کلید بازسازی این عضو حیاتی شناسایی شد؛
دانشمندان سلولی را شناسایی کرده اند که در زوال تیموس دخیل است؛ و می تواند کلید بازسازی این عضو حیاتی باشد.
کد خبر: ۸۹۶۵۷۴۶
|
۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، دانشمندان یک موسسه، سلولی را شناسایی کرده اند که در زوال  تیموس دخیل است؛ و می تواند کلید بازسازی این عضو حیاتی باشد.

همانطور که سن ما افزایش می یابد، سلول های بنیادی ما کاهش می یابد و با بافت چربی جایگزین می شود، توانایی ضروری خود را برای رشد و تکامل سلول های T از دست می دهد و ما را در معرض عفونت، اختلالات ایمنی و سرطان قرار می دهد.


زوال تیموس
تیموس یک عضو کوچک است که در پشت استخوان ترقوه قرار گرفته است، اما کاری که انجام می دهد مهم است. تیموس جایی است که در آن سلول های ایمنی ضروری به نام سلول های T ساخته می شوند و آموزش می بینند تا به داخل بدن بروند و با عفونت و سرطان مبارزه کنند.
یکی از ویژگی های عجیب و غریب تیموس این است که با افزایش سن ما از بین می رود. تیموس پس از تولد رو به زوال می گذارد، اما پس از بلوغ، این روند سریعتر می شود و در سن 65 سالگی، ما اساسا قادر به ساخت سلول های جدید T نیستیم.

همانطور که عضو تحلیل می رود، مناطق T سلول با بافت چربی جایگزین می شود، در فرایندی به نام توان یابی همانطور که با بافت چربی جایگزین می شود، تیموس نمیتواند همان توابع ایمنی را انجام دهد.

 

بینش جدید چگونه تیموس از بین می رود
دکتر دانیل گری و دکتر جولی شریدان نوعی از سلول های استرومائی را شناسایی کرده اند که ممکن است در زوال و تسریع زوال تیموس دخیل باشند. این تحقیق در گزارش سلول منتشر شده است.

دکتر شریدان گفته است سلول های استروما "کودک فراموش شده" تیموس هستند.

"همانطور که تیموس کوچک و از بین می رود، سطح آن با دریایی از سلول های چربی و بافت جایگزین می شود ، که تنها بسته های کوچکی از سلول های T دارد.
دکتر شریدان می گوید: "ما یک سلول پیش ساز استروما شناسایی کرده ایم که قادر به تبدیل شدن به یکی از انواع مختلف سلول ها در تیموس است که به راحتی به سلول های چربی تبدیل می شود." "lما فکر می کنیم که این سلول احتمالا نقش مهمی در روند تکامل تیموس ایفا می کند. یعنی با افزایش سن بافت سالم و عملکردی را با چربی جایگزین می کند."


برگرداندن ساعت تیموس
دکتر گری گفته که باز کردن قفل اسرار تیموس - و چگونه آن را می توان معکوس کرد - در تلاش برای بازگرداندن زمان به تیموس سالم برای درمان بیماریها اهمیت دارد.
بازسازی تیموس می تواند ما را قادر به تقویت سیستم ایمنی افراد مسن تر کند، به طوری که آنها بتوانند با بیماری های عفونی مبارزه کنند، به افرادی که پیوند مغز استخوان یا درمان سرطان می کنند کمک کند تا سیستم ایمنی بدن خود رابازیابی کنند، و افراد مبتلا به اختلالات نادر مانند ابتلا به کمبود های ایمنی را درمان کنند.
دکتر گری گفته، "زوال و یا" انفصال "تیموس ممکن است عواقب بسیار جدی با افزایش سن برای ما داشته باشد. "این دلایل توضیح می دهد که چرا افراد سالخورده در مبارزه با عفونت ها، مانند آنفولانزا، بسیار مشکل دارند."این همچنین توضیح می دهد که چرا بزرگسالانی که سیستم ایمنی را از دست داده اند، به عنوان مثال به علت درمان سرطان یا پیوند سلول های بنیادی، سال ها طول می کشد تا سلول های T خود را بازیابی کنند و گاهی اوقات هرگز این اتفاق نمی افتد. این افراد در طول عمر خود در معرض خطر بیشتری از عفونت و سرطان هستند.

وی گفته: "با استفاده از این تحقیق، ما تصویری از این که چگونه و چرا تیموس نابود می شود طراحی کرده ایم، بطوری ما می توانیم راه هایی برای متوقف کردن یا معکوس کردن روند درمان عفونت ها، سرطان ها و کمبود های ایمنی پیدا کنیم."

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

ارسال نظرات