دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی در همایش پیشگیری از اعتیاد در جمع دانشجویان دانشگاه‌های سراب با انتقاد از پاک کردن صورت مسئله تصریح کرد: راه‌حل مقابله با اعتیاد، پاک کردن صورت مساله نیست چراکه قبلاً با این وسعت شیوع موادمخدر روبه‌رو نبودیم، هنر مدیران نوع برخورد و پیش‌بینی همچنین پیشگیری و خارج شدن از حالت تدافعی و پدافندی است.
کد خبر: ۸۹۶۳۵۲۹
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمدعلی نصرتی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران تولیدکننده موادمخدر بود که پس از پیروی انقلاب اسلامی رویکرد مبارزه با آن را دنبال کرد و اکنون افغانستان بزرگ‌ترین غول در عرصه تولید موادمخدر است.

وی ادامه داد: پیش از 11 سپتامبر، موادمخدر از نوع سنتی و بیشتر تریاک رواج داشت که دشمن کوچک‌سازی و خطرناک‌سازی موادمخدر را در دستور کار قرار داد و از آن پس بود که انواع موادمخدر همچون هروئین،کراک و ... در دستور کار تولید قرار گرفت و جزو  چهار بحران مهم دنیا شد.

نصرتی اضافه کرد: در نظرسنجی سال‌های اخیر موادمخدر در صدر مشکلات مردم و جامعه بود حال بعد از بیکاری، طلاق، مسائل خانوادگی به مرتبه چهارم تنزل پیدا کرده است با این حال  از نظر دست‌اندرکاران مبارزه با موادمخدر همچنان در رتبه اول قرار دارد.

دبیر مبارزه با مواد مخدر  آذربایجان‌شرقی افزود: برحسب آخرین شیوع‌شناسی که در رابطه با موادمخدر صورت گرفته، نرخ رشد شیوع مصرف موادمخدر 1.92 درصد بود که در رتبه 21 کشوری قرار داشت ولی در سال 95 نرخ رشد کشوری با وجود اینکه دو برابر شد اما در این استان وضعیت بهبود یافت و به 1.2 درصد رسید و رتبه ما تا 28 کشور کاهش یافت.

وی بیان داشت: استان ما در دانش‌آموزی رتبه آخر کشور است ولی در دانشجویی با وجود اینکه پایین‌تر از میانگین کشوری هستیم ولی نزدیک به میانگین هستیم که جای کار بسیار دارد.

نصرتی ادامه داد: متاسفانه در شیوع‌شناسی که در  مجامع صنعتی و مخصوصاً جامعه کارگری به عمل آمده، با مشکل جدی روبه‌رو هستیم که در دستور کار و رسیدگی از سوی استاندار آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است.

نصرتی با اشاره به قشر جوان به عنوان سرمایه‌های کشور اضافه کرد: مهم‌ترین سرمایه یک کشور جوانان آن هستند؛ دشمن با استفاده از  فضای مجازی و سایبری در خانه‌ها نحوه تولید و استعمال انواع موادمخدر را آموزش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تنوع موجود در تولید انواع موادمخدر و استفاده از ناآگاهی جوانان آثار سویی دارد،اظهار کرد: گرچه این مواد جدید در فضای مجازی بی‌خطر اعلام می‌شدد ولی زیان‌بارترین خطرات را در پی دارد، دستمال‌های مرطوب، ترامادول، ریتالین، خوشبوکننده‌های معطر و... دروازه ورود به موادمخدر جدید هستند.

وی خاطرنشان کرد: پس از دفاع مقدس وقتی دشمن دانست نمی‌تواند به زور به کشور نفوذ کند، به سمت فضای نرم اردوکشی کرد و از این حربه جهت لگدمال کردن اخلاق، ایمان و آلوده کردن جوانان این سرزمین استفاده کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی با اشاره به یکی از پرسش‌های دانشجویان در خصوص معتاد مجرم نیست، بلکه بیمار است، تصریح کرد: مگر معتادان بیگانه هستند، آن ها فرزندان این ملت و نوامیس ما هستند و در رابطه با پاکسازی و برگردانیدن آنها به آغوش خانواده باید شیوه درستی اتخاذ کرد.

وی با پراهمیت خواندن نقش خانواده در پیشگیری ادامه داد: خانواده نقش بسیار مهمی در پیشگیری از اعتیاد دارد و بعد از آن آموزش و پرورش باید مهارت‌های لازم را به فرزندان منتقل کند و در وهله‌های  بعدی مراکز آموزشی و دانشجویی باید مهارت نه گفتن را به قشر جوان آموزش دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی در ادامه آماری در ارتباط با اعتیاد ارائه داد و تصریح کرد:17 درصد کشور تمایل به مصرف موادمخدر دارد البته در استان ما 10 درصد است، همچنین نگرش مثبت نسبت به موادمخدر در کشور 27 درصد و در استان ما 25 دارد، 20  درصد بالای مدرک فوق‌دیپلم معتاد هستند، 70 درصد زنان به وسیله مردان معتاد می‌شوند و 54 درصد معتادان شاغل هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 هزار معتاد شناسنامه‌دار در استان داریم، افزود: این تعداد از معتادان در 271 مرکز درمانی اعتیاد خدمات درمانی برای بهبود دریافت می‌کنند که 36 مرکز از این آمار، مراکز میان مدت «کمپ» است که مرکز ماده 16 یکی از مهم‌ترین آنهاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها