مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:
امروزه یکی از راههای حفاظت از آثار تاریخی استفاده از ابزار الکترونیکی است که مانیتورینگ یکی از این ابزارها است که علاوه بر شفافیت در نحوه رسیدگی و مراقبت فیزیکی آثار را نیز بر عهده دارد.
کد خبر: ۸۹۶۴۱۹۴
|
۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان،  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در آئین افتتاح نخستین مرکز استانی مانیتورینگ آثار و بناهای تاریخی کشور در زنجان با بیان اینکه مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی و موزه های استان اولین مرکز استانی مانیتورینگ در کشور است، گفت:

یحیی رحمتی افزود: امروزه یکی از راههای حفاظت از آثار تاریخی استفاده از ابزار الکترونیکی است که مانیتورینگ یکی از این ابزارها است که علاوه بر شفافیت در نحوه رسیدگی و مراقبت فیزیکی آثار را نیز بر عهده دارد.

وی اظهار داشت: در استان زنجان ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناخته شده، آثاری از دوره های پیش از تاریخ تا دوره اسلامی و متاخر وجود دارد از سوی دیگر ۷۴۶ اثر ثبت شده و یک اثر ثبت شده جهانی از بین ۲۰ اثر ثبت شده جهانی در بین آثار تاریخی استان زنجان است که نشان دهنده عمق تاریخی استان بوده و این امر رسالت مسئولان را  سنگین تر میکند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان تصریح کرد: نیروی انتظامی همکاری گسترده و موثری در محافظت از آثار تاریخی استان دارد که نمونه آن را می توان دستگیری هفت حفار غیر مجاز دانست. لذا اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان از همه ظرفیت ها همچون نیروهای امنیتی، تشکل های مردم نهاد در راستای حفاظت از این آثار استفاده خواهد کرد.

یحیی رحمتی با اشاره به تشکیل سازمانهای مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: انجمن استانی تشکیل شده و به زودی شاهد تشکیل انجمن های شهرستانی نیز خواهیم بود که میراث فرهنگی استان را در انجام فعالیتهای خود یاری خواهند داد.

وی اظهار داشت: امروز علاوه بر افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی استان، مرکز آموزش میراث فرهنگی در مکانی با معماری منحصر به فرد افتتاح می شود. مکان این مرکز دارای معماری باشکوه و در مجموعه اولین کشتارگاه زنجان بوده که معماری منحصر به فرد آن تلطیف کننده خشونت موجود در فضاست. این کشتارگاه در دوره پهلوی اول و قاجاریه ساخته شده و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این مرکز شاهد ارتقا سطح آموزش و معیشت فعالان عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهیم بود ادامه داد: برای افتتاح و تجهیز این دو مجموعه هزینه خاصی صرف نشده و از تجهیزات موجود در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده شده است که می توان آن را نوعی هم افزایی در استفاده از توان موجود دانست. 

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: علاوه بر افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی و مرکز آموزش امروز اتاق نمک چهرآباد نیز در مجموعه کشتارگاه زنجان به بهره برداری می رسد. این اتاق در راستای تجربیات و پژوهش های علمی اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی در راستای تاثیر مثبت این اتاق بر بهبود مشکلات تنفسی ایجاد شده است. 

ارسال نظرات