پذیرش حقیقت برجام سر باز بزنند و عصبانیت بی‌سابقه ترامپ و صهیونیست‌ها از آن را نادیده بگیرند، ولی مطمئناً همان‌طور که آیت‌الله هاشمی پیش‌بینی کردند «نام ظریف» در تاریخ ماندگار خواهد شد.» گفتنی است، این ادعا درحالی مطرح می‌شود که برجام هنوز ابتدایی‌ترین تأثیرات خود بر روی اقتصاد ایران را نشان نداده است.

3‌ـ نگرانی اندیشکده آمریکایی از نفوذ منطقه‌ای ایران
اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در یکی از آخرین گزارش‌های خود به موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران و به طور خاص تأثیرگذاری اراده ایران بر معادلات سیاسی و بین‌المللی عراق اشاره کرده و به قلم «کنث پولاک» می‌نویسد: «اگر آمریکا و متحدانش جایگزین مناسب‌تری از نفوذ ایران را به عراقی‌ها پیشنهاد ندهند، عراق ممکن است به یک لبنان دیگر تبدیل شود. [با این تفاوت که عراق] بزرگ‌تر، ثروتمندتر و در نقطه‌ای استراتژیک‌تر [نسبت به لبنان] است. این چشم‌انداز بسیاری از متحدان آمریکا را تهدید خواهد کرد؛ متحدانی که معمولاً به روش‌های تهاجمی و بی‌ثبات‌کننده به این‌گونه مواردِ افزایش قدرت و نفوذ ایران واکنش نشان می‌دهند و این (بی‌ثباتی بیشتر) چیزی است که غرب آسیای بحران‌زده کنونی (خاورمیانه) اصلاً به آن نیاز ندارد.»
4‌ـ هشدار یک روزنامه اصلاح‌طلب به روحانی
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «خطر مجازی در کمین روحانی» نوشت: «در زمان انتخابات کمپین تبلیغاتی روحانی در فضای مجازی فعالیت‌های گسترده‌ای داشت و با تأکید بر وعده‌های انتخاباتی در این فضا سرنوشت انتخابات را به نفع روحانی تغییر داد؛ اما در شرایط کنونی انتقادات بسیاری از سوی همین کاربران شبکه‌های اجتماعی به سمت روحانی روان شده است و این مسئله در کنار روند کند اصلاحات، به پاشنه آشیلی برای روحانی تبدیل شده است.» این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «این‌ زنگ خطری برای روحانی است که اگر نتواند به وعده‌ها عمل کند، سرنوشت خوبی در انتظار وی نخواهد بود.»

▼ اخبار کوتاه
◄ وبگاه «میدل‌ایست‌آی» در خبری مدعی شده است، مقامات آمریکایی به طور مخفیانه «سعدبن‌خالد بن سعدالله الجبری» وزیر سابق کشور و عضو شورای امور سیاسی و امنیتی عربستان را به مقامات سعودی تحویل داده‌اند. به گفته منابع مطلع، الجبری که پیشتر از او به عنوان دست راست «محمدبن‌نایف» ولی‌عهد سابق عربستان نام برده می‌شد، خاک این کشور را به بهانه معالجات پزشکی به مقصد آمریکا ترک کرد و با روی کار آمدن «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد جدید، وی به درخواست‌های او برای بازگشت به کشور اهمیتی نداد.
◄ ابراهیم اصغرزاده از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: «اگر دولت در همین مسیر فعلی حرکت کند، متأسفانه در انتخابات آینده اصلاح‌طلبان شکست خواهند خورد و جریانی مشابه جریان احمدی‌نژاد به قدرت می‌رسد و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه برای سالیان دراز از عرصه سیاسی کشور حذف خواهند شد. خطر بازگشت احمدی‌نژاد که اکنون در جامعه در حال تراوش است، به‌شدت حس می‌شود.»
◄ آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: «معتقدم این جنگ (یمن) احمقانه بوده و در تضاد با منافع عربستان سعودی و امارات است.» گوترش با تأکید بر راه‌حل سیاسی و نیاز مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه، ابراز امیدواری کرد که محاصره این کشور از سوی عربستان پایان یابد.
◄ «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس که در مجلس اعیان این کشور گزارشی از سفر خود به چند کشور از جمله ایران ارائه کرد، گفت: «پارلمان [انگلیس] از نقش مخرب ایران در درگیری‌های سراسر منطقه، از جمله در سوریه و یمن آگاه است. رایزنی‌های ما درباره این موضوعات، صریح و سازنده بود.»
◄ «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره ادعاهای چند زن مبنی بر آزار جنسی آنها از سوی ترامپ گفت: «رئیس‌جمهور به این اتهامات مستقیم پاسخ داده و تمام اینها را تکذیب کرده است.»
◄ محمدمهدی مافی، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: افزایش ۱۵ درصدی قیمت دلار ابتدا تأثیر خود را روی بازارهای نقدشونده، همچون طلا می‌گذارد و با فاصله زمانی سبب همین مقدار رشد در بخش مسکن خواهد شد.
◄ قطر قراردادی هشت میلیارد دلاری برای خرید 24 هواپیمای جنگنده تایفون با انگلستان امضا کرد که بزرگ‌ترین سفارش خرید این نوع هواپیما در یک دهه گذشته به شمار می‌رود.
◄ در نظرسنجی مؤسسه آمریکایی پیو، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با محبوبیتی کمتر از پنج درصد منفورترین مقام سیاسی منطقه شناخته شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها