دولت در لایحه بودجه سال 1397 کشور، 293 طرح اجرایی کلان از قبیل ساخت فرودگاه، بیمارستان، راه و راه‌آهن را با بودجه کلی بیست میلیارد تومان یعنی متوسط بودجه کمتر از هفتاد میلیون تومان گنجانده است.
کد خبر: ۸۹۶۳۸۲۱
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱

 

 
 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، گسترش ابزارهای ارتباطی و فضای مجازی، اگر چه فرصت نظارت عمومی بیشتر بر لایحه بودجه کشور را فراهم کرده است ولی احتمال جوزدگی عمومی و تمرکز بر مسائل کم اهمیت‌تر و فراموش کردن برخی خطاهای کلان را نیز به همراه دارد. گنجاندن 293 طرح عمرانی با بودجه کلی 20 میلیارد تومان از جمله ردیف‌های عجیب لایحه‌ای است که محمدباقر نوبخت برای سال آینده کشور تهیه کرده است.

 در حالی که با توجه به وضعیت بازار مسکن در کشور در این که بتوان با هفتاد میلیون تومان یک واحد مسکونی هفتاد متر مربعی ساخت هم تردید وجود دارد، سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سال 1397 کشور، 293 طرح اجرایی کلان از قبیل ساخت فرودگاه، بیمارستان، راه و راه‌آهن را با بودجه کلی بیست میلیارد تومان یعنی متوسط بودجه کمتر از هفتاد میلیون تومان گنجانده است.

به گفته حسن سبحانی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سابق دامغان در مجلس شورای اسلامی، این 293 طرح که در جدول شماره 20 لایحه بودجه درج شده و بودجه آن در بخش مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در سال 1397، برابر با بیست میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، به احتمال زیاد حاصل چانه‌زنی‌های بی‌منطق نمایندگان مجلس با سازمان برنامه و بودجه است و هزینه اجرای آن احتمالا بیش از هزار برابر مبالغی است که در لایحه بودجه آمده است.
 
از سوی دیگر، بر اساس قوانین برنامه و بودجه کشور برای اینکه پروژه‌ای عمرانی، به مرحله اجرائی برسد، باید عنوان، هدف کمی و اعتبار آن بر اساس گزارش توجیهی فنی (مشتمل بر حجم کار و زمانبندی اجرا) ، اقتصادی، مالی، زیست محیطی و رعایت پدافند غیر عامل به تصویب برسد و آنگاه در لایحه بودجه درج و برای تصویب به مجلس تقدیم شود؛ ولی در پی‌نوشت جدول شماره 20 در لایحه بودجه ذکر شده است که همین بودجه غیرقابل باور نیز پس از کسب مجوزهای قانونی لازم بین استانها توزیع خواهد شد. به عبارت دیگر، ظاهرا این طرح‌ها مراحل لازم قانونی برای درج در قانون بودجه را نیز طی نکرده‌اند.

برآوردهای موجود از وجود بیش از پانصدهزار میلیارد تومان پروژه ناتمام در کشور حکایت دارد و این در حالی است که در لایحه بودجه 97 کل کشور اعتبارات واگذاری و تملک دارایی های سرمایه ای برای بخش عمرانی 60 هزار میلیارد تومانی پیشنهاد شده است.
 
سازمان برنامه و بودجه، در حالی برای این 293 طرح جمعا 20 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است که در جدول شماره 9 که به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در سال 1397 اختصاص دارد برای یارانه شیر مدارس، 200 میلیارد تومان بودجه، برای کمک وزارت ارشاد به اشخاص حقوقی غیردولتی، 71 میلیارد تومان و برای رفع بوی نامساعد اطراف فرودگاه امام خمینی، صد میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است.
ارسال نظرات