سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد اقدام ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی باعث انزوای واشنگتن شده است.
کد خبر: ۸۹۶۵۲۴۵
|
۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج  به نقل از العالم، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اقدام ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سیاست ترامپ سبب منزوی شدن آمریکا شده است و آمریکا بار دیگر بازنده است و نفوذ خود را در جهان از دست داده است.

جان کربی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان در پاسخ به این سوال مجری شبکه که «برای بسیاری در جهان این اقدام به منزله درس ارعاب و گستاخانه آمریکا به جهانیان بود. آیا این موضوع برای آمریکا تبعات بیشتری به همراه خواهد داشت و یا اینکه تبعات آن برای سازمان ملل بیشتر خواهد بود؟»، گفت: به نظرم این موضوع قابل توجهی است. این سوال خوبی است. به نظرم در اینجا شاهد هیچ برنده ای نیستیم. همه بازنده هستند. آمریکا بار دیگر بازنده است و نفوذ خود را در جهان از دست داده و به سبب سیاست های این دولت در جهان منزوی تر شده است.

کربی افزود: به نظرم فلسطینی ها هم با وجود اینکه می گویند برنده هستند اما بازنده هستند. این موضوع هیچ کمکی به آنها برای تایید حضور آنها در شهر قدس نکرد. این موضوع هیچ کمکی به راه حل دو کشور نکرد. به صراحت بگویم که اسرائیلی ها هم بازنده شدند. این اقدام به منزله عقب‌گردی در فرآیند صلح خاورمیانه (غرب آسیا) بود.این موضوع سبب شد که راه رسیدن به صلح طولانی تر و دشوار تر شود. جامعه بین المللی هم بازنده شد؛ زیرا قطعا آنها خواهان مشاهده صلح بودند اما این موضوع محقق نشد. به صراحت بگویم که هیچ برنده ای را در اینجا مشاهده نمی کنیم. این اقدام به منزله شکستی دیگر برای دولت ترامپ بود و آنها به خوبی می دانستند که متحمل این شکست خواهند شد.

او در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: «هیلی پیشتر خطاب به کشورها گفته بود که اگر شما خواهان پول ما هستید از سیاست های ما انتقاد نکنید. از نظر شما این موضوع چه تاثیری بر روی جایگاه آمریکا در جهان به همراه خواهد داشت؟»، گفت: ما تامین کننده منابع مالی نهادهای سازمان ملل هستیم؛ اما در برخی مواقع هم خواهان حمایت سازمان ملل شده ایم. در چندین سال پیش و به دنبال شیوع بیماری ابولا در آفریقا ما خواهان کمک سازمان ملل شدیم. بنابراین ما به سازمان ملل نیازمندیم. ما به سازمان های مختلف نیازمندیم. این همچنین برای بزرگترین اقتصاد جهان و ابرقدرت ترین کشور در جهان از نظر اقتصادی و سیاسی و نظامی حقیرانه به نظر می رسد که دیگر کشورها را تهدید کند که اگر به نفعش رای ندهند آنگاه شاهد عواقبی خواهند بود. مطلب دیگری که من می توانم در این رابطه بگویم این است که با این اقدام آمریکا واقعیت ها در نظر گرفته نمی شوند. حضور ما در عملیات های امدادرسانی می تواند به بهترین نحو به نفع ما باشد. این تنها یک اقدام خیرخواهانه نیست که ما انجام میدهیم بلکه این موضوع ارتباط مستقیمی با منافع ملی ما دارد. این موضوع ارتباط مستقیمی به منافع هم پیمانان ما در سراسر جهان دارد. این موضوع سبب امنیت و ثبات در دیگر مناطق جهان می شود. این موضوع همچنین به امنیت ما در داخل آمریکا هم کمک می کند.

کربی در ادامه گفت: وضعیت نهایی شهر قدس موضوعی است که باید از طریق مذاکره تعیین شود.هیچ کشوری در جهان تاکنون به جز اسرائیل شهر قدس را پایتخت اعلام نکرده است. ما معتقدیم که وضعیت نهایی باید از طریق مذاکره حل و فصل شود. با این اقدام شانس کمی برای ادامه مذاکرات وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات