جانشین فرمانده سپاه بناب؛

اشتغال‌های مکمل راه‌حل بیکاری / 60 درصد کشاورزان بناب در آذربایجان‌غربی پیاز می‌کارند

جانشین فرمانده سپاه بناب در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان، گفت: اگر می‌خواهیم بیکاری را در کشور و منطقه قلع و قمع کنیم باید در اجرای برنامه‌ها پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم و اشتغال‌های مکمل را در نظر بگیریم.
کد خبر: ۸۹۶۳۵۳۸
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، یحیی حیدری  با بیان اینکه بیش از 60 درصد پیازکاران شهرستان هم اکنون در شهرهای استان آذربایجان‌غربی این محصول را کشت می‌کنند،‌ اظهار داشت: بحث کمبود آب به یک موضوع ملی تبدیل شده و فردا تبعات اجتماعی آن را شاهد خواهیم بود.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم بیکاری را در کشور و منطقه قلع و قمع کنیم باید در اجرای برنامه‌ها پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم و اشتغال‌های مکمل را در نظر بگیریم.

حیدری با اشاره به اینکه هم اکنون نیز نماد پیاز در ورودی‌های برخی از شهرهای استان نصب شده است؛ گفت: با این شرایط نمی‌توان از مردم خواست که پیاز نکارند.

این افسر نظامی سپاه ناحیه بناب اذعان کرد: سال قبل در بحث کاهش مصرف انرژی مجمع بسیج کارهای ارزشمندی کرد و ضروری است در شرایط کنونی که بحران کم آبی کشور را تهدید می‌کند، رسانه ملی و علمای بزرگوار در منابر و مجالس نسبت به آگاه‌سازی مردم از شرایط موجود آب اقدام کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: در خصوص اجرای برخی طرح‌ها پیوست فرهنگی و تولید محتوایی صورت نمی‌گیرد و حال باید پرسید شبکه استانی سیمای آذربایجان شرقی چقدر برای این موضوع وقت گذاشته و به آن پرداخته است و آنچه که باید از مشکل کمبود آب به عنوان یک تهدید مطرح شود، مشاهده و لمس نمی‌شود و با تعیین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز باید به این موضوع پرداخت شود.

وی در عین حال اظهار کرد: بسیج آماده است در خدمت به مردم و ارائه خدمات لازم در این حوزه در کنار مسئولان گام‌های لازم و اساسی را بردارد.

مدیر جهادکشاورزی بناب نیز در این نشست با اشاره به مشکل کمبود آب گفت: بنده مصرف 90 درصد آب موجود شهرستان در بخش کشاورزی را قبول ندارم و پیش‌بینی ما این است که تنها حدود 65 درصد آب شهرستان در بخش کشاورزی مصرف شده و 35 درصد بقیه در بخش شرب و واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسینعلی فتحی سپس از آمادگی جهادکشاورزی برای مدیریت هرچه بهتر و مناسب‌تر آب کشاورزی با همراهی مسئولان امور آب منطقه‌ای خبر داد و افزود: بحث تجمیع چاه‌های کشاورزی باید در منطقه تحقق یابد، چرا که در غیر این صورت با بحران شدید آب در منطقه مواجه خواهیم شد.

این گزارش حاکی است، در این جلسه کارشناسان امور آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به کاهش شدید بارندگی در کشور و استان اذعان کردند کاهش بارندگی در جنوب استان بیشتر از سایر مناطق است و از این رو برای خروج از وضعیت بحران در کنار حفاظت از منابع آب باید در استفاده از منابع آب موجود نیز بیش از پیش مدیریت کنیم.

این کارشناسان حوزه آب منطقه‌ای استان معتقدند، مهم‌ترین راهکار برای برون رفت از وضعیت موجود مشارکت بهره‌برداران در بهره‌برداری از منابع آب است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار