استفاده آمریکا از حق وتو علیه قطعنامه‌های شورای امنیت برای لغو تصمیم ترامپ درباره قدس، محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به دنبال داشت.
کد خبر: ۸۹۶۴۱۲۳
|
۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
شورای امنیت

به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، آمریکا دوشنبه از حق وتو علیه قطعنامه پیشنهادی مصر در شورای امنیت برای لغو اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل استفاده کرد.

به جز آمریکا بقیه اعضای شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه مصر را تأیید کردند. این حکایت از آن دارد که آمریکا در زمینه قدس تنهاست و هیچ کس از او حمایت نمی‌کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل بعد از رأی‌گیری گفت: آنچه امروز در شورای امنیت شاهد آن بودیم توهینی است که هرگز فراموش نخواهد شد. از بیش از شش سال پیش این نخستین باری است که آمریکا از حق وتو استفاده می‌کند. از آنجا که این وتو برای دفاع از حاکمیت آمریکا و نقش این کشور در روند صلح خاورمیانه است، ما را در تنگنا قرار نمی‌دهد بلکه بقیه اعضای شورای امنیت را در تنگنا قرار می‌دهد.

در همین راستا احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر از مخالفت آمریکا با تصویب این قطعنامه ابراز تأسف کرد و گفت: بسیار نگران کننده است که شورای امنیت نتوانست قطعنامه‌ای را تصویب کند که قطعنامه‌ها و مواضع قبلی این شورا درباره وضعیت قانونی شهر قدس به عنوان یک شهر اشغال شده را تأیید می‌کند.

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین گفت: فلسطینی‌ها ظرف ۴۸ ساعت خواهان نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل خواهند شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بعد از مخالفتش با دیدار با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت: دیوانگی است اگر بخواهیم از این به بعد نقش آمریکا را به عنوان میانجیگر در روند صلح بپذیریم.

نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: وتوی آمریکا جانبداری کامل از اشغال و تجاوز است. این وتو به انزوای بیشتر آمریکا می‌انجامد. تحرکات فلسطین در سازمان ملل و تمامی نهادهای بین‌المللی برای دفاع از حقوق مردم فلسطین ادامه دارد.

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز وتوی آمریکا را خوار و حقیر شمردن جامعه بین‌الملل دانست.

جنبش حماس نیز اعلام کرد: وتوی آمریکا نشان داد که حساب باز کردن بر آمریکا به عنوان میانجیگر شفاف در ایجاد راهکاری برای مسئله فلسطین اشتباه و وقت تلف کردن بود.

در بیانیه حماس آمده است: ما از عباس می‌خواهیم از این فرصت برای رهایی از توافقنامه شوم اسلو و مخالفت با مذاکرات و توقف فوری هماهنگی امنیتی با اسرائیل استفاده کند.

در مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتی نوشت: از سفیر آمریکا در سازمان ملل تشکر می‌کنیم. واقعیت بر دروغ‌گویی پیروز شد. از دونالد ترامپ نیز تشکر می‌کنیم.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن ابراز تأسف از وتوی قطعنامه پیشنهادی گفت: استفاده آمریکا از حق وتو علیه این قطعنامه علامت واضحی درباره عدم مشروعیت اقدام این کشور درخصوص قدس است.

وزارت خارجه ترکیه تأکید کرد: استفاده آمریکا از حق وتو علیه قطعنامه‌ای که ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت آن را تأیید می‌کنند بار دیگر نشان داد که واشنگتن کاربردی بودن خود را از دست داده است.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز گفت: مرحله آتی شاهد ارجاع پیش‌نویس به مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.

در همین حال مرزوق علی الغانم، رئیس پارلمان کویت گفت: صرف‌نظر از وتوی آمریکا موافقت بقیه اعضای شورای امنیت پیام واضحی را درباره مخالفت جهانی با اقدام یکجانبه آمریکا می‌رساند.

طی جلسه شورای امنیت نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: اوضاع قدس باید از طریق مذاکرات مستقیم میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مشخص شود و قدس شرقی بخشی از اراضی فلسطین خواهد بود.

نماینده فرانسه نیز از اقدام آمریکا ابراز تأسف کرد و گفت: تصمیمات ترامپ اصل مشترکی را که باید تلاش‌های صلح بر آن پایه‌ریزی شود تغییر نخواهد داد.

روسیه نیز حمایت خود را از اصل تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی اعلام کرد.

نماینده روسیه در شورای امنیت از آمادگی کشورش برای ایفای نقش میانجیگر شفاف جهت حل و فصل بحران اسرائیل و فلسطین خبر داد.

وزارت خارجه لبنان نیز از اقدام آمریکا درباره استفاده از حق وتو ابراز تأسف و تأکید کرد: ما امیدواریم که میانجیگران جدیدی پیدا شوند که در کارشان شفافیت داشته باشند تا منطقه به جنگ کشیده نشود.

وزارت خارجه لبنان تأکید کرد که راه‌حل نهایی مساله قدس باید براساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل باشد.

ارسال نظرات