مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: عدم تدوین نقشه جامع سرمایه گذاری استان، یکی از مشکلات محتوایی در مسیر جذب سرمایه گذاری در استان یزد است.
کد خبر: ۸۹۶۳۹۸۶
|
۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری خارجی در خصوص فعالیت‌های مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان یزد گفت: جلب سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی راهی برای تسریع حرکت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال است و می‌تواند به عنوان اهرمی برای توسعه و رشد اقتصادی به کار گرفته شود؛ علاوه بر این، سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند به اصلاح نظام مدیریتی و تبادل تجربیات اقتصادی و به‌کارگیری فناوری‌های نوین منجر شود.

علی نمازی اظهار کرد: سرمايه گذاري مستقيم خارجي عبارت است از سرمايه گذاري كه متضمن مناسبات بلندمدت بوده و منعكس كننده كنترل و نفع مستمر شخصيت حقيقي يا حقوقي مقيم يك كشور (سرمايه گذاري مستقيم خارجي در شركت مادر) در شركتي واقع در خارج موطن سرمايه گذار باشد؛ این نوع سرمایه گذاری موثرترین نوع سرمایه گذاری خارجی است که در حقیقت یکی از چرخه های اقتصاد جهانی نیز به شمار می آید.

وی افزود: در این نوع سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران به شکل مستقل یا مشارکتی در تولید و ساخت کالا، استخراج مواد اولیه و سایر مراحل فعالیت اقتصادی در کشور میزبان حضور می‌یابند.

نمازی اذعان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی به اندازه‌ای عامل شتاب دهنده رشد اقتصادی و توسعه کشورها محسوب می‌شود که برخی کشورها نظیر چین و امارات علیرغم داشتن مقادیر قابل توجهی ذخایر ارزی، نهایت کوشش خود را در جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی به کار می گیرند و از این طریق سعی در تضمین قدرت اقتصادی و سیاسی خود دارند.

وی ادامه داد: جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به‌طور طبیعی زمینه انتقال فن‌آوری‌های پیشرفته روز و فنون مدیریتی کارآمد به کشور را فراهم می‌سازد و زمینه حضور موفق و فعال ایران در عرصه اقتصاد و تجارت جهانی که مستلزم هماهنگی ساختارهای اقتصادی و صنعتی با فن‌آوری‌های روز و فنون مدیریتی جدید است فراهم می‌نماید.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: به‌علاوه سرمایه‌گذاری خارجی در فضای مناسب، فعال شدن اقتصاد کشور، افزایش اشتغال، استفاده از ظرفیت‌های خالی، افزایش کمی و کیفی محصولات، توسعه صادرات، بهبود شرایط زندگی مردم و شادابی اقتصادی را به‌همراه خواهد داشت. بهبود روابط بین‌الملل، حضور در صحنه مبادلات بین‌الملل و ارتباط با بازارها و فرصت‌های جهانی و استفاده از امتیازات و تسهیلات و معافیت‌های بین‌المللی از دیگر نتایج حاصله از سرمایه‌گذاری خارجی است.

صدور سه مجوز سرمایه‌گذاری خارجی برای استان یزد در سال 96

نمازی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال 96 در استان یزد اظهار کرد: از ابتدای سال 96 تا کنون سه مجوز سرمایه گذاری خارجی برای استان یزد صادر شده است که این سه مجوز برای طرح هایی در شهرستان های مهریز، خاتم و اردکان بودند.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای استان در زمینه تولید برق از انرژی خورشیدی و ساعات بالای تابش در استان، هر سه این مجوز ها در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی بوده است.

نمازی تصریح کرد: این مجوزها برای سه شرکت اروپایی از سه کشور اتریش، هلند و فرانسه صادر شده که مبلغی بالغ بر 36 میلیون و ششصد هزار دلار سرمایه مصوب این پروژه ها بوده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به عزم شرکت های خارجی و با در نظر گرفتن اینکه شرکت های خارجی که تاکنون در زمینه نیروگاه خورشیدی در استان مجوز سرمایه گذاری خارجی دریافت کرده اند همگی مرحله ساخت را آغاز کرده اند انتظار می رود در ماه های آینده این سرمایه مصوب وارد استان شده و به ظرفیت تولیدی استان اضافه شود.

وی خاطر نشان کرد: البته طرح های سرمایه گذاری دیگری در زمینه نیروگاه برق و ... نیز در حال پیگیری است که تا پایان سال ان شا الله به مرحله صدور مجوز خواهد رسید.

نمازی با بیان اینکه استان یزد از نظر ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی همواره یکی از استان ‌های دارای مزیت در کشور بوده است گفت: علاوه بر وجود فرصت های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری، مشی همکاری طلبانه و امنیت بالا یزد را به یکی از استان های سرمایه پذیر از کشور های مختلف دنیا تبدیل کرده است و هم اکنون نیز سرمایه گذارانی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش و هلند و همچنین کشورهای هندوستان، چین، امارات متحده عربی، استرالیا و افغانستان در زمینه های مختلفی مانند تولید فولاد، تولید ظروف بلور، لعاب کاشی، نیروگاه خورشیدی، معدن و خدمات در استان فعال هستند.

نبود نقشه جامع سرمایه‌گذاری استان یزد عمده مشکل سر راه سرمایه‌گذاران

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در خصوص مشکلات سر راه سرمایه گذاری در استان یزد گفت: هنوز سندهای بالا دستی نظیر سند آمایش استان، استراتژی توسعه استان، اولویت‌های سرمایه گذاری استان که نقشه راه و چشم انداز جذب سرمایه در استان‌ها است نهایی نشده و در نتیجه امکان بررسی طرح‌های سرمایه گذاری متناسب با نیازهای استان و محیط زیست آن وجود ندارد.

نمازی اذعان کرد: با توجه به ماهیت سند آمایش استان که استراتژی توسعه استان و نیازهای سرمایه گذاری و محل استقرار صنایع مختلف را مشخص می‌کند، هرگونه اقدام به شناسایی و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی بدون نهایی شدن این سند امکان پذیر نیست؛ به علاوه در این سند می‌بایست سهم هر یک از منابع تأمین مالی (سیستم بانکی، بازار سرمایه، تامین مالی خارجی، مشارکت بخش خصوصی و دولتی و اعتبارات دولتی و ...) برای رفع نیازهای مالی استان مشخص شود (به عبارت دیگر نقشه تأمین مالی استان به عنوان جزئی از نقشه جامع سرمایه‌گذاری تدوین شود).

وی افزود: بنابراین عدم تدوین نقشه جامع سرمایه گذاری استان به نحوی که این مسائل را در بر گیرد، یکی از مشکلات محتوایی در مسیر جذب سرمایه گذاری در استان یزد است.

نماز تصریح کرد: از طرف دیگر عدم دسترسی به آب کافی برای اجرای پروژه های بزرگ نیز یکی دیگر از موانع اساسی جذب سرمایه‌گذاری در استان متناسب با جریان بین المللی سرمایه است.

فرصت های سرمایه گذاری در یزد

این مقام مسئول در خصوص سود حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی در استان یزد عنوان کرد: با ثبت بخشی از بافت تاریخی یزد در سازمان یونسکو فرصت کم نظیری برای سرمایه گذاری در بخش توریسم در یزد به وجود آمده است؛ علاوه بر این بخش گردشگری سلامت را نیز نباید دست کم گرفت.

وی ادامه داد: حضور پزشکان خوشنام و حاذقی که باعث جذب بیماران جنوب و شرق کشور برای درمان در استان می شوند ظرفیت بالایی را برای اقتصاد استان به وجود آورده است.

نمازی همچنین با بیان اینکه در بخش صنعت و معدن افق ها کاملا روشن است تصریح کرد: بخش معدن نقش بزرگی در تولید استان دارد و معدن های متعدد و تنوع کانی‌های استان یزد در کشور زبانزد اهل فن است.

وی خاطر نشان کرد: بخش صنعت استان با حضور صنایعی چون فولاد، کاشی و سرامیک، نساجی و ده ها صنعت ریز و درشت دیگر فرصت بسیار مناسبی را در اختیار سرمایه گذاران گذاشته است و در بخش خدمات استان نیز ظرفیت های مناسبی در بخش های علم و فن آوری و صنایع با فناوری بالا و گردشگری وجود دارد.

نمازی عنوان کرد: معمولا سود شرکت‌های خصوصی به صورت عام اعلام نمی‌شود و براورد دقیقی از سود شرکت‌های خارجی در استان وجود ندارد. اما طبق بازدید های دوره ای که توسط مرکز خدمات سرمایه گذاری از شرکت های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان انجام می شود این شرکت ها از وضعیت مناسبی در زمینه تولید برخوردارند.
ارسال نظرات