خبرهای داغ:
فردا قرار است پرونده دکل نفتی گمشده در مجتمع ویژه اقتصادی بررسی شود اما درخصوص اتهامات فرزند وزیر لندن نشین و همچنین ۸۷ میلیون دلاری که قرار بوده به شرکت سازنده داده شود ابهاماتی وجود دارد.
کد خبر: ۸۹۶۵۵۲۱
|
۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سال قبل بود که پس از نامه علی لاریجانی خطاب به رئیس کمیسیون انرژی مجلس و دستور وی برای بررسی موضوع گم شدن دکل ۷۸ میلیون دلاری فورچونا بود که این ماجرا یه صورت گسترده در رسانه‌ها منعکس شد.

 

اوایل تیر ماه سال‌ ۹۴ یکی از خبرنگاران در خصوص صحت مفقود شدن دکل نفتی ایرانی در زمان فعالیت دولت گذشته از بیژن زنگنه سوال کرد و وزیر نفت هم در پاسخ اظهار داشت که این موضوع واقعیت دارد و با شکایت وزارت نفت پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده است.

 

بر اساس آنچه در خبرها آمده است، این دکل توسط شرکت تأسیسات دریایی ایران خریداری شده بود و بر همین اساس کمیسیون انرژی مجلس هم طرح تحقیق و تفحص از این شرکت را کلید زد و برای دو تن از مدیران عامل سابق این شرکت پرونده قضایی تشکیل شد.

 

پس از آن بود که رستم قاسمی وزیر سابق نفت با بیان اینکه دکل حفاری خودکار نیست که گم شود، گفته بود که «این موضوع ارتباطی با وزارت نفت ندارد و اگر کسی در جریان خرید این دکل یا موارد دیگر در شرکت تأسیسات دریایی تخلف کرده است، دستگاه قضا قاطعانه و با سرعت رسیدگی کند.»

 

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در اظهارنظری با بیان اینکه «اصل موضوع گم‌شدن ۸۷ میلیون دلار در خرید یک دکل نفتی صحت دارد»، گفته بود که «افرادی که این پول را هزینه کرده‌اند تاکنون نتوانسته‌اند هیچ دلیلی ارائه کنند که این پول حتما به شرکت فروشنده تحویل شده است».

 

بررسی‌ها ادامه داشت تا اینکه ۲۴ آبان‌ماه سال ۹۴ با حکم بازپرس دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی ، محمد محسن مهاجرانی فرزند عطاءالله مهاجرانی وزیر لندن نشین فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات بازداشت و پس از ۲۱ روز آزاد شد.

 

منابع آگاه علت بازداشت فرزند مهاجرانی را بخاطر نقش وی در پرونده موسوم به دکل گمشده نفتی ۸۷ میلیون دلاری عنوان کردند.

 

۲۱ آذرماه سال ۹۴ محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محسن مهاجرانی اظهار داشت که اتهام موکلش در این پرونده، افشای اسناد پرونده دکل نفتی است.وی در پاسخ به این سئوال که آیا محسن مهاجرانی با قید وثیقه آزاد شده است یا خیر اظهار کرد: موکلم با صدور قرار وثیقه از سوی بازپرس پرونده آزاد است اما بنا به درخواست بازپرس نمی‌توانیم میزان وثیقه را اعلام کنیم.

 

وکیل مدافع مهاجرانی اضافه کرد: اتهام موکلم در این پرونده، افشای اسناد پرونده دکل نفتی که در یک سایت ضد انقلاب منتشر شده بود اما موکلم، مستند و محکم اثبات کرده که این موضوع ارتباطی به وی ندارد.

 

پیگیری‌ها ادامه داشت تا اینکه ۲۶ شهریورماه سال جاری حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در یکصد و هجدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گفت: برای این پرونده کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته اما هنوز در دادگاه تعیین وقت نشده است.

 

اژه ای گفت: دادگاه در حال مطالعه پرونده است اما هنوز تعیین وقت نشده که البته بعد از تعیین وقت به وکلا اعلام خواهد شد.حالا پس از پیگیری‌های فراوان پرونده دکل نفتی به خان ششم رسیده و قرار است دادگاه رسیدگی به این پرونده در سوم دی ماه برگزار شود.

 

سید محمود علیزاده طباطبایی در خصوص آخرین وضعیت پرونده محسن مهاجرانی از متهمان این پرونده عنوان کرده که تقریبا این پرونده جمع شده است چرا که در کیفرخواست‌های صادره برای سایر متهمان، اسمی از این فرد نیامده، از سویی در پرونده هیچ دلیلی علیه موکل مطرح نشده بود البته این پرونده هنوز مختومه نشده است.

 

این وکیل دادگستری افزود: پرونده دکل نفتی شامل ۲۱ جلد و ۲۰۰ صفحه کیفرخواست برای متهمان است.

 

حال باید منتظر ماند و دید در دادگاه رسیدگی به پرونده دکل گمشده نفتی که سوم دی‌ماه در شعبه ۱۰۶۳ مجتمع امور اقتصادی به‌ریاست قاضی فضلعلی برگزار خواهد شد، چه کسی به عنوان متهم اصلی معرفی و محاکمه می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها