خبرهای داغ:
تولیت آستان قدس رضوی گفت: شناخت آسیب‌ها و تهدیدها یکی از دانش‌های مهم برای همگان لازم است؛ باید میان دادگاه ویژه روحانیت و حوزه‌ها برای مصون‌سازی روحانیت تعامل مطلوب وجود داشته باشد و در این عرصه در مرحله نخست مدیران باید به میدان وارد شوند.
کد خبر: ۸۹۶۴۹۷۲
|
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسملین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در حال برگزاری است، با بیان اینکه روحانیت از یک قدسیت خاصی برخودار است، اظهار کرد: حوزه باید نسبت به این جایگاه نگاه لازم را داشته باشد تا بتواند به جایگاه مورد نظر برسد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی همیشه مورد تهدید مستکبران بوده است، اضافه کرد: این نگاه که با ورود روحانیون به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی قدسیت این قشر زیر سوال می‌رود نگاه مردودی است چرا که روحانیت باید مدیریت سیاسی و اجتماعی را بر عهده داشته باشد تا بتواند فقه را در جامعه پیاده‌سازی کند.
دادستان ویژه روحانیت از لزوم استفاده از فقه در متن جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: در کره زمین صدها حکومت وجود دارد اما به قدسیت نظام اسلامی با توجه به اعتقاد به ولایت فقیه و آموزه‌های دینی ایمان داریم.
وی با اشاره به اینکه هر حکمی خلاف شرع باطل است، تصریح کرد: هیچ تصمیمی نباید بر خلاف موازین شرعی اتخاد شود چرا که در متن جامعه اسلامی باید فقه حکومت کند و آموزه‌های دینی اجرایی شود؛ رمز تقدس نظام اسلامی این است که تمامی ساختار و ساز و کار نظام اسلامی متصل به ولی فقیه جامعه‌الشرایط است.
رئیسی یادآور شد: عامل عمل در نظام اسلامی باید قدسی باشد و حرکت خود را بر اساس آموزه‌های دینی دنبال کند تا کار بتواند در نظام اسلامی به شیوه مطلوب دنبال شود؛ روحانیت به عنوان به وجود آورنده انقلاب اسلامی به دنبال تمدن نوین اسلامی است و در این مسیر برای اجتهاد تمدن‌ساز گام بر می‌دارد.
وی با بیان اینکه امروزه صیانت از روحانیت وظیفه هر فرد روحانی است، مطرح کرد: روحانیون بیشتر از هر کسی باید از جایگاه خود مراقبت کنند تا روحانیت دچار آسیب خاصی نشود؛ مدیران نیز در حوزه‌های مختلف از جمله مراجع تقلید و مدیران بخش‌ها باید مراقب بوده و صیانت را نسبت به مجموعه پاک و پاک کننده حوزه داشته باشند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: با وجود توطئه‌هایی که علیه روحانیون انجام شده اما همچنان مطمئن‌ترین گروه مرجع در کشور روحانیت است هر چند راهکار این نیست که حفظ قدسیت روحانیت را ورود نکردن روحانیت به مباحث سیاسی و اجتماعی بدانیم، نباید اجازه دهیم که سیاست‌ورزی‌ها اخلاق را ذبح کند چرا که هدف نمی‌تواند وسیله را توجیه کند.
وی با تاکید بر اینکه حفظ دین‌مداری با استفاده از جایگاه قدرت مشکلی ندارد، عنوان کرد: امام خمینی(ره) نیز با پیوند میان سیاست و معنویت مردم را به سمت اهداف مورد نظر اسلام هدایت کنند، انقلاب اسلامی نیز با تکیه بر این عنصر توانسته به کشورهای مختلف صادر شود.
رئیسی با اشاره به اینکه نباید در مکرها و حیله‌های سیاست‌مداران عالم غرق شویم، اظهار کرد: در عین خداخواهی معتقد هستیم باید بر اساس سیاست برای اداره امور اجتماع عمل کرد هر چند این موضوع نیز آسیب‌هایی به دنبال دارد که باید مراقب آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شناخت آسیب‌ها و تهدیدها یکی از دانش‌های مهم برای همگان لازم است؛ باید میان دادگاه ویژه روحانیت و حوزه‌ها برای مصون‌سازی روحانیت تعامل مطلوب وجود داشته باشد و در این عرصه در مرحله نخست مدیران باید به میدان وارد شوند.

رئیسی با بیان اینکه پیشکسوتان حوزه باید نقش معلم را در حوزه ایفا کنند، گفت: ارتباطات الکترونیک را نمی‌توان جلوگیری کرد و باید از این فضای دست‌ساخته استفاده شود اما باید به مصونیت توجه داشته باشیم تا در عرصه‌های جدید آینده نیز با مشکلی روبرو نباشیم که تحقق این امر نیازمند داشتن پایه‌های اعتقادی محکم است.
وی مبارزه با انحرافات فکری را نیازمند مبارزات فکری دانست و یادآور شد: تا کنون در عرصه مبارزه با داعش توانستیم به نتیجه مطلوبی برسیم اما در عرصه مبارزه با فکر داعش نیازمند فتوحات گسترده هستیم، اینکه موضوع داعش به پایان رسیده، یک تفکر اشتباه است و باید برای رسیدن به پیروزی در این عرصه لشگرهای عظیمی را آماده کنیم.
رئیسی با تاکید بر اینکه مستکبران همیشه بر جهل جاهلان سوار شده‌اند، مطرح کرد: مسؤولیت مبارزه با تفکر داعشی بر عهده حوزه، دانشگاه و محافل علمی کشور است، برخورد با مشکلات فکری نیازمند رویکردهای فکری و فرهنگی است و دستگاه قضایی نیز آخرین راهکار هستند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی نیز در مرحله‌ای باید به دنبال رسیدگی متناسب و عادلانه به اشتباهات و انحرافات باشد، عنوان کرد: مدیران حوزه باید راهکارهای فکری و فرهنگی را در حوزه دنبال کنند؛ اکنون اطلاع‌رسانی برای افراد خواص را در دستور کار داریم.
دادستان ویژه روحانیت اضافه کرد: اکنون برخی از مباحث به فضای مجازی می‌کشد و باید به برخی از مباحث پاسخ‌گو باشیم تا ذهن‌ها به موضوع‌های نادرست آلوده نشود
وی حفظ ارتباط طلاب با مردم را یک نیاز ضروری دانست و مطرح کرد: فردی که تخلف کرد امکان دارد دچار آسیب شود اما سازمان روحانیت نباید با مشکلی روبرو شود.
رئیسی با بیان اینکه کاهش پرونده‌ها در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: در هیأت پیشگیری به دنبال رفع مشکلات جزیی هستیم تا آمار پرونده‌ها را کاهش دهیم؛ به دستگاه‌های مربوطه نیز ابلاغ کرده که اگر احساس کردیم زمینه لغزش‌ها برای افراد فراهم شده است هشدارهای لازم برای جلوگیری از به مشکل خوردن افراد را دنبال کنیم و این هشدارها تا کنون نتایج بسیاری را به دنبال داشته است.
وی با تاکید بر اینکه پایین‌ترین نرخ جرم به روحانیت اختصاص دارد، ادامه داد: این میزان از جرم با توجه به قداست روحانیت در مقایسه با دیگر مجموعه‌ها قابل توجه نیست، هر چند بخش قابل توجهی که در دادگاه حضور می‌یابند افرادی نادرستی هستند که در لباس روحانی قرار گرفته‌اند.

ارسال نظرات