در حالی 53 روزی که از آتش سوزی چاه نفت 147 میدان رگ سفید می گذرد که این چاه کماکان در آتش می سوزد و شرکت های هلندی و آمریکایی برای مهار آن اعلام آمادگی کرده اند.
کد خبر: ۸۹۶۴۶۰۳
|
۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  حدود 53 روز است که چاه شماره 147 میدان رگ سفید شعله ور است و ظاهرا کارگاه عملیات مهار این آتش به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

ظاهرا متخصصانی که در منطقه حضور دارند و به گفته مدیرعامل شرکت ملی حفاری از بهترین های این صنعت هستند بنا به دلایلی هنوز نتوانسته اند بر آتش فائق آیند و آن را مهار کنند، به تجهیزات موجود در منطقه نیز خسارت‌هایی وارد آمده اما همچنان مسئولان ارشد صنعت نفت  به دلایل سیاسی نمی خواهند از افرادی که در این حوزه مهارت داشته و دارند و سابقه خاموش کردن چاه های نفت کویت در دوران جنگ کویت و عراق را در کارنامه دارند بهره برند و حتی نسبت به افرادی که در خاموش کردن چاه های نفت ایران در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن فعالیت داشته اند بی توجه هستند.

طولانی شدن مدت زمان مهار چاه 147 رگ سفید موجب شده است تا سازمان های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور نیز وارد میدان شود تا فرایند مهار چاه را از نزدیک مشاهده کنند.

رسانه های مختلف خارجی مخصوصا رسانه های وابسته به کشورهای عربستانی طولانی شدن مهار آتش چاه 147 میدان رگ سفید را دستمایه طنز کرده و از آن به عنوان عدم توانایی ایرانی ها در مهار فوران چاه های نفت نام می برند.

از این بدتر اعلام آمادگی متخصصان نفت دیگر کشورهایی است که سابقه فعالیتشان در صنعت نفت به قدمت ایران نیست به عنوان مثال اخیرا مدیرعامل شرکت هلندی «دی.ان.ام اینترنشنال» گفته است این شرکت می‌تواند ظرف سه الی چهار هفته، آتش‌سوزی چاه 147 میدان نفتی رگ سفید ایران را مهار و خاموش کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره امکانات اطفای حریق صنعتی کشورمان گفت: تجهیزات اطفای حریق ایران بر اساس آنچه من شاهد بوده ام، در شرایط مناسبی قرار دارد؛ آنها کار می‌کنند و به ‌خوبی از آنها نگهداری می‌شود. اما تخصص ما در زمینهٔ مهار مخازن ذخیره سازی نفت است که نیازمند آموزش و انتقال دانش می‌باشد و ما قادر به اجرای آن هستیم.

وی رسما اعلام کرده است قادریم تا با متخصصین ایرانی همکاری کنیم و آنها را آموزش دهیم و از طریق انتقال تجربه، نظامی را ایجاد کنیم که برای تأسیسات نفتی ایران مفید باشد.

و این درحالی است که به گفته متخصصان شرکت ملی حفاری مسئولان صنعت نفت توجهی به  اعلام آمادگی تیم های فعال و موفق کشور در حوادث مشابه نمی کند.

چندی پیش حیدر بهمنی مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری که در مجامع تخصصی بین المللی نیز صاحب نام است و سابقه مهار چندین چاه پیچیده را نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای منطقه در کارنامه خود دارد، برای مهار این چاه اعلام  آمادگی کرد اما تا کنون به دلیل سیاسی شدن این پرونده از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب این اعلام آمادگی بی جواب مانده است.

بر اساس این گزارش کارشناسان و متخصصانی در کشور حضور دارند که در رکوردی بی سابقه در سال ۱۳۷۰، عملیات جابجایی امکانات، برپایی وسایل و ماشین آلات و طراحی و اجرای عملیات مهار، کنترل و ایمن سازی بیست چاه نفت کویت را با روش و ابتکاری خاص برای هر چاه، هفت ماه زودتر از خوشبینانه ترین پیش بینی ها به پایان رساندند و با افتخار، در مقابل شرکت های آمریکایی خواستار مهار این چاه، قد علم کردند اما هم اکنون هر از گاهی در خبرها می شنویم که شرکت های آمریکایی و هلندی برای مهار این چاه اعلام آمادگی می کنند.

به گزارش فارس چاه 147 رگ سفید در 7 آبان امسال دچار فوران شد و با آتش گرفتن دکل حفاری 95 فتح، دو نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری جان خود را از دست دادند و تا کنون بیش از 50 میلیون دلار از منابع ملی در این آتش سوخته است که این رقم در حال افزایش است، حال این سوال مطرح است که آیا زمان آن نرسیده که پس از گذشت 53 روز فارغ از هرگونه گرایش سیاسی برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی و از بین رفتن روزانه یک میلیون دلار اقدام کرد؟

انتهای پیام/

ارسال نظرات