خبرهای داغ:
طرح خوداتکایی 8 محصول اساسی سال گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد و وزارت جهاد کشاورزی نیز برای استان‌های مستعد از جمله همدان آن را برنامه‌ریزی و جهاد کشاورزی همدان این طرح را عملیاتی کرد.
کد خبر: ۸۹۶۴۹۹۸
|
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱

عملیاتی شدن طرح خوداتکایی 8 محصول کشاورزی در همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور نقش انکارناپذیر دارد و کارشناسان بر این اعتقاد هستند که برای استقلال کشور بهترین راه  ممکن خودکفایی در بخش کشاورزی و تامین غذا است‌.

طرح خوداتکایی 8 محصول اساسی در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سال 95 اجرایی شد که این محصولات شامل برنج، جو، گندم، حبوبات، پنبه، چغندرقند، ذرت و دانه های روغنی از سال گذشته مصوب و در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
در راستای اجرای این طرح در استان همدان با مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به گفتگو نشستیم که در ادامه آمده است.

امیر لاهوتیان در خصوص خوداتکایی در کاشت دانه‌های روغنی به خبرنگار بسیج گفت: دانه‌های روغنی از محصولات با ارزش در بخش کشاورزی به حساب می‌آیند که با توسعه کشت این محصولات وابستگی کشور به تامین روغن خوراکی به سایر کشورها رفع می‌شود.

وی عنوان کرد: طرح خوداتکایی سال گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد و وزارت جهاد کشاورزی نیز برای استان‌های مستعد از جمله همدان آن را برنامه‌ریزی و جهاد کشاورزی همدان این طرح را عملیاتی کرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه با ابلاغ این طرح، ستاد توسعه کشت دانه‌های روغنی با حضور کشاورزان و کارشناسان مربوطه در استان تشکیل شد، افزود: خوشبختانه همدان با داشتن شرایط آب و هوایی، زمین‌های زراعی مستعد و سابقه کشت دانه‌های روغنی از سال‌های قبل، توانسته در راستای تحقق خودکفایی تولید محصولات زراعی اقدامات موثر و مطلوبی انجام دهد.

عملیاتی شدن طرح خوداتکایی 8 محصول کشاورزی در همدان

* تحقق 97 درصدی کشت دانه‌های روغنی در همدان

وی درباره مزیت کاشت دانه‌های روغنی، اظهار داشت: با توجه به کمبود آب در استان، دانه روغنی کلزا با توجه به نیاز آبی پایینی که دارد می‌تواند در تناوب کشت با سایر محصولات استان جایگاه ویژه ای داشته باشد.

لاهوتیان از تحقق 97 درصدی کشت دانه‌های روغنی در سال گذشته خبر داد و گفت: سطح زیر کشت کلزا در همدان در سال گذشته، 5 هزار و 815 هکتار بوده است که از این میزان کشت 5 هزار و 690 تن محصول تولید و تحویل کارخانه روغن کشی نهاوند شد.

وی با اشاره به اینکه  از ابتدای سال جاری تاکنون، 4 هزار و529 هکتار کشت کلزا اجرایی شده است، عنوان کرد: خوشبختانه وضعیت فعلی محصولات کاشته شده از شرایط خوبی برخودار است که بر اساس پیش‌بینی ما در صورت عدم بروز حوداث غیر مترقبه و عدم تنش دمایی، امسال  بیش از 8 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان تولید می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال آتی، مجموع تولیدات دانه‌های روغنی آفتابگردان، گلرنگ و غیره به بیش از 10 هزار تن برسد.

وی محصولات گلرنگ، آفتابگردان، کلزا و کاملینا را از محصولات قابل کشت در استان همدان عنوان کرد و گفت: در سال زراعی 95-96، سطح زیر کشت کلزا 5 هزار و 815 هکتار، گلرنگ 300 هکتار، آفتابگردان روغنی و خوراکی 700 هکتار و کاملینا 63 هکتار بوده است.

* 1.8 درصد سهم استان همدان به نسبت کشور در تولید دانه‌های روغنی 

لاهوتیان با اشاره به اینکه از زمان اجرای طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی میزان تولیدات در استان چشمگیر بوده است، افزود: میزان تولیدات محصولات روغنی به تفکیک، کلزا 5 هزار و 690 تن، آفتابگردان 38 تن  و گلرنگ 15 تن بوده که امیدواریم این میزان تولید در سال جاری بیشتر هم شود.

وی با بیان اینکه سهم استان به نسبت کشور در تولید دانه‌های روغنی  1.8 درصد است، خاطرنشان کرد:  سال 95-96 کل تولیدی دانه‌های روغنی استان 5 هزار و 743 تن و میزان تولید دانه‌های روغنی کشور 326 هزار تن بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با توجه به اهمیت خوداتکایی محصولات اساسی کشاورزی در داخل کشور گفت: دولت بسته‌های حمایتی برای کشاورزان ارائه کرده که شامل سهولت خرید و بازرگانی محصول، تامین یارانه خرید بذر، تامین بذر هیبرید وارداتی، تأمین یارانه خرید ادوات و کارنده های ریز دانه کار است.

وی ادامه داد: تامین اعتبارت ترویج و توسعه کشت دانه های روغنی، تعیین کارشناسان ناظر داخلی و خارجی برای مزارع طرف قرارداد به منظور نظارت مستمر در افزایش تولید در واحد سطح، برگزاری کلاس ها و  کارگاه‌های آموزشی از دیگر موارد بسته حمایتی دولت است.

لاهوتیان با بیان اینکه یکی از مزیت‌های توسعه کشت دانه‌های روغنی در داخل ایجاد اشتغال است، عنوان کرد: با کشت دانه‌های روغنی و ارتقای اشتغال فصلی به اشتغال دائم در بخش کشاورزی می‌شود از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات