رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف قولی که به همتای ترکیه‌ای خود داده، طرح ارسال تعداد زیادی سلاح انفرادی، توپ، موشک‌های ضدتانک و موشک‌های حرارتی به کردهای سوریه را تائید کرد.
کد خبر: ۸۹۶۵۹۱۴
|
۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این به «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود قول قطع حمایت تسلیحاتی از شبه‌نظامیان کرد را داده بود، طرح ارائه 393 میلیون دلار کمک مالی و تسلیحاتی به نیروهای عمدتا کرد فعال در شمال سوریه را تائید کرده است.

به نوشته روزنامه «حریت»، ترامپ این طرح را روز 12 دسامبر یعنی 18 روز پس از مکالمه تلفنی با اردوغان و قول دادن به رئیس‌جمهور ترکیه، امضاء کرده است. اردوغان پس از مکالمه تلفنی با ترامپ گفته بود: «وی به صراحت به ژنرال‌های خود دستور داد که دیگر به یگان‌های مدافع خلق (YPG) کمک نکنند.»

در فهرست امضا شده توسط ترامپ مبلغ 6.3 میلیون دلار برای خرید 12 هزار قبضه اسلحه کلاشنیکف و 420 هزار دلار برای خرید 60 هزار خشاب برای این اسلحه‌ها، تخصیص یافته است.

در این فهرست به جای اشاره مستقیم به ائتلاف دموکراتیک یا «یگان‌های مدافع خلق» از اصطلاح «معارضین صلاحیت‌دار سوری» استفاده و عنوان شده است که جمعیت این گروه باید از ۲۵ هزار کنونی به ۳۰ هزار نفر افزایش یابد. در این سند صراحتا تأکید شده است که ۵ هزار نیرویی که به این گروه اضافه می‌شوند، باید عرب باشند.

به نظر می‌رسد استفاده از نامی فراگیر و در عین حال تاکید بر اصلاح بافت جمعیتی گروه هدف، تلاشی برای ایجاد سرپوشش و کاهش حساسیت ترکیه‌ای باشد که با فعالیت مسلحانه گروه‌های کردی به شدت مخالفت است.

آنطور که در این لیست آمده، متحدان آمریکا در سوریه بناست 235 عراده توپ 60، 80 و 120 میلی‌متری و همچنین موشک‌های ضدتانک و موشک‌های حرارتی مورد استفاده برای هدف قرار دادن پرنده‌های نظامی از آمریکا دریافت کنند.

ارسال مستقیم سلاح برای شبه‌نظامیان در سوریه و اعلام رسمی تخصیص بودجه برای این کار در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا بدون تائید شورای امنیت سازمان ملل و با وجود مخالفت دولت مرکزی سوریه همچنان به حضور در این کشور ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات