معاون وزیر صنعت و بازرگانی روسیه درحالیکه روابط سیاسی و اقتصادی کوبا با آمریکا بار دیگر پر تنش شده و شواهدی از بهبود آن دیده نمی‌شود، روسیه وارد میدان همکاری تجاری با هاوانا شده و افزایش این همکاری به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۸۹۶۴۱۴۹
|
۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶

روسیه به روابط تجاری خود با کوبا رونق می‌دهدبه گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسج، به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با سیاست جدید تحریمی آمریکا علیه کوبا، مسکو به دنبال احیای روابط تجاری، سیاسی و نظامی خود با این کشور آمریکای لاتین است و افزایش 81 درصدی حجم معاملات تجاری روسیه با کوبا در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2017 نشان دهنده این مساله است.

کمپانی نفتی دولتی روسیه موسوم به "روس‌نفت" در مه سال جاری میلادی انتقال سوخت به کوبا را برای نخستین بار در قرن حاضر از سر گرفت. رئیس این کمپانی روز شنبه با رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا در هاوانا دیدار کرد که نشان دهنده آمادگی دو کشور در دستیابی به توافق بزرگ در حوزه انرژی است.

ماه گذشته میلادی، کمپانی "سینارا" متعلق به بخش خصوصی روسیه نخستین بخش از 75 لوکوموتیو به ارزش 190 میلیون دلار را به کوبا ارسال کرد. سفارش آنها مربوط به سال 2016 است. همچنین مذاکرات برای ساخت خطوط جدید ریلی و سایر زیرساخت‌ها در کوبا در حال انجام است.

این توجه خاص روسیه به کوبا در حالی صورت گرفته که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عادی‌سازی روابط با کوبا را که در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا شکل گرفته بود به دلیل آنچه حملات صوتی به دیپلمات‌های سفارت آمریکا در هاوانا خوانده شده، متوقف کرده است.

در ژوئن سال جاری میلادی، ترامپ دستور داد تا محدودیت‌های تجاری و مسافرتی بار دیگر علیه کوبا اعمال شود و این فرمان باعث نارضایتی تجار و سرمایه‌گذاران آمریکایی شد که امیدوار بودند بتوانند وارد بازار این کشور آمریکای لاتین شوند. در سپتامبر نیز تعداد کارمندان سفارت آمریکا در هاوانا کاهش یافت.

برخی از کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند، سیاست‌گذاری‌های ترامپ در قبال کوبا راه را برای روسیه در حیاط خلوت آمریکا و کاستن از نفوذش در کوبا هموارتر می‌کند.

یکی از این کارشناسان گفت: اینطور که به نظر می‌رسد روسیه به دنبال افزایش همکاری با کوباست. هرقدر که ردپای روسیه در کوبا بیشتر شود، به همان مقدار رویکردهای ضد آمریکایی بیشتر می‌شود و فعالیت‌های تجاری آمریکایی‌ها در کوبا ضربه می‌خورد.

در دوران جنگ سرد، مسکو از دولت انقلابی فیدل کاسترو، رئیس جمهوری فقید کوبا پشتیبانی کرد و برای این کشور ماشین‌آلات و سایر محصولات به ارزش میلیاردها دلار تامین می‌کرد اما این حمایت‌ها پس از فروپاشی شوروی در 1991 به یکباره محو شد. با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری روسیه، مسکو بار دیگر به دنبال احیای روابطش با آمریکای لاتین به ویژه با کشورهای تحت نفوذ آمریکا برآمده است.

همچنین چندین دهه تحریم تجاری آمریکا علیه کوبا باعث شده تا این کشور همچنان به برخی از کارخانجات و کمپانی‌های روسی وفادار بماند و با سیاست جدید آمریکا در قبال این کشور آمریکای لاتین، بازار محصولات روسی در کوبا رونق مجدد بگیرد.

 
ارسال نظرات