گذشت 35 روز از زلزله ویرانگر 7/3 ریشتری

مشکلات زلزله‌زدگان کرمانشاه تمامی ندارد!

برای بازگشت مصیبت‌دیده‌های زلزله مهیب کرمانشاه به زندگی عادی، دولت و مردم تلاش‌های زیادی کرده‌اند اما وضعیت زلزله‌زده‌ها نشان می‌دهد که باید مسؤولان برای بهبود وضعیت آنها تلاش بیشتری انجام دهند.
کد خبر: ۸۹۶۳۶۲۹
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

 به گزارش خبرگزاری بسیج، برخلاف برداشت اولیه از پیامد زمین‌لرزه 3/7 ریشتری کرمانشاه، خسارت‌های جانی و مالی این واقعه بسیار سنگین و وسیع بوده است. طبق آمار، این حادثه  620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته و به 10 شهرستان و هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد شده است. به گزارش ایرنا، بر اساس ارزیابی صورت گرفته از 84 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب‌دیده، حدود 18 هزار واحد مسکونی تخریب‌شده و 50 هزار واحد نیز خسارت جدی دیده‌ است.


خسارت بیش از 50 هزار میلیارد ریالی


آن‌طور که نعمت‌الله حقیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفته است زلزله کرمانشاه حدود 8 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش‌های صنعت و معدن و اصناف استان وارد کرده و 97 واحد صنعتی و معدنی در مناطق زلزله‌زده آسیب ‌دیده‌ است. ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو نیز گفت: در اثر زلزله اخیر زیرساخت‌های بخش آب، برق، شبکه‌های آبیاری و زهکشی کرمانشاه 4 هزار و 500 میلیارد ریال خسارت ‌دیده‌ است. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه روز شنبه 25 آذر در جلسه شورای اداری استان گفت: زلزله 21 آبان در مجموع بیش از 50 هزار میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرده است.


در انتظار توزیع کانکس


در همین حال، درحالی‌که 35 روز از وقوع زلزله گذشته است، بیشتر زلزله‌زده‌ها هنوز منتظر تحویل کانکس هستند. اکبر سنجانی فرماندار سرپل‌ذهاب خواستار تسریع در تحویل کانکس‌ها به زلزله‌زدگان شد. امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش نیز دراین‌باره گفت: با آغاز ساخت روزانه یکصد کانکس در پادگان ابوذر، در مجموع 2 هزار کانکس مسکونی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه ساخته خواهد شد. در کنار تلاش نهادهای نظامی و دولتی، خیران هم وارد میدان شده‌اند و بشدت در تکاپوی خدمت‌رسانی به زلزله‌زده‌ها هستند. به گفته مجتبی نیک‌کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه از مجموع کانکس‌های توزیع‌شده هزار و 500 مورد توسط خیران تأمین ‌شده است.


اندر احوالات مدارس


جدا از اسکان خانواده‌ها، مدارس تخریب‌شده هم بشدت نیازمند کانکس تجهیز شده هستند. به گفته فرماندار سرپل‌ذهاب، کلاس‌های درس 11 مدرسه این شهرستان به‌صورت پیش‌ساخته در کانکس‌ها و چادرها راه‌اندازی شده است و در این ‌بین نبود سامانه گرمایشی، کفپوش موکت و صندلی در کانکس‌ها و چادرها به مهم‌ترین دغدغه والدین و دانش‌آموزان تبدیل‌ شده است. وی اضافه کرد: معلمانی که در زلزله دچار آسیب شده‌اند، توانایی حضور در کلاس درس را ندارند و این امر مشکلات آموزشی سرپل‌ذهاب را دوچندان کرده است.


قطعی برق و مشکلات بهداشتی


فرماندار سرپل‌ذهاب قطعی مکرر و طولانی‌مدت برق در شب‌ها در محله‌های مختلف این شهرستان را از دیگر مشکلات مردم زلزله‌زده در فصل سرما عنوان کرد.

سنجابی همچنین گفت: جهاد کشاورزی در زمینه تأمین و توزیع علوفه بین دامداران باید با دقت بیشتری عمل کند تا مشکلات موجود در این بخش نیز رفع شود.

وی به دستورالعمل امهال 2 ساله وام‌ها در مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: برخی بانک‌ها معتقدند وام فقط به کسانی که واحد مسکونی آنان تخریب‌شده است، تعلق می‌گیرد درحالی‌که باید تمام ساکنان زلزله‌زده از این امتیاز بهره‌مند شوند. از دیگر مشکلات زلزله‌زدگان بویژه در روستاها، کمبود سرویس بهداشتی و حمام است که تأمین آن به‌کندی صورت می‌گیرد. هم‌اکنون شهر سرپل‌ذهاب به 200 چشمه توالت و 100 حمام دیگر نیاز دارد اما تقاضای روستاها و سایر مناطق زلزله‌زده بیشتر از این است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار