خبرهای داغ:
مدیر امور فرهنگی دانشگاه بیرجند:

قول انتخاباتی ترامپ انتقال سفارت به قدس بوده است

این قول پنهان هم نبود و حتی در زمان انتخابات چندین دفعه بیان کرد که ما باید سفارتمان را به پایتخت همیشگی اسرائیل اورشلیم یا همان قدس منتقل کنیم و من این قول را می دهم که این کار را انجام دهم.
کد خبر: ۸۹۶۴۲۱۵
|
۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، احمد بخشی در نشست علمی «بررسی زوایای پنهان تصمیم ترامپ در خصوص مسئله فلسطین و سناریوی پیش روی غرب و جهان اسلام» در دانشگاه بیرجند، به روابط ایالات متحده آمریکا و چرا ترامپ این مسئله را اعلام کرد و موضوع قدس به چه نحو بود اشاره  کرد و گفت: خود قدس و اساسا بیت المقدس و سرزمینی که فلسطین و  پیرامونش با غرب مرتبط است.

وی با بیان اینکه این منطقه در دوره های مختلف تحت حاکمیت کشورهای مختلف زمان خودش بوداذعان کرد: آخرین مقطعی که منتهی شد به اندیشه ی تشکیل یک کشور همزمان با فروپاشی خلافت عثمانی بود.

بخشی ادامه داد: البته این فروپاشی به این معنا نبود که با پایان جنگ جهانی اول صورت بگیرد بلکه بخشی از دریای سیاه، دریای عمان و شبه جزیره بالتیک و بخش های پیرامون آن را به تدریج اروپایی ها خلافت عثمانی گرفتند.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه همزمان با این جریان ما ظهور جریان ترکان جوان را با اندیشه ناسیونالیستی داریم اذعان کرد: آنها اساسا با نگاه ناسیونالیستی می خواستند حل مسئله بکنند و می خواستند یک سرزمین جداگانه داشته باشند که این امر همزمان با جنگ جهانی اول شد که باعث تسریع این کار شد.

وی با جهانی اینکه در نهایت با ایجاد یک ساختاری در سازمان ملل کشوری تحت عنوان اسرائیل ایجاد می شود تصریح کرد: آنجا قرار بود که پنجاه پنجاه باشد و شهرقدس شهر بین المللی بود و اساسا بینابین است.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه بیرجند گفت: بعد از شکل گیری ها، جنگهای مختلف بخش غربی در اختیار اسرائیل قرار می گیرد در نهایت در جنگ سال۱۹۶۷ قسمت شرقی را هم میگیرند منتها اعلام می کنند که بخش شرق متعلق به فلسطینی ها است.

وی با اشاره به اینکه نهایتا فرایندی که صورت گرفت این بود در زمان جنگ سرد حمایت آمریکا خیلی قوی و بر اساس ساختار مثلث گونه بود اظهار کرد: با فروپاشی نظام دوقطبی و با شرایط شکل گیری نظام نوین جهانی ، آمریکا در پی تسریع فرایند برآمد. فرآیند این شد که بعد از اینکه روند صلح را نهایی کردیم آخرین جایی که تصمیم می گیریم قدس یا اورشلیم است.

بخشی در ادامه اذعان کرد: کارشناسان دولت های قبلی آمریکا اعلام می کردند که شرایط آماده نیست در زمان انتخابات ترامپ قول هایی به اتحادیه آی پک می دهد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ  از لحاظ مالی قوی است ولی  به او کمک مالی زیادی می کند ولی ما به ازای آن یک قولی می گیرد اذعان کرد:  این قول پنهان هم نبود و حتی در زمان انتخابات چندین دفعه بیان کرد که ما باید سفارتمان  را به پایتخت همیشگی اسرائیل اورشلیم یا همان قدس منتقل کنیم و من این قول را می دهم که این کار را انجام دهم.

وی با بیان اینکه در این فرآیند بین خود دولت ترامپ هم اختلاف وجود داشت گفت: این اقدام ترامپ چه دستاوردی ممکن است داشته باشد؟ ترامپ از دیدگاه آنهایی که موافقند شروع می کند ما فلسطینی ها،اسرائیلی ها، کشورهای عربی و خاورمیانه در یک عمل انجام شده قرار دهیم و دومین مسئله اینکه متناسب با تحولات آسیای جنوب غربی موضوع جدیدی را برای این کشورهای منطقه ایجاد کند و با توجه به این که یک مسئله که داعش بود بسته شد یک مسئله جدیدی ایجاد کنند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار