سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان خبرداد:
سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از اجرای طرح پایتخت کتاب در لرستان خبر داد
کد خبر: ۸۹۶۵۸۶۶
|
۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، شیرزاد بسطامی، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که پیشینه فرهنگی مردم همواره در دو دسته مکتوب و شفاهی، مورد بررسی قرار می‌گیرداظهار داشت: مردم لرستان دارای پیشینه فرهنگ شفاهی هستند و در هیچ زمانی هم از این فرهنگ دور نشده‌اند و همین سبب شده که بهبود و افزایش سرانه مطالعه کتاب در لرستان، کاری بس مشکل، اما تحقق پذیر باشد.


وی با اشاره به این‌که تا قبل از دهه ۷۰ به لرستان، لقب "سرزمین شاعران بی‌کتاب" را داده بودند، افزود: از این دهه به بعد شاعران به سمت چاپ اشعار خود روی آوردند به‌طوری‌که طی چهار سال اخیر شاهد رشد دو برابری چاپ کتاب، نسبت به دوره اوایل انقلاب بودیم ولی این رشد نیز نتوانسته پوسته فرهنگ شفاهی ما را بشکند.



سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان این‌که هزار و ۴۰۰ سال پیش فرهنگ کتابت از طریق دین اسلام وارد فرهنگ ما شد، عنوان کرد: دین اسلام یک دین مکتوب است و پیامبر اکرم(ص) بزرگ‌ترین معجزه خود را کتاب قرآن نامید، همچنین تأکیدات زیادی از طرف امامان معصوم(ع) بر امر کتاب و کتاب‌خوانی وجود دارد و آثار مکتوب متعددی نیز از طرف آنها بر جای مانده است.


بسطامی خاطر نشان کرد: علی‌‌رغم هجمه‌های رسانه‌ای و اصرار جامعه مدرن بر کم‌رنگ کردن مذهب در بین مردم ما، دین و مذهب مسئله‌ای کمرنگ نشدنی است.
وی منبر را تأثیرگذارترین رسانه پیش ‌از دوران مدرن دانست و گفت: در فرهنگ شفاهی، رسانه همان گفت‌وشنود است و روحانی با مطالعه کتاب‌های مختلف و با آگاهی به دست آورده، در میان طبقه پایین جامعه حضور یافته و آن‌ها را نیز آگاه می‌کند.


بسطامی با اشاره به این‌که در دنیای غرب رسانه‌های مکتوب و فرهنگ مکتوب با اقبال خوبی از سوی مردم روبرو شده است، عنوان کرد: تصور می‌شد که شکل‌گیری دوران مدرن در ایران، مقدمه‌ای برای حرکت به سمت فرهنگ مکتوب باشد، اما مردم ما به این مقوله اقبال نشان ندادند.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به این‌که فرهنگ شفاهی محاسن و معایبی دارد، ادامه داد: از محاسن فرهنگ شفاهی این است که منجر به قوام و دوام بیشتر اسطوره‌ها شده و سبب رشد تخیلات و شاعرانگی در ملت می‌شود، به همین منظور است که ایرانیان در طول تاریخ به زبان شعر سخن گفته‌اند و تاریخی که به نظم درآمده ماندگاری بیشتری داشته است.

وی گفت: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه، علی‌رغم تأکیدات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، در رابطه با بالا بردن سطح مطالعه و کتابت و با توجه به شکل‌گیری نظام آموزشی، در حال حاضر فرهنگ ما، همچنان فرهنگ شفاهی است و مردم به خواندن کتاب‌های غیر درسی که به آن‌ها تکلیف شده، علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

بسطامی با بیان این‌که رسانه‌های مدرن امروزی نیز، رسانه‌های گفت‌وشنودی و به‌نوعی رسانه‌های شفاهی هستند، ادامه داد: رسانه‌های مجازی امروزی به ما سواد و دانش می‌دهد اما سواد و اطلاعات آن سطحی، تیتری، موردی، لحظه‌ای، آنی و کم عمق است این درحالی است که مطالب کتاب عمقی بوده و برای ما وسعت دید ایجاد می‌کند.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، طرح‌هایی نظیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، شکل‌گیری کانون‌های مساجد در تمام روستاها و شهرها با اولویت کتاب و کتاب‌خوانی، پایتخت کتاب، روستای دوستدار کتاب، حمایت‌های مالی از چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به صورت استانی را در دست اقدام دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح «پایتخت کتاب» در لرستان، عنوان کرد: این طرح از طرف یونسکو مطرح و اجرا شده که بومی شده آن در لرستان اجرا می‌شود.
ارسال نظرات