سرپرست فرمانداری بناب در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان، گفت: وضعیت آبی بناب در شرایط فعلی به یک بحران تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۹۶۳۵۳۹
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، امین رفیعی با اشاره به شرایط بحرانی آب در این شهرستان اظهار کرد: در سه ماهه اول سال زراعی امسال میزان بارش 37.5 میلی‌متر بود که در مشابه مدت سال قبل این میزان 66.5 میلی‌متر بود که میزان بارش امسال نسبت به مدت مشابه 50 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد، در بحث آب شرب نیز با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

رفیعی با تأکید بر اینکه 50 درصد نیاز آبی شهرستان از محل منابع زیرزمینی تأمین می‌شود؛ اذعان کرد: هم اکنون تعداد 3 هزار و 143 حلقه چاه مجاز در بناب دارد و در مقابل 4 هزار و 750 حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که 25 میلیون مترمکعب آب از طریق این چاه‌های غیرمجاز برداشت و تخلیه می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون برای مسدود کردن 50 حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان از سوی مقامات قضایی دستور صادر شده، تاکید کرد: بیشتر از طریق فرهنگ‌‌سازی می‌توان در راستای تجمیع این چاه‌ها گام برداشت.

رفیعی اظهارداشت: در همین زمینه اخیراً روستاییان ساکن در «قره‌چپق» با نوشتن نامه‌ای علاقمندی خود را برای تجمیع چاه‌های کشاورزی خود اعلام کرده‌اند.

سرپرست فرمانداری بناب تصریح کرد: 90 درصد آب موجود در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفیعی ضمن قدردانی تقدیر و تشکر از اعضای کارگروه حفاظت از منابع آب شهرستان به‌خاطر اجرای مصوبات قبلی این کارگروه، بر نظارت بیش از پیش بر سهم حق‌آبه‌های شهرستان تأکید کرد.

وی همچنین با تأکید بر جلوگیری از صدور مجوز کشت برای محصولات پرمصرف آب خاطرنشان کرد: در کنار این اقدام، باید کشت جایگزین نیز که نیاز به مصرف آب کمتری دارد، انتخاب و جایگزین شود.

به گفته رفیعی، این شهرستان دارای 13 هزار و 200 هکتار زمین زراعی آبی است که در سال‌های اخیر 2 هزار هکتار آن به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند و تبدیل انهار سنتی نیز به کانال‌های بتنی ادامه دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها